فیلم «خورشید» مجید مجیدی در ونیز با نظر مثبت منتقدان روبهرو شد و در این میان جدول اولیه از نظر منتقدان منتشر شده است.
به گزارش سینماسینما به نقل از سایت ایتالیایی ونیز نیوز، با نظری که منتقدان ارایه کردهاند میتوان رده بندی فیلمهای نمایش داده شده در بخش رقابتی جشنواره بینالمللی ونیز ۲۰۲۰ را به این ترتیب خلاصه کرد: در این جدول نظرات منتقد اسکرین اینترنشنال برای فیلم تازه مجید مجیدی ۲ ستاره، منتقد هالیوود ریپورتر ۴ ستاره، منتقد پوزیتیف یک و نیم ستاره، منتقد این دی وایر نمره B (در سایت زیر نقد فیلم داده شده ولی در این جدول نیامده است) ، منتقد دی ولت آلمان ۳ ستاره و منتقد ال پایس اسپانیا ۲ ستاره بوده است.
در سایت آیام دیبی نیز فیلم «خورشید» امتیاز ۷.۹ از ۱۰ را با نظر ۸۵ کاربر به خود اختصاص داده است.

منتقدان سینمایی درباره «خورشید» چه نوشتند؟
در عین حال منتقدان دیگری نیز درباره این فیلم اظهارنظر کردهاند از جمله ویکتور فراگا از سایت درتی موویز به این فیلم امتیاز ۲.۵ ستاره را داده است.
وی نوشته یکی از مشکلات فیلم این است که بسیاری از جریانهای روایی آن با هم چفت و بست نمیشوند و پایان فیلم به ویژه عجیب است؛ نه رستگاری و نه هیچ پایانی. تنها یک تلاش در آخرین سکانس که به صورت نمادین شاعرانه است.
این منتقد به دیگر مدعیان «شیر طلا» نیز امتیاز داده و به «دنیایی که در پیش است» ۵ ستاره داده است. وی به «میس مارکس» یک و نیم ستاره داده، به «کجا میروی، آیدا؟» ۴ ستاره و به «Amants» یا «عاشقان» ۲و نیم ستاره داده است. «دوک» که خارج از بخش مسابقه به نمایش درآمد از نظر وی شایسته دریافت ۴ ستاره بوده است.
از میان فیلمهای نمایش داده شده The Disciple یا «مرید» از هند از فیلمهایی است که بیشترین نقدهای مثبت را به خود اختصاص داده است. منتقد گاردین نیز که در جدول حضور ندارد به این فیلم امتیاز ۳ ستاره داده است. این منتقد درباره فیلم مجیدی چیزی ننوشته است.
براساس گزارش روابط عمومی فیلم «خورشید» از بازتابهای رسانهای رونمایی این فیلم در جشنواره ونیز، پیتر دیبروگ دیگر منتقد سینمایی است در ورایتی نوشت: «تماشای فیلم مجید مجیدی مرا به یاد یکی از مهمترین فیلمهای قرن بیستویک درباره کودکان به نام «پروژه فلوریدا» انداخت. مجیدی خودش خالق یکی از بهترین فیلمهای قرن بیستم درباره کودکان است. «بچههای آسمان» که در سادگی محض بیرقیب است و در عین حال داستانش چنان تماشاگر را درگیر میکند که نمیتواند نگاه از صحنه بردارد. در «خورشید» با فیلمنامهای به مراتب پیچیدهتر طرف هستیم.»
این منتقد در ادامه به استفاده مجیدی از کودکان کار برای نقشآفرینی در فیلم اشاره میکند و مینویسد: «اگر یکی از نیات مجیدی در فیلم «خورشید» یادآوری این موضوع باشد که تمام کودکان برابرند و لایق آموزش و تشویق هستند، انتخاب این گروه نوجوان برای بازی در فیلم بهترین دلیل است.»
لیمارشال منتقد اسکریندیلی هم نوشته است: «مجیدی فیلم همدلانه دیگری درباره کودکان تهیدست ساخته است که نئورئالیسم بیتکلف قرن بیستویکمی آن در دوران غریب کنونی به شکل غریبی طراوتبخش است.»
