کانون کارگردانان سینمای ایران با انتشار متنی، مطالبات خود از دولت مسعود پزشکیان را در هشت بخش تشریح کرد.
به گزارش سینماسینما، در این متن آمده است: «کانون کارگردانان سینمای ایران با استقبال از شعار دولت جدید که آمده تا تغییرات اساسی در عرصه مدیریت فرهنگی ایجاد کند و با حمایت از تفکر مشاور فرهنگی این دولت که معتقد به دولت فرهنگی است نه فرهنگ دولتی، خواهان تغییرات زیر است:
۱- دلجویی از همه اهالی سینما و سینماگرانی که به خاطر تفکر، نظر و اعتراضشان با نگاه امنیتی تحقیر، ممنوع الکاری و زندان روبرو شدند. مدیریت باید پای این عقیده بایستد که از این پس اهالی سینما که صاحب تفکر ، نظر و عقیده هستند با مشکلاتی که در مدیریت پیشین برایشان پیش آمد مواجه نشوند و دیگر سینماگری در زندان نباشد یا ممنوع الکار نشود.
۲- مدیریت جدید نباید اجازه دهد نهادهای امنیتی و موازی در سینما دخالت کند و قاطعانه باید از آزادی اندیشه و عقیده در سینما دفاع کند .
۳- مدیریت جدید باید فضای امنی برای فیلمسازان سینمای متفکر فراهم کند و تمامی فیلمسازانی که در چند سال گذشته نتوانستند فیلم بسازند و یا نخواستند در مدیریت فرهنگی گذشته فیلم بسازند و نیز تمامی فیلمسازانی که مهاجرت کردند باید بتوانند به ایران برگردند و فیلم خودشان را بسازند.
مدیریت فرهنگی همچنین باید تحولات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه ایران پس از اعتراضات سال ۱۴۰۱ را بسیار جدی بگیرد تا فیلمسازان بتوانند همگام با این تحولات فیلم بسازند.
۴- ما خواهان حذف هر گونه نظارتی قبل از ساخت فیلم هستیم و پروانه ساخت باید حذف شود.
شورای پروانه نمایش هم باید ترکیبی از همه تفکرات داخل سینما و زیر نظر صنوف سینما باشد و درجه بندی سنی برای عرضه اندیشه های متفاوت رعایت شود.
۵- شفاف کردن همه مسائل فرهنگی و فشارهایی که بر دولت فرهنگی وارد خواهد شد باید جزء رئوس برنامه های مدیریت جدید باشد و نباید هیچ توافقی پشت پرده صورت گیرد حتی اگر توافق برای حل یک مشکل فرهنگی باشد. صنوف باید در جریان همه فشارها قرار گیرد این شفافیت باید شامل مسائل مالی داخل سینما هم باشد .
۶- مدیریت جدید باید با عدالت با همه اهالی سینما برخورد کند و خودی و غیر خودی نباید در ساخت فیلم مد نظر قرار گیرد صاحبان همه تفکرات سینما چه روشنفکر عرفی، چه روشنفکر دینی، چه فیلمساز سینمای عامه پسند همه خودی هستند.
۷- همه فیلم هایی که در سه سال گذشته و سالهای قبل تر توقیف شدند باید پروانه نمایش بگیرند و از این پس باید اعمال درجه بندی سنی مانع توقیف فیلم ها شود .
۸- اگر مدیریت سینما در سه سال گذشته مجبور شد برای حفظ بقا از سینمای کمدی و سینمای عامه پسند حمایت کند این سینما مسلمأ پاشنه آشیل مدیریت فرهنگی دولت جدید خواهد شد چون برخی از فیلم های کمدی که در سه سال گذشته به نمایش در آمده اند اگر در دولت های قبل به نمایش در می آمدند با تحلیل ها و تفسیرها و مخالفینی روبرو می شدند که تفکری شبیه مدیران سه سال گذشته داشته اند بنابراین مدیریت جدید باید هوشیارانه حمایت از جریان اصلی و سینمای عامه پسند و رشد اقتصادی سینمای ایران را جدی بگیرد و اگر فشاری بر این سینما وارد شد تسلیم نشود و تبلیغات فیلم ها همانگونه که در سه سال گذشته آزاد بود باید در آینده نیز آزاد باشد.
دولت جدید باید با برنامه ریزی دقیق زمینه رشد این سینما از نظر کیفیت را فراهم کند بدون حذف و ممنوعیت.
در پایان کانون کارگردانان سینمای ایران تاکید دارد مدیری باید برای اداره فرهنگ و هنر انتخاب شود که تاریخ مدیریت فرهنگی سالهای گذشته را مطالعه کرده باشد و از تجربیات خوب و مفید مدیران گذشته در اداره سینما در دوره هایی که رشد و بالندگی سینمای ایران مدیون برنامه ریزی مدیریت ها بوده استفاده کند، این مدیریت باید با انتخاب همکاران متخصص و آگاه در امور سینما بتواند با همه تفکرات داخل سینمای ایران تعامل کند.
کانون کارگردانان سینمای ایران»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- یادبود ناصر تقوایی برگزار شد/ خالق «کاغذ بیخط» غریب بود
- کانون کارگردانان سینمای ایران برگزار میکند؛ یادبود زندهیاد «ناصر تقوایی»
- حمایت سیزده صنف سینمایی از کانون کارگردانان برای حذف پروانه ساخت
- کانون کارگردان سینمای ایران درخواست کرد؛ شورای پروانه ساخت را برچینید/ ممیزی فیلمنامهها را پایان دهید
- گشت ارشاد فکری در سینما/ بیانیه کانون کارگردانان سینما در واکنش به حمله به خانه کارگردان جوان
- نامه پلتفرمهای نمایش خانگی به رییس جمهور
- در پی موفقیت «یک تصادف ساده» در کن؛ کانون کارگردانان سینمای ایران به جعفر پناهی تبریک گفت
- مخالفت صریح کانون کارگردانان با حکمِ محکومیت سازندگان «کیک محبوب من»
- بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار شد؛ «قیصر» سخنگوی جامعه است/ کیمیایی بهزودی فیلم جدیدش را میسازد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- فریدون جیرانی رئیس کانون کارگردانان شد
- مراسم سالگرد قتل داریوش مهرجویی و همسرش برگزار شد؛ دادخواهی دوباره در سالگرد «شب هولناک سینمای ایران»
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





