پس از برگزاری انتخابات در شورایعالی تهیه کنندگان مهرداد فرید دبیر، سیدمحمود رضوی بازرس، مسعود اطیابی سخنگو و محمد احمدی نماینده شورای عالی در هیات داوری خانه سینما شدند.
به گزارش سینماسینما،سید مسعود اطیابی سخنگوی شورایعالی تهیهکنندگان ضمن قدردانی از زحمات سید غلامرضا موسوی دبیر پیشین شورای عالی تهیهکنندگان درباره برگزاری انتخابات هیات رئیسه توضیح داد: طبق فصل پنجم نظامنامه جدید شورای عالی تهیهکنندگان که حدود یک سال قبل به تصویب رسیده، برگزاری انتخابات برای تعیین دبیر و سایر سمتهای شورای عالی تهیهکنندگان از وظایف هیات رئیسه محسوب میشود. نمایندگان تشکلهای چهارگانه تهیهکنندگی نیز تنها برای دو دوره ششماهه متوالی میتوانند سمت دبیری شورای عالی تهیهکنندگان را عهدهدار شوند. از آنجا که دوره یکساله آقای موسوی سپری شده بود، هیات رئیسه طبق نظامنامه ملزم به برگزاری انتخابات جدید بود که طی آن آقای مهرداد فرید به عنوان دبیر جدید، آقای سید محمود رضوی به عنوان بازرس جدید، بنده به عنوان سخنگوی جدید، آقای محمد احمدی به عنوان نماینده شورای عالی در هیات داوری خانه سینما انتخاب شدند و آقای مجتبی فرآورده نیز به عنوان خزانهدار ابقا شد.
سخنگوی جدید شورای عالی تهیهکنندگان درباره سیاستهای این شورا چنین توضیح داد: قصد داریم افزایش بعضا بیرویه و غیرمعقول دستمزد بازیگران را آسیبشناسی کنیم. در همین چند ماه اخیر دیدیم که بازیگری هم یک فیلم موفق به لحاظ تجاری در گیشه داشت و هم یک فیلم ناموفق. بنابراین، بازیگر نمیتواند فروش یک فیلم را تضمین کند و به همین لحاظ، بهتر است با بررسی عملکرد فیلمهای بازیگرها در گیشه طی سالهای اخیر دستمزد آنان تعیین شود.
او در ادامه افزایش بیرویه دستمزدهای بازیگران را ناشی از سیاستهای نادرست تولید در شبکۀ نمایش خانگی دانست و تصریح کرد: تولید بیرویۀ سریال در شبکه نمایش خانگی و پرداخت دستمزدهای آنچنانی به بازیگران و سایر عوامل تولید، شرایط را برای تولید فیلم در سینمای کشور بسیار سخت کرده است، به گونهای که علاوه بر تغییر سلیقهها با کاهش سینماروها خصوصا در یکی دو ماه اخیر مواجه هستیم. از طرفی، بازیگری که چنین دستمزدهایی میگیرد حاضر به کار با دستمزد کمتر در تولیدات سینمایی نمیشود و از سوی دیگر، افزایش تعداد تولیدات شبکه نمایش خانگی باعث میشود که تهیهکنندگان سینما علاوه بر بحران دستمزد با بحران کمبود بازیگر نیز مواجه شوند. قطعاً هم شورای عالی تهیهکنندگان و هم انجمن سینماداران مخالف تداوم چنین رویهای از سوی شبکه نمایش خانگی هستند و ما بنا داریم با اتخاذ سیاستهای مناسب و مذاکره با مسئولان فرