محمد تاجیک_مجنون محصول ۱۳۶۸ است .رسول ملاقلی پوردر مصاحبه ای درباره مجنون گفته : من کار تحقیقی و جامعه شناسی برای مجنون نکردم. تحقیق من حاصل عمرم تا آن روزگار بود. زندگی ام بود. من با پوست و گوشت و استخوانم فقر را لمس کردم. فقط کافی بود به ادراکاتم شکل دراماتیک بدهم که آن زمان دیگر فیلمنامه نوشتن را بلد بودم.
شخصیتهایم بین مرگ و زندگی دست و پا میزنند
ملاقلی پور در مصاحبه دیگری درباره فیلم مجنون می گوید :بعد از فیلم پرواز درشب وقتی میخواستم فیلم «مجنون» را کار کنم – که یک فیلم اجتماعی بود – باز خیلیها دچار بهت شدند. از اینکه میدیدند من در آن شرایط خاص یک موضوع اجتماعی را کار میکنم با همین تعبیری که شما دارید. یعنی اینکه شخصیتهایم بین مرگ و زندگی دست و پا میزنند و تلاش میکنند تا کورسوی امیدی در اجتماع پیدا کنند
«مجنون»:زندان زندگی
ناصر صفاریان درباره مجنون در نقدی در ماهنامه فیلم در سال ۱۳۷۷نوشته است :پس از ساختن چند فیلم جنگی و حضور دائم در این عرصه ، «مجنون» نخستین فیلم غیرجنگی ملاقلیپور است. این فیلم که یادآور فیلمهای خیابانی پیش از انقلاب است، با تکیه بر وجه اجتماعی، با نگاهی تلخ و گزنده به بررسی حال و هوای یک جوان تنها و درمانده میپردازد. فضای احساسی اثر که به خوبی در ایجاد همدلی در تماشاگر موفق است، توانایی ملاقلیپور را در ایجاد فضای احساسی نشان میدهد.
روی آوردن قهرمان ملاقلیپور به عشق و رودررو قرار گرفتن او با عوامل تهدیدکننده اجتماع -که این جا درشکل یک بمبگذار به نمایش در میآید- او را به قهرمانی محبوب و دوستداشتنی تبدیل میکند. به همین دلیل و به خاطر حس همدلی و ترحم نسبت به این شخصیت، سیاهی زندگی او که به جامعه پیرامونش هم منتقل شده، واقعی و دلنشین به نظر میرسد.
روایت اکبر نبوی از مجنون
اکبر نبوی در مصاحبه ای در سال ۸۶ درباره فیلم مجنون گفته است :بعضی ها کوته بین هستند. دنیای ذهنشان خیلی کوچک است. محدودیت هایی برای هنرمندی مثل رسول فراهم می کنند که نتواند حرف هایش را بزند. اما رسول گاهی شلاق های انتقادش را نسبت به مسائل اجتماعی خیلی تند و تیز می کشید. نمونه بارزش در فیلم «مجنون» است؛ آغاز جریان سینمای اجتماعی رسول که اساسا از «مجنون» به این طرف رویکرد اجتماعی رسول به شدت جدی می شود. هم ساحت هنرورزی رسول عمیق تر می شود، هم گستره اش قابل تأمل می شود. رسول در «مجنون» حرف هایی را زده است که پنج سال بعد در جامعه محقق شد و این از ویژگی های یک هنرمند است که بتواند ضمن اینکه همراه با جریان اجتماعی حرکت کند، گاهی از وضعیت موجود یک ارتفاعی بگیرد و از بالا وضعیت جامعه را ببیند. بعد برگردد و آنچه را که مصلحت می داند به جامعه بیان کند. گاهی اوقات هم هنرمند واقعی شاید مصلحت نداند هرآنچه را که به او گفتند و دیده و به او الهام کرده اند، بگوید. شاید اگر در بیان آنچه دیده و آنچه به او الهام شده بی پروایی کند، دچار رنج و مصیبت می شود. به تعبیر «حافظ» که در مورد «حلاج» می گوید: «جرمش آن بود که اسرار هویدا می کرد».

