محمدحسین مهدویان کارگردان فیلم سینمایی «شیشلیک» درباره انگیزهاش برای ساخت اولین فیلم کمدی کارنامه خود توصیحاتی ارائه کرد.
به گزارش سینماسینما، نشست خبری فیلم سینمایی «شیشلیک» ساخته محمدحسین مهدویان از آثار حاضر در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر شامگاه دوشنبه ۱۳ بهمن در برج میلاد برگزار شد.
در ابتدای این نشست مهدویان که به صورت آنلاین در این برنامه حضور داشت، گفت: از اینکه نتوانستم بیایم ناراحتم چون ما سالی یک بار با بچههای مطبوعات وعده داریم اما خوشحالم این امکان این چنین فراهم شد.
وی افزود: مدتها بود دوست داشتم فیلم کمدی کار کنم مدام به ایدههای مختلف و فیلمنامههای مختلف فکر میکردم یک روز تصادفاً امیر ژوله را دیدم. او یک داستان یک خطی را برایم تعریف کرد و احساس کردم این همان چیزی است که به دنبالش هستم اما فکر کردم باید کمدی خودم را بسازم.
مهدویان درباره نسبت شیشلیک با دیگر آثار کارنامه خود گفت: به هر حال هر فیلمی که کار میکنیم تجربه متفاوت است اما مؤلفههای خود را دارد که تکرار میشود هر فیلمسازی دوست دارد فیلمش رنگ و بوی خود را بگیرد. کارگردان همیشه دوست دارد رد پای خود را بتواند تکرار کند. «شیشلیک» هم از این قاعده مستثنی نیست چه به لحاظ مضامین و چه شیوه اجرایی همینطور است. فیلم یک تجربه متفاوت برای من است. شباهتهایی به لحاظ اجرا به «لاتاری» دارد اما در مجموع با آثار قبلی من متفاوت است.
عطاران هم بیان کرد: خوشحالم بالاخره فیلم دیده شد. من در ابتدا دوست داشتم با آقای مهدویان کار کنم نقش هم جای کار داشت. بعد هم عوامل دیگر باعث ترغیبم شدند اما بیشترین چیزی که باعث علاقهام شد متن زیبای امیر ژوله بود که خیلی خوب نوشته و بسیار تأثیرگذار است.
با کمدی خوب یک چشم میخندد و یک چشم میگرید
ژوله هم گفت: همیشه کمدی مورد علاقهام این بوده یک چشم بخندد یک چشم گریه کند هر دو دوروی سکه بودند تجربه همکاری با مهران مدیری را داشتم مثلاً دفاعیه مسعود شصتچی و قهوه تلخ هم به کارم آمد. آیتمی نوشته بودم که حسرت را نشان میداد بخشی هم به دختردار بودن من برمیگشت آنهایی که دختر دارند میدانند یک پدر زمین و زمان را میدوزد تا خواسته او را برآورده کند. انگار مهدویان بارها این فیلم را ساخته بود و این قصهها را بارها خوانده بود من و مهدویان در عرض هم کار نمیکردیم بلکه همکاری بسیار خوبی با هم داشتیم. این همکاری یکی از خوشایندترین اتفاق های زندگی من است.
ژاله صامتی هم گفت: از تماشای فیلم سرخوش هستم از این همکاری خیلی خوشحالم اگر در این فیلم هم بازی نمیکردم باز هم دوستش میداشتم.
وی ادامه داد: به هر حال ما به عنوان زن اگر جایی باشیم در کلیت شبیه به هم هستیم، مادر هستیم، زن هستیم، ایرانی هستیم. در بین همان ده خانم وقتی ریز میشویم میبینیم متفاوت هستند این اصول یک بازیگر است که ریزهکاری را دربیاورد.
