کودکان نقش مهمی در ساختن فردای یک جامعه و کشور دارند. با این تفسیر خوراک فکری و تربیتی کودکان ما جز بن تن، باب اسفنجی و… چیست؟ آیا قصه ها و فرهنگ ایران زمین به این اندازه غنی نیست که به انیمیشن های زیبا و جذاب تبدیل شود؟ ما که به قدر کافی استعداد خوب در انیمیشن سازی داریم، پس مشکل کجاست؟
به گزارش سینماسینما، ساناز قنبری در روزنامه جام جم دراین باره نوشته است :جدا مشکل انیمیشن در ایران چیست که در تمام دنیا به عنوان یک هنر صنعت پولساز از آن یاد می شود و در کشور ما هیچ! کمبود بودجه های دولتی، نبود مدیریت های درست، تحریم های اقتصادی و… از دلایلی است که باعث شده بسیاری از شرکت ها و استودیوهای انیمیشن سازی در ایران تعطیل شوند و تعداد زیادی از انیمیشن سازها به خارج از کشور مهاجرت کنند. به هر حال دلیل مشکلات انیمیشن سازی هر چه هست آسیب زیادی به بدنه انیمیشن سازی وارد کرده که امیدواریم به مرور زمان مرتفع شود.
فاصله تا رسیدن به شرایط مطلوب
کیانوش دالوند که اکنون انیمیشن سینمایی «ناسور» را بر پرده سینماها دارد، وضعیت انیمیشن در ایران را نامطلوب دانست و به جام جم گفت: این که وضعیت انیمیشن در ایران مطلوب نیست البته جای صحبت دارد. انیمیشن کوتاه ایران بسیار موفق است، در عرصه های بین المللی جوایز بسیار کسب کرده و هنرمندان ارزشمندی در این عرصه فعال هستند، اما صنعت انیمیشن شامل فیلم سینمایی و سریال سازی با مشکلات عدیده ای روبه روست. چرخه اقتصادی نسبتا ضعیف، کمبود سینما، افراد حرفه ای در پخش، عرضه محصول و همین طور ضعف کار تیمی در تولید از دلایل مشکلات این عرصه هستند که البته با همت جوانان و تجارب سال های اخیر نشانه های بهبود و شکل گیری پایه های این صنعت دیده می شود.
کارگردان انیمیشن «رستم و سهراب» تصریح کرد: از آن طرف اکران انیمیشن هم معضلات زیادی دارد، هماهنگی پخش و تبلیغات اصلی ترین این مشکلات هستند که ما در تلاش برای رفع آنها هستیم. قطعا تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله زیادی وجود دارد، اما حداکثر تلاشمان را خواهیم کرد.
آینده خوبی برای انیمیشن پیش بینی می کنم
هادی محمدیان که سال گذشته انیمیشن پرفروش «شاهزاده روم» را بر پرده سینماها داشت در گفت وگو با جام جم با اشاره به مشکلات تولید انیمیشن در ایران توضیح داد: انیمیشن سازی در ایران کار بسیار دشواری است و مشکلات زیادی دارد. انیمیشن در واقع تلفیقی از تمام هنرهاست و در آن باید از یک فضای خلابه یک تصویر رسید. در ایران متاسفانه زیرساخت های مجهز و کافی و همچنین مدیریت دلسوز جهت انیمیشن سازی وجود ندارد. بنابراین یک بخش از انیمیشن سازی مربوط به مشکلات سخت افزاری می شود و بخش دیگر مشکلات مدیریتی. ما به لحاظ تکنیکی و هنری انیمیشن سازهای خوب و بااستعدادی در کشور داریم اما به لحاظ مدیریتی باید کسانی باشند که این جوانان را کنار هم جمع کنند. یک فیلم انیمیشن حداقل دو سال زمان می برد و هزینه بر است و قطعا در چنین فضایی مدیریت کردن این وضعیت مشکل است. البته در این بین هستند جوانان مستعدی که به دلیل علاقه شخصی شان باز هم در چنین شرایطی دوام می آورند و در بخش خصوصی یک تنه بار تمام این مشکلات را به دوش می کشند.
محمدیان درباره اطلاق عبارت هنر صنعت به انیمیشن توضیح داد: متاسفانه انیمیشن را در ایران به عنوان یک صنعت در کنار هنر نمی شناسند و همین نکته است که باعث شده در کل تاریخ سینمای ایران کمتر از انگشت دست فیلم سینمایی انیمیشن داشته باشیم. در کشورهایی که انیمیشن به عنوان یک هنر صنعت شناخته می شود، سالانه حداقل دو، سه انیمیشن داریم که همین باعث تشکیل یک چرخه می شود، اما در ایران انیمیشن سازی هرازگاهی و خیلی خودجوش انجام می شود. دلیل این نشناختن هم به اعتقاد من به وابستگی انیمیشن به بخش دولتی برمی گردد. چون ماهیت سینما یعنی گیشه و مخاطب و سرمایه ای که از طریق دیده شدن فیلم توسط مخاطب به خود فیلم تزریق می شود. منتها در اینجا این چرخه اشتباه است. از این جهت که معمولاتیم های تولید با گرفتن بودجه هایی از نهادهای دولتی و غیردولتی خیالشان راحت می شود و دیگر جهت ساخت یک انیمیشن یا فیلم باکیفیت و مخاطب پسند تلاشی نمی کنند.