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی تحلیلی به سینمای رسول ملاقلیپور در موزه سینما
- قهرمانها را چه شد؟
- در هوای آن مجنونِ عدالتخواه
- یادنامه «رسول» منتشر شد/ بررسی سینمای رسول ملاقلیپور در روزگار پس از او
- برشهای کوتاه/ کلیپی از «قارچ سمی»
- خبرهایی از شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت
- از ملاقلیپور تا احمدرضا درویش/ سینماگرانی که درباره فتح خرمشهر فیلم ساختند
- رقابت ۱۸ فیلم سینمایی در بخش مسابقه جشنواره «مسیر عشق»
- حرف های کیومرث پوراحمد درباره حواشی فیلم «پنجاه قدم آخر»/ویدئو
- ملاقلی پور: می گفتند مزرعه پدری جنسی است!/مروری برکارنامه فیلمسازی رسول ملاقلی پور
- مروری برکارنامه رسول ملاقلی پور /هیوا
- مروری برکارنامه رسول ملاقلی پور /نجات یافتگان
- مروری بر کارنامه رسول ملاقلی پور /سفر به چذابه
- مروری بر کارنامه رسول ملاقلی پور /پناهنده
- حرف های سینماگران درباره رسول ملاقلی پور در یک مراسم/تصاویر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- معضل پایان باز/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- اختصاصی سینماسینما/ «ادینگتون» با فیلمبرداری داریوش خنجی به کن میرود
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به فیلم «دختر، پدر، دختر» ساخته پناهبرخدا رضایی/ آنچه میبینید، همان است که میبینید!
- تازهترین خبرها از جشنواره/ کدام فیلم جشنواره کن را افتتاح میکند؟
آخرین ها
- مخالفت صریح کانون کارگردانان با حکمِ محکومیت سازندگان «کیک محبوب من»
- استودیوی ایامسی میسازد؛ «خوشههای خشم» سریال میشود
- مدیرعامل بنیاد ملی پویانمایی معرفی شد
- میزبانی جشنواره انسی از ۴ انیمیشن ایرانی
- «۱۰۰۱» نوستالژی میشود/ گفتگوی محسن کیایی با دوبلورهای «فوتبالیستها»
- با حکم دادگاه انقلاب تهران؛ سازندگان «کیک محبوب من» به حبس محکوم شدند
- نخل طلای افتخاری به رابرت دنیرو سپرده میشود
- در آستانه انتشار سریال؛ پوستر رسمی «وحشی» رونمایی شد
- درباره «رها»/ تاراج
- راهیابی فیلم کوتاه «گوسفند» به سه جشنواره مورد تایید اسکار
- «سامپو» و «خو» در راه آمریکا و برزیل
- ۴روز مانده تا اعلام برنامه رسمی جشنواره؛ فیلم پرستاره وس اندرسون، شانس نخست افتتاح کن ۲۰۲۵
- ماه رمضان، افزایش قیمت بلیت یا ترامپ؟ ماجرای گیشه نوروزی سینما و انتظاراتی که برآورده نشد
- «برهوت» به روسیه میرود
- اختصاصی سینماسینما/ «ادینگتون» با فیلمبرداری داریوش خنجی به کن میرود
- «روزی روزگاری در هالیوود۲» در نتفلیکس با کارگردانی دیوید فینچر
- ۲ میلیون تماشاگر طی ۵ هفته؛ آیا گیشه سینماها در اکران نوروزی ناکام ماند؟
- الهه نوبخت آثار جشنواره سوئیسی را داوری میکند
- موفقیت پویش «۱۰۰۱ امید» در آزادی ۱۲۵۴ زندانی جرایم غیرعمد
- انتشار فراخوان پانزدهمین دوره جوایز ایسفا
- مونا فرجاد با «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- اکران یک فیلم اقتباسی؛ «هنری جانسونِ» دیوید ممت روی پرده میرود
- نقدی علمی بر عملکرد صدا و سیما
- درنگی بر خارج از متنِ «هامون»/ مهم است این چیزها را بدانیم؟
- تازهترین خبرها از جشنواره/ کدام فیلم جشنواره کن را افتتاح میکند؟
- دیدار و گردهمایی بزرگ پخشکنندگان آثار هنر و تجربه در جشنواره کن
- به کارگردانی گرتا گرویگ؛ مذاکره مریل استریپ برای نقش اصلانِ «نارنیا»
- مرگ بازیگر سرشناس هالیوود؛ وال کیلمر درگذشت
- خبرهایی از «جزیره آزاد» و «ذرات آشوب»
- «موسی کلیمالله»؛ دومین فیلم پرفروش اکران نوروزی