
منوچهر آذری| بازیگر و گوینده رادیو در همشهری نوشت :
کودکیام را در سرچشمه تهران گذراندم و محل تفریحمان لالهزار و سینماها و تئاترهایش بود. تهران زیبا و با صفای آن روزها با تهران امروز زمین تا آسمان تفاوت دارد. اگرچه زندگی در تهران دیروز باصفاتر بود و همسایهها و اهالی کوچه و محله از هم مطلع بودند اما نبود امکانات آن زندگی باصفا را دشوار کرده بود. یادم است آب مصرفی خانوارها در آبانبار نگهداری میشد و آب آشامیدنی را با چرخ به خانهها میآورند. هرسطل آب شرب را یک قران میخریدیم و قدرش را میدانستیم. یا سرمای برفهای نیم متری آن روزها را با چراغ والورهای نفتی و هیزم و کرسی پشت سر میگذاشتیم. اما حالا امکانات زیاد شده؛ ولی خبری از مهر و صفای دیروز نیست.
مردم در خانههای لانه زنبوری آپارتمانی زندگی میکنند. دکمه آسانسور را میزنند و جلو خانهشان پیاده میشوند بدون اینکه همسایه دیوار به دیوارشان را ببینند. همسایه، همسایه را نمیشناسد و مردم حتی از احوال اقوامشان هم بیخبرند. به جرئت میتوان گفت بخش عمدهای از مشکلات شهری را که این روزها درگیرش هستیم خود ما به وجود آوردهایم. من شخصاً از حملونقل عمومی استفاده میکنم. اما تا چشم کار میکند خودرو تکسرنشین در خیابانهاست. از طرفی شاهدیم که شهرداری در چندین نوبت جویها و خیابانها را نظافت میکند اما چرا باز کثیف است؟ مشخص است که خود ما بهعنوان شهروند این آلودگی را به وجود میآوریم. برای داشتن شهری زیبا و زندگی سالم باید از خودمان شروع کنیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