او ادامه داد: سینمای انیمیشن در تمام دنیا مختص به کودک و نوجوان است و بدیهی است کودکان در هر جامعه ای نقش بسیار پررنگی در ساخت زیرساخت های آن دارند. بسیاری از مشکلات و مفاهیم را می توان در قالب تصویر به کودکان آموزش داد. چرا که فیلم بستر مناسبی است جهت تربیت. خوشبختانه در ایران با وجود تمام بی توجهی ها و کاستی در تولید انیمیشن، اما باز بخش خصوصی متوجه اهمیت آن به لحاظ اقتصادی و همچنین تاثیرگذاری شده و عقب نشینی نکرده است. من کماکان امیدوارم و آینده خوبی را برای انیمیشن این کشور پیش بینی می کنم. ما در کشورمان گنجینه وسیعی از قصص دینی و ملی داریم که با پرداخت خوب آنها می توانیم به سایر کشورهای دنیا هم این داستان ها را انتقال دهیم.
محمدیان که این روزها مشغول ساخت انیمیشن «فیل شاه» است، خاطرنشان کرد: انیمیشن «فیل شاه» هم مانند «شاهزاده روم» به تهیه کنندگی حامد جعفری ساخته شده و مرحله پیش تولیدش مدت زیادی است به پایان رسیده و در مرحله تولید آن هستیم؛ امیدوارم با تجربه ای که از قبل داریم بتوانیم آن را کم نقص تر از «شاهزاده روم» بسازیم.
انیمیشن ملی صادر می شود
علیرضا گلپایگانی، مدرس دانشگاه و تهیه کننده انیمیشن در ارزیابی وضعیت انیمیشن در ایران با تشریح «انیمیشن ملی» می گوید: من به انیمیشنی، ملی می گویم که صادر شود. یعنی دارای کیفیت بالاباشد و مورد مصرف قرار گیرد مثل فرش ایران که ما آن را به عنوان هنر ملی می شناسیم.
این عضو هیات علمی دانشگاه هنر و بنیاد بازی های رایانه ای خاطرنشان می کند: فرش ایرانی صادر می شود و دنیا آن را می شناسد و هویت ماست. فرش هم از نظر اقتصادی و فرهنگی با خودش پیام می برد و شاخصه شرقی بودن را در فرم های آن می بینیم.
گلپایگانی تاکید می کند: یک مساله دیگر هم نبود رقابت است. کسانی که کار کیفی انجام می دهند با کسانی که کار کمی انجام می دهند تقریبا یکسان ارزیابی می شوند و این افرادی را که کیفی کار می کنند، سرخورده می کند.
او همچنین با اشاره به مشکل فیلمنامه در تولیدات انیمیشن می افزاید: الان ما نیروهای کار خیلی خوب داریم، داستان داریم ولی فیلمنامه نداریم. داستان با فیلمنامه خیلی فرق می کند منتها اغلب نویسندگان داستان وارد این حیطه شده اند و مهره گمشده ای وجود دارد به این معنی که اگر داستان خوب داریم، فیلمنامه نویس خوب نداریم.
این عضو هیات علمی دانشگاه هنر و بنیاد بازی های رایانه ای در پایان می گوید: این که بتوانیم تصویرسازی خوبی کنیم هم مهم است. ما تصویرسازان خیلی خوبی داریم اما هدف از انیمیشن، تصویرگری کتاب نیست. انیمیشن در وهله اول داستان، فیلمنامه و کارگردانی است، اما یکی از معضلاتی که در تولید انیمیشن ایران داریم این است که خانواده انیمیشن ایران، بیشتر نگرش گرافیکی دارد تا دید سینمایی. یعنی هنوز تفکر سینمایی را در انیمیشن ایران، کمرنگ می بینیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی






ب نظر من اگه ایران همون داستانهای فردوسی و کلیله و دمنه رو مثل فیلم های انیمیشن های دیزنی یکم رو کارکتر ها وپس زمینه و جلو های هنریش کار کنه وو قت بزاره میتونه از دیزنی هم برنده بشه حتی میتونه از جلوه های بصری تو انیمیشن های دیزنی هم ایده بگیرهب نظرم جلو های بصریش مثل کارتون نمو و السا وانا و اسباب بازی ها اینجوری باشه ن مثل شکرستانو و پهلوانان یه مشکل هس ک ایران شخصیت های انسانی رو خیلی کج وکولله میکشن مثل کاریکاتور اگه ایران بخواد شیخصت های کارتونیش معروف شه وروی جلد دفتر ولوازم تحریر چاپ شهبهتره شخصیت های کارتونی مثل انسان واقعی بکشه کدوم ادم چانه خیلی از حد بزگه یا گوشش ب نظرم اینم مشکل جدیه ک دیزنی بیشتر شخصیت هاشو با تناسب اندام و صورت زیبا میکشه مثلا نمیخوام توهین کنم ولی شکرستون شخصیت هاش زیاد غیر عادی هستن واغراق کردن اگه بانظرم موافقید لطفا ب اشتراک بزارید