پژمان جمشیدی: عاجزانه میخواهم مراقب خود باشید
پژمان جمشیدی هم بیان کرد: عاجزانه خواهش میکنم مراقب خودتان باشید. زخمی که خوردیم فکر نمیکردیم اینقدر به ما نزدیک باشد. برای انصاریان هم آرزوی سلامتی میکنم.
وی درباره حضور در این فیلم افزود: شاید برای یک بازیگر کلیشهای باشد اما برای من کمتر کلیشهای است که بگویم همکاری با آقای مهدویان باعث افتخار من است برای من بازی در کنار آقای عطاران و حضور در فیلم مهدویان افتخاری است.
مهلقا باقری دیگر بازیگر این اثر عنوان کرد: کار با مهدویان جذاب و یکی از آرزوهای من بود. از نظر من وقتی چیزی خیلی جدی است میشود از آن کمدی درآورد. این فیلم هم همینگونه بود سعی کردیم در بازی من هم این اتفاق بیفتد. هر کاری کردم تا این نقشی که به ظاهر کوچک است درست دربیاید.
وحید رهبانی بازیگر این فیلم هم گفت: خوشحالم تجربه سینمایی دیگری با دوستان خوبم انجام دادم.
از ممیزی استقبال نمیکنم اما به فیلمم آسیبی نزده است
مهدویان درباره اصلاحیههای اعمال شده بر فیلم شیشلیک گفت: هر فیلمی روح و جهانی دارد که آن جهان باید حفظ شود و ما هم همه تلاشمان را کردیم و با گفتگویی که با دوستان نظارت داشتیم سعی کردیم ممیزی به گونهای باشد که جهان فیلم لطمه نخورد. فکر میکنم این نسخه که در جشنواره نمایش داده شد، همان جهان را دارد. به هر حال در بخشهایی تغییراتی رخ داد که ترجیح ما این بود که این اتفاق نیفتد کسی از ممیزی استقبال نمیکند و آن را به آغوش نمیکشد اما ممیزیهایی به فیلم خورد ولی به نظرم آسیب جدی به فیلم نزده است.
ژوله هم گفت: این فیلم که در جشنواره اکران شد، فیلم من است و عاشقش هستم گاهی ممیزیهایی صورت میگیرد اما اگر انجام نمیشد نمیتوانستیم فیلم را ببینیم. امیدوارم با همین حد ممیزی فیلم به اکران عمومی دربیاید.
کارگردان «لاتاری» درباره اینکه آیا تغییر ژانرش در فیلمسازی محصول فشارهای بیرونی بوده است، بیان کرد: فیلمساز ژانرهای مختلفی را تجربه میکند نیازی به عوامل بیرونی نیست با توجه به دغدغه و حال روزها تصمیم میگیریم فیلمی بسازیم. اینکه فکر کنیم یک نیرویی از بیرون من را وادار کرده چنین فیلمی بسازم چنین چیزی وجود نداشته من هم آدمی نیستم که تحت تأثیر چنین موضوعی فیلم بسازم حتی اگر در خانه بمانم و مجبور باشم فیلم نسازم تحت تأثیر این موضوع فیلم نمیسازم.
وی درباره احتمال همکاری مجدد با محمود رضوی در مقام تهیهکننده گفت: محمود رضوی همچنان از دوستان بسیار نزدیک و کاربلد من است. اگر قصهای با دیدگاه مشترک با رضوی داشته باشم باز هم با او فیلم میسازم چون بسیار حرفهای است.
مهدویان: قرارداد با یک سرمایهگذار خاص را تکذیب میکنم
مهدویان در ادامه با تکذیب انعقاد قرارداد همکاری مستمر با یکی از سرمایهگذاران بخش خصوصی گفت: اینکه سرمایههای خصوصی وارد سینما میشوند و گردش اقتصادی ایجاد میکنند باید قدر دانست اما من قرارداد بلندمدتی با آنها ندارم. من حالا با تهیهکننده دیگری مشغول به کار هستم جاهایی که یک جریان مالی در سینما راه میاندازند باید به فال نیک گرفت.
وی درباره نمادگذاری گفت: نمیدانم حد افراط در نمادگذاری چیست. خودم سعی کردم فیلم متعادلی بسازم و به نظرم افراطی در آن نشده است.
مهدویان در پاسخ به کنایه یکی از خبرنگاران گفت: من لاکچری زندگی نمیکنم.
صامتی هم بیان کرد: هیچ نقش من شبیه هیچ نقش دیگرم نیست.
ژوله گفت: این فیلمنامه را خیلی دوست دارم و قابل دفاع است اصلاً جوک ندارد پر از اشک است اگر برداشت جوک های اینستاگرام را دارید ببخشید. یکی از غلطهای کارها این است ما به ازای بیرونی پیدا و با آنها شوخی کنیم تاریخ مصرف این کارها گذشته است.
مهدویان گفت: یکی از دلایلی که تاکید داشتیم معلوم باشد اینجا حاشیه شهر و بخشی از ایران است نه یک جهان تمثیلی این بود که از جهان تمثیلی فاصله بگیریم و به سمت نمادگرایی نرود. در فیلم تلاش شده اینچنین نباشد.
به تکتک فیلمهایم علاقه دارم
مهدویان درباره اینکه آیا این فیلم پایانی بر سفارشیسازی است؟ بیان کرد: به هر حال برخی حرفها برای خود بازار دارد من به تک تک فیلمهایم علاقه دارم، فیلمهای مهمی بودهاند هر کدام در سینما دیده شدهاند از هرکدام از فیلمهایم انرژی میگیریم یاد گرفتهام این اظهار نظرها تلاش مذبوحانه برای کشاندن ترمز من و گرفتن انرژی من است اما من ناراحت نمیشوم.
ژوله توضیح داد: چند سالی اینکه مرتکب بازیگری میشوم دوست داشتم در این فیلم هم بازی کنم هرچند کوتاه. اما به مهدویان گفتم شرطم این بود در این فیلم بازی کنم اما چون ساختش مهم بود، نظر شما مهم است مهم برایم این بود که بهترین اتفاق برای فیلم رخ بدهد و این جمع بهترین را برای فیلم رقم زدند.
حسین کرمی عضو تیم طراحی فیلم گفت: به نیابت از عوامل فنی کار میگویم امیدوارم از کار ما راضی بوده باشید.
منصوری بیان کرد: فیلم در دوران سختی کار شد، حاصل تلاش دوستانی بود که صادقانه کار کردند، از همه تیم تشکر میکنم. سخت بود، تلاش زیادی شد تا فیلم به جشنواره بیاید، امیدوارم فیلم دیده شود و فضای گفتگو بین فیلمسازان، حاکمیت و دولت در ارتباط با فیلمهایی از جنس «شیشلیک» فراهم شود.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «محکوم» در راه شبکه نمایش خانگی
- «صبحانه با زرافهها» آبان اکران میشود
- چهار فیلم جدید با ترکیب تازهای از بازیگران روی پرده سینماها
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود
- «بیبدن» به اکران آنلاین رسید
- «قیف» با رضا عطاران به سینما میآید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- «کوکتل مولوتف» آماده نمایش شد
- جزئیات سریال «افعی تهران» اعلام شد
- آغاز اکران دو فیلم جدید/ رضا عطاران به سینما بازگشت
- درباره پژمان جمشیدی/از حضوردر جشنواره تا همکاری با عادل فردوسی پور در جام ملتها
- اولین تصویر از «صبحانه با زرافهها»/ پایان فیلمبرداری فیلمی با بازی بهرام رادان،پژمان جمشیدی و هوتن شکیبا
- دست برنده برای فرشته مرگ/ نگاهی روانشناختی به فصل دوم «زخم کاری»
- زنگ تفریح یک فیلمساز چیرهدست/ نگاهی به فیلم «ویلای ساحلی»
- آغاز اکران آنلاین «بیمادر» از امشب
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز