
محمد تاجیک :پیام مستوفی مستند ساز و سینمایی نویس که پیش ازاین مستندی درباره خسرو دهقان منتقد مطرح سینما ساخته بود در گفت وگو با سینما سینما از ساخت دو مستند دیگر درباره چهره های مطرح عرصه فرهنگ و ادبیات خبر دادو همچنین عنوان کرد مستندش درباره خسرو دهقان به زودی در وی اوی دی ها و شبکه نمایش خانگی عرضه می شود.
به گزارش سینماسینما ، پیام مستوفی فعالیت نوشتاری خود را با نشریه دنیای تصویر به عنوان سینمایی نویس آغاز کرده است .این عنوانی است که خود پیام مستوفی درباره آن می گوید :علی معلم این واژه سینمایی نویس را خیلی دوست داشت .چند باری که جلوی اسمم عنوان سینمایی نویس خورده بود می گفت عنوان خیلی خوبی است .
/نسیه و نقد /
پیام مستوفی سال ۹۱ به همراه همسرش مرجان گلستانی مستندی با عنوان نسیه و نقد درباره خسرو دهقان منتقد سینما می سازد .به گفته مستوفی ، این اولین مستند پرتره بلند و جدی درباره یک منتقد سینماست که احتمالا به زودی در شبکه نمایش خانگی و وی او دی ها نمایش داده می شود . مستند نسیه و نقد در سالهای اخیر ، چندین نمایش در خانه هنرمندان ،خانه سینما ، سینما حقیقت وجشن تصویر سال داشته و استقبال خوبی از آن شده است .
/مهر بهار /
پیام مستوفی در ادامه صحبتهای خود می گوید :پروژه بعدی ام ، ساخت فیلم مستند “مهر بهار ” درباره دکتر مهرداد بهار ، نویسنده و اسطوره شناس است که در زمینه زبانهای پهلوی و باستانی و …آدم بسیار مهمی است .
دکتر بهار به گفته پیام مستوفی به نوعی پایه گذار اساطیر ایرانی است و همین یک جمله از محمود دولت آبادی کافی است که گفته :من محمود دولت آبادی شدن را مدیون مهرداد بهار هستم.
این مستند ساز درباره وضعیت این مستند می گوید :این فیلم الان در مرحله تدوین است و مثل فیلم مستند خسرو دهقان ، فیلمی گفت وگو محور است.
/مستندی درباره یک شاهنامه پژوه /
فیلم دیگری از پیام مستوفی که در مرحله فیلمبرداری است مستندی درباره دکتر علی رواقی قرآن پژوه ، شاهنامه پژوه و نویسنده و پژوهشگر است .
/فیلمسازی درباره فراموشی /
پیام مستوفی در ادامه صحبتهای خود می گوید : فکر مرکزی و مضمونی که در کارهایم به آن پرداخته ام مشخصا فراموشی است و خوشحالم با امکانات دیجیتالی که در این سالها فراهم شده توانستم این فیلمها را بسازم .غیر از فیلم خسرو دهقان که تهیه کننده داشت دو کار بعدی را تا مرحله تدوین به شخصه انجام دادم .
/تهیه کنندگانی که خیلی آمادگی سرمایه گذاری ندارند/
مستوفی توضیح می دهد :برای چنین فیلمهایی خیلی تهیه کننده ها آمادگی سرمایه گذاری ندارند .حتی اگر سرمایه گذاری اندکی هم بخواهد خیلی سراغ چنین مضامینی نمی روند .مضامین این فیلمها درباره آدمهایی است که در عرصه فرهنگ و ادبیات و سینما فعالیت جدی و تاثیر گذاری داشته اند و زیاد دیده نشده اند وبه فراموشی سپرده شده اند .
/فقر شدید در زمینه منابع اسنادی و بصری/
او با انتقاد از فقر شدید در زمینه منابع اسنادی و بصری می گوید : اگرمثلا صد سال بعد بخواهیم اطلاعاتی درباره دکتر رواقی ، مهرداد بهار ، خسرو دهقان وتعداد زیادی از اهالی فرهنگ و هنر داشته باشیم شاید هیچ منابعی موجود نباشد .ما در این زمینه دچار فقر شدید منابع اسنادی و بصری هستم .به عنوان مثال هیج منبع صوتی و تصویری از ملک الشعرای بهار که پدر مهرداد بهار بوده وجود ندارد.
/ساخت فیلمی درباره جلال همایی /
پروژه بعدی که مستوفی قصد ساختن آن را دارد .ساخت فیلمی درباره جلال همایی است که به گفته این سینمایی نویس و مستند ساز ، جز آن کتابخانه شخصی شان که به حق در اختیار فرهنگستان زبان و ادب فارسی است منابع مهم صوتی و تصویری از ایشان وجود ندارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کامران شیردل؛ فیلمسازی به دنبال حقیقت
- نمایش دو مستند از «کامران شیردل» در موزه سینما
- بالاخره فیلمها تمام میشوند یا سینما؟!
- دو دنیا، یک کارگردان/ درباره مسعود کیمیایی
- بخشی از یک راه بزرگ/ درباره نشریات سینمایی
- مستند «نسیه و نقد»؛ شخصیتشناسی یک منتقد سینمایی
- نامزدهای بخش ملی جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند
- در نشست «وضعیت نقد در سینمای ایران» عنوان شد(بخش اول)/ نقد پاسخی به نیازهای درونی منتقد است
- ششمین جشن نوشتار سینمای ایران / گزارش تصویری
- برترین های سینمای ایران در سال ۹۷ به انتخاب منتقدان سینماسینما / بخش نخست خسرو دهقان و پرویز جاهد
- توصیه خسرو دهقان برای دیدن فیلم صدرعاملی:این فیلم درباره خیانت نیست
- در باره اکران فیلم های خارجی / ما کاره ای نیستیم
- خسرو دهقان: در سلامت عقل و جسم و با هوش و حواسِ درست داوری کردیم
- آری، اما/یادداشت خسرو دهقان درباره شهرام مکری
- نقد متفاوت خسرو دهقان بر «کوه» نادری/ فیلم را دوست ندارم و آن را درک نمیکنم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش





