هیأت داوران ششمین دوره جایزه کتاب سال سینما نامزدهای خود را برگزیدند.
به گزارش سینماسینما، اکبر نبوی دبیر جایزه کتاب سال سینمای ایران با اشاره به جلسه روز سوم بهمنماه هیأت داوران این جایزه گفت: خوشبختانه با دقت، همدلی و وقتشناسی اعضای محترم هیأت داوری، متشکل از آقایان: محمد بزرگنیا، شهرام جعفرینژاد، دکتر محمد شهبا، محمد گذرآبادی و دکتر مسعود نقاشزاده پس از چهار ماه مطالعه و چندین جلسه بحث و بررسی، نامزدهای ششمین جایزه کتاب سال سینما برگزیده شدند.
نبوی پیش از اعلام اسامی نامزدها با اشاره به تغییرات گستردهای که در ششمین دوره از جایزه به وجود آمده است اظهار کرد: در این دوره به پیشنهاد داوران و موافقت آقای شاهسواری (مدیرعامل محترم خانه سینما) و بنده، کتابهای دریافتی از سوی ناشران و نویسندگان در چهار موضوع طبقهبندی شد و بر این پایه مورد داوری قرار گرفت. این طبقهبندی به این ترتیب است: ۱-مباحث نظری ۲-فنون علمی ۳- فیلم و فیلمساز ۴- کتابهای مرجع. بنابراین، تعداد جوایز از دو تندیس به هشت تندیس افزایش یافته و امکان رقابت تخصصیتر، دقیقتر و متنوعتر آثار نویسندگان و مترجمان ارجمند فراهم شده است. در نتیجه، با توجه به این تغییرات مهم، نامزدهای ششمین دوره جایزه (اعم از تألیف و ترجمه) به این ترتیب از سوی داوران برگزیده شد:
مباحث نظری: ۱-صحنههایی از یک ازدواج ۲-فلسفه فیلم ۳- معماری تصویر ۴- واقعیت سینما
فنون علمی: ۱- مفاهیم و تکنیکهای فیلمبرداری ۲-مکالمات والتر مرچ ۳- اصول کارگردانی سینما ۴- تکنیکهای تدوین
فیلم و فیلمساز: ۱-سر کلاس با عباس کیارستمی ۲- سیاهتر از شب ۳- مدرنیته ایرانی ۴- زیرپوست قصهها
کتابهای مرجع: ۱- کتابشناسی سینمای ایران ۲- شهرها و سینما ۳- سینمای فلسطین ۴- رویای صادقه
دبیر ششمین جایزه کتاب سال سینما درباره کیفیت کتابهای این دوره از جایزه گفت: با توجه به گستردگی و در دسترس بودن راههای تأمین نیازهای علاقهمندان به کتابهای سینمایی و شکلگیریی یک وضعیت رقابتی نسبتا شدید در دوره کامپیوتر و اینترنت و شبکههای ریز و درشت اطلاعرسانی، به نظر میرسد که روند تعمیق فکری و پژوهشی کتابهای تألیفی، وضعیت خوب و امیدوارکنندهای را نوید میدهد و نویسندگان و پژوهشگران عزیز به این میدان رقابت نفسگیر توجه کردهاند و آثاری به ارمغان آوردهاند که بتواند به تشنگی و نیاز محققان، دانشجویان و سایر گروههای مشتاق، پاسخی شایسته بدهد. گرچه هنوز به خاطر سنتها و عادتهای مربوط به دوره نویسندگی برای روزنامه و مجله، ردپای نگاه و تألیف کمرمق و نزدیک به فضای ژورنالیزم، در برخی از کتابها دیده میشود. من گمان میکنم با تداوم روند خوب و شایان توجهی که شاهدش هستیم، با گذشت زمان، کتابهای روزنامهنگارانه به حداقل برسند و ژرفنگری و پژوهش و تحقیق، به جریان غالب کتابهای سینمایی تبدیل شود.
آیین اهدای جایزه کتاب سال سینما روز پنجم اسفندماه برگزار میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- همایون اسعدیان: نمیدانم چرا وزیر ارشاد دوست دارد هر هفته حرف بزند؟/مسئولین شبها مسابقه دارند که فردا چه بگوییم تا مردم بیشتر عصبانی شوند!
- نگاهی تحلیلی به سینمای رسول ملاقلیپور در موزه سینما
- پاسخ اکبر نبوی به اظهارات بهروز افخمی/ «گبه» مخملباف با توافق جمعی به اسکار رفت
- سیاست دروغ و فریب در یک پلان/انتقاد تند اکبر نبوی از دولت روحانی
- جشن کتاب سال سینمای ایران فراخوان داد
- پخش سری جدید «کافه فیلم» با حضور ضیاءالدین دری
- چرا انتخاب مهران مدیری برای اجرای «هفت» درست است؟
- تلویزیون برای جشنواره فیلم فجر چه میکند/ ۴ برنامه با چند رویکرد/ بلاتکلیفی هفت
- وحید جلیلی: فیلم های اخیر حاتمی کیا بایکوت شده اند
- جمال شورجه: سه فیلمنامه درباره سینمای مقاومت روی دستم مانده است
- اکبر نبوی: در آن زمان نگذاشتیم استقلال شورا را زیر سوال ببرند
- توضیحات رییس سازمان سینمایی درباره جشنوارههای فجر
- گزارش نشست جشن کتاب سال سینما/ امیدواریم کتابخوانی تا ۱۰۰ سال دیگر دوام بیاورد
- بررسی ابعاد راه اندازی هنر و تجربه/ دفاع از حق اقلیت در مقابل اکثریت
- دبیر هفتمین جشن کتاب سال سینما معرفی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری