چهاردهمین دوره جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران برگزیدگان خود را شناخت.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی چهاردهمین دوره جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران، اسامی برندگان چهاردهمین دوره جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران به دبیری جعفر گودرزی اعلام شد.
آکادمی جشن در چهاردهمین دوره، فیلمهای سیوهشتمین و سیونهمین جشنواره ملی فیلم فجر که سالهای ۹۸ و ۹۹ برگزار شد و همچنین آثار ایرانی سیوهفتمین و سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر که در سالهای ۹۸ و ۱۴۰۰ برگزار شد، در بخشهای فنی، بهترین فیلم، فیلمنامه، کارگردانی و جایزه خلاقیت و استعداد درخشان (ویژه فیلمسازان اول)، بازیگر نقش اول زن و مرد و بازیگر نقش مکمل مرد و زن مورد داوری قرار داد.
همچنین پیام جعفر گودرزی دبیر چهاردهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران همزمان با اعلام اسامی برندگان منتشر شد.
متن پیام وی به شرح زیر است:
«چهاردهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران به نقطه آغازی دیگر -دوره پانزدهم- متصل، و دوره چهاردهم هم به سرانجام رسید. خیلیها در این دو سال و اندی، جان شیرین را به پیشگاه باریتعالی برده و صحنه ممتاز هنرمندی را ترک گفتند و در مثنوی داستان ما نیز تاخیرها شد! خب کرونا بود و سرانجام، این زندگی بود که بر آن فائق آمد؛ که بشر احسنالخالقین است و بر هر مشکلی تواند که فائق آید.
این دو سال و اندی که در دو دوره متفاوت مدیریتی از سر ما گذشت، پیرمان کرد. شگفتا که این فراقها و رفتنها و پیوستنها به اصل روشن خورشید هم، دیگر در آنهایی که باید، اثری نمیگذارد و دوره و مدیریت این و آن هم نمیشناسد! آیا بر دلها مهر است؟ نه که «خوبی» نیست، هست و زمین بیحجت نمیماند. ما با چراغ هم گشتهایم، «خوب بودن» در این روزگار سکه نایاب بازار است انگار!
باری! ما کار خودمان را میکنیم که دو صد گفته نیم کردار هم نیست. آنهایی که مسئولاند، مسئولاند حتی اگر از اهل قلم و اهل هنر روی برگردانند و بدانند که از دایره قضاوتهای تاریخی در امان نخواهند بود و کاش تا وقتی که فرصت هست، دل شکستهبالان و دردمندان و دلسوزان این عرصه را بهدست آورند. باید که جبران کنند اینهمه کاستی و اینهمه نابلدیها را.
به پایان دوره چهاردهم جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی رسیدیم و نخواستیم با توجه به شرایط و اوضاع نابسامان و نامناسب اقتصادی و روحی و بیکاری سینماگران و وضعیت معیشتی سخت و جانفرسا، مراسمی بگیریم و چون سابق؛ در کنار هم؛ صحنه هنرمندی و جشن بیافرینیم، اما کوشیدیم در بضاعت و ثروت معنوی اعضای این انجمن، قدرشناس بخشی از «خوب بودن»ها در این صنف و این روزگار باشیم. که نظامی بزرگ سروده:
گر هنری در تن مردم بود
چون نپسندی گهری گم بود
گر بپسندیش دگر سان شود
چشمه آن آب دو چندان شود
گلایه ها داریم و حرف و سخن نیز بسیار، رنجیدگی و وصف حال این سینمایی که گاه غصهای میشود بر دلها و… و اما به اشارتی گفتیم و میگذریم…
امروز دو چشم را خندان خواهیم و دلها را امیدوار به سوسوی چراغ سینمای ایران. امیدواریم چشمه آب این سینما دو چندان شود. آرزو میکنیم این انتخابها به حقیقت و ارزشهای هنر واقعی نزدیک باشد و بدانید که فاصله بعضی از نامزدها و انتخابهای نهایی فقط چند رای ساده بوده است. ما در این و بر این جشن میافزائیم، کم نمیکنیم و میکوشیم به فاصله نفر بعدی، خوبی و ارزشهای هنری و زیباییشناسی را تعمیم دهیم.
به امید توفیق بیش از پیش سینمای شریف و ارجمند ایران و ساخت آثاری بهتر و ارزشمندتر
جعفر گودرزی
دبیر چهاردهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران»
اسامی برندگان به شرح زیر است:
بهترین فیلم:
آتابای (تهیهکننده نیکی کریمی)
بهترین کارگردان:
نیکی کریمی (آتابای)
بهترین فیلمنامه:
هادی حجازیفر (آتابای)
جایزه خلاقیت و استعداد درخشان (بهترین فیلم اول):
بهمن و بهرام ارک (پوست)
بهترین بازیگر نقش اول مرد:
سعید آقاخانی (خون شد)
بهترین بازیگر نقش اول زن:
الناز شاکردوست (تی تی)
بهترین بازیگر نقش مکمل مرد:
جواد عزتی (آتابای)
بهترین بازیگر نقش مکمل زن:
باران کوثری (بی همه چیز و عامه پسند)
بهترین تدوین:
میثم مولایی (روز صفر)
بهترین موسیقی متن:
حسین علیزاده (آتابای)
بهترین فیلمبرداری:
مرتضی نجفی (تومان)
بهترین صدای فیلم (صداگذاری و صدابرداری):
زالاوا (صدابردار: رشید دانشمند، صداگذار: امیرحسین قاسمی)
بهترین دستاورد فنی:
مرتضی فربد (طراحی صحنه تومان)، مارال جیرانی (طراحی لباس تومان)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «سوت پایان»؛ فیلمی با بار زنانگی و عاطفی قوی
- «دو زن» در آینه مکتب نقد عمیقگرا/ تصویری ماندگار از زنان
- حادثه ناشی از کورس شبانه دو اتومیبل در خیابانهای تهران برای سریال بهنام بهزادی
- یادداشت مینا اکبری/ حق انتخاب و قضاوتهای سطحی
- «وحشی»؛ اولین حضور سریالهای ایرانی در تورنتو
- در آستانه شش سالگی سوینا؛ نسخه ویژه نابینایان «نرگس» با صدای باران کوثری منتشر میشود
- یادداشت نیکی کریمی درباره شیوا ارسطویی
- وحشیسازی یا وحشیزادگی؟/ روایتی از داود اشرف و زخم فرودستان در «وحشی»
- از ۲۵ فروردین؛ سریال هومن سیدی به شبکه نمایش خانگی میآید
- سعید آقاخانی و مهدی حسینینیا مقابل دوربین بهنام بهزادی میروند
- ادای احترام به بزرگانی چون شما وظیفه ماست
- از مراسم بزرگداشت، بینیازم/ انتقاد حسین علیزاده از جشنوارهی موسیقی فجر
- با صدای رخشان بنیاعتماد، لیلی گلستان، جهانگیر و باران کوثری؛ نسخه صوتی داستان «تیستو سبزانگشتی» منتشر میشود
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- فیلم جدیدی به جشنواره اضافه نمیشود/ خروج فیلم نیکی کریمی از جشنواره فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