او در عین حال که به فیلمبرداری گرم و موسیقی ارکسترال باشکوه فیلم اشاره میکند از جسارت مجیدی در پرداختن به موضوعات اجتماعی مینویسد: «مجیدی هراسی از پرداختن به مشکلات اجتماعی مانند کودکان کار، مصائب مهاجران و… ندارد.»
دبورا یانگ منتقد هالیوود ریپورتر، درباره این اثر سینمایی گفت: مجید مجیدی کارگردان ایرانی، از نظر بصری خیرهکنندهترین و هیجانانگیزترین فیلم سینمای جهان درباره وضعیت جوانان کم درآمد با سطح زندگی پایین و بد سرپرست را ساخته است؛ فیلم «خورشید» یکی از بهترین آثار اوست.
منتقد هالیوود ریپورتر معتقد است سکانسهای اکشن فیلم مثل یک فیلم کلاسیک در ژانر «فرار از زندان» ساخته شده و خطر و هیجانی که پسران هنگام حفر تونل تجربه میکنند، برای مخاطب کاملاً ملموس است.
باید دید در نمایشهای بعدی فیلم سینمایی «خورشید» در جشنواره فیلم ونیز وضعیت نظرات و امتیازات منتقدان چه تغییری خواهد داشت و آیا شانس مجید مجیدی برای شکار شیر ونیز پررنگتر خواهد شد؟
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- وقتی درختان شهر در جشنواره شهر موضوعیت ندارد
- اختصاصی سینماسینما؛ نسخه مرمت شدهی «باشو غریبه کوچک» در جشنواره ونیز
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- یک فیلم ایرانی به بخش روزهای مولفین جشنواره ونیز راه یافت
- نویسنده مراکشی رئیس افتخاری بخش روزهای مؤلفین جشنواره ونیز شد
- فیلم کوتاه «نیمهباز، نیمهبسته» به بخش افقهای جشنواره ونیز راه یافت
- فیلمهای بخش کلاسیکهای ونیز معرفی شدند/ به یاد دسیکا و ماسترویانی
- با بازی مایکل کیتون؛ فیلم ترسناک تیم برتون ونیز ۲۰۲۴ را افتتاح میکند
- ایزابل هوپر رئیس هیات داوران جشنواره ونیز شد
- مارکو مولر مدیر هنری یک جشنواره ایتالیایی شد
- مجید مجیدی: در خطر سقوط قرار داریم/ تاریخ و فرهنگ باید نقشه راه باشند
- معرفی برندگان جشنواره ونیز/ شیر طلا به «بیچارگان» رسید
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- در اندوه فقدان چهره شاخص موج نو سینمای ایران؛ بازتاب جهانی درگذشت بهرام بیضایی
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ پروانه ساخت سینمایی برای ۷ فیلمنامه صادر شد
- در پاسداشت استاد بیبدیل هنرهای نمایشی ایران/ بیضایی، تاریخ و علامت تعجب
- در سوک سیاوش که از شاهنامه رفت
- یادبود بهرام بیضایی؛ ایرانی بودن بار بزرگی است بر دوش ما
- بریژیت باردو درگذشت
- برای رفتن غریبانه شیرین یزدانبخش؛ وصیتی به مثابه گلایه
- «کفایت مذاکرات» و خندههایی که از دل موقعیت میآیند
- «پرهیجان: نبرد برای اوبر»؛ چطور میتوانیم آرزوی شکستِ نجاتبخشمان را داشته باشیم؟
- درباره بازیگران زن مولف سینمای ایران/ ترانه علیدوستی؛ آخرین بازیگر زن مولف
- درباره اهمیت خواندن فیلمنامه اشغال بیضایی پس از جنگ ۱۲ روزه /بیگانه آزادی نمی آورد
- بهرام بیضایی درگذشت
- «موبهمو»؛ خط به خط، نفس به نفس، چهره به چهره
- در بیست و چهارمین دوره جشنواره؛ ۱۴ اثر از سینماگران ایرانی در داکا نمایش داده میشود
- از ۱۰ دیماه؛ «مرد خاموش» به سینماها میآید
- «بامداد خمار»؛ در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد





