تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۱۰/۱۰ - ۰۰:۳۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 37584

%d8%b2%d9%86%d8%af%d9%87-%d8%a8%d8%a7%d8%afسینماسینما، محمد تاجیک: زنده باد … فیلمی به کارگردانی و نویسندگی خسرو سینایی ساختهٔ سال ۱۳۵۸ است.

خلاصه داستان

در کوران انقلاب اسلامی مهندسی به نام محمود، که از دخالت در سیاست گریزان است، برای خرید مایحتاج روزانه از خانه بیرون رفته است. خیابان‌ها و کوچه‌ها شلوغ است. در غیبت او جوانی که از سازمان دهندگان تظاهرات و تحت تعقیب مأموران است به خانهٔ او پناه می‌برد. به دنبال او محمود وارد خانه می‌شود. محمود نخست از جوان می‌خواهد که خانه را ترک کند، اما تحت تأثیر او قرار می‌گیرد، و حاضر می‌شود با مأموران امنیتی و نظامی مقابله کند. زمانی که جوان خانه را ترک می‌کند، هدف گلوله قرار می‌گیرد. محمود فریاد کنان به دنبال او از خانه خارج می‌شود و با گلوله مأموران از پا در می‌آید و در کنار جسد جوان به زمین می‌افتد.

بازیگران: ثریا قاسمی، مهدی هاشمی، غلامرضا طباطبایی، اسماعیل محمدی، رقیه چهره‌آزاد، احمد کاشانی، بهرام یازرلو، جاماسب فره‌وشی، یاسمین سینایی، سمیرا سینایی.

زنده باد اولین فیلمی که از یک جشنواره الف جایزه گرفت

سینایی فیلم “زنده باد” را در آغاز انقلاب ساخت برای این که ایران در آن سالها سینمای مستقل و معتبری داشته باشد. زنده باد اولین فیلم (بعد از انقلاب) بود که در یک جشنواره‌ی الف بین‌المللی یعنی جشنواره‌ی کارلووی واری در سال ۱۹۸۰ جایزه گرفت. خسرو سینایی درباره این فیلم گفته :همین فیلم را که خواستند در ایران نمایش دهند رییس سندیکای سینماداران آمد وگفت: گفتند سردر سینماها، صور قبیحه است و حق ندارید سردر بزنید ، در تلویزیون آن زمان و روزنامه‌ها نمی‌شد تبلیغ کرد.فیلم زنده باد در شرایطی روی پرده آمد که سردر سینمایی نداشت. البته با هزار بدبختی پول جمع کرده و سردر سینما را چاپ کرده بودند. سر دری که فقط یک دست خونی بود بردیوار و یک سری سایه‌ای که مشت شده بود.فیلم زنده باد در این شرایط بر روی پرده آمد. بعد از چهار روز که مردم حتی در جنوب تهران در وسط فیلم،برای آن دست می‌زدند فیلم را برمی دارند و بعد توقیف می شود و بعد همه سینماها سردر می زنند! سینایی سالها قبل در مصاحبه ای گوید شما اسم این کار را چه می‌گذارید؟
سینایی پس از سالها قراردادهای فیلم زنده باد را نگه داشته‌است. قراردادی که سندیکای سینماداران در آن موقع با او می بندد تا اگر نتوانست دو سه ردیف سانس را پر کند به مبلغ قرارداد نمی‌رسید. بعد از آن یک فیلم “وسترن اسپاگتی” ایتالیایی می گذارند در حالیکه تنها دو ردیف سینما پر بود ولی یک ماه روی پرده بود!. سینایی می گوید این دیگر به دولت ربطی ندارد و به کل بدنه مربوط است.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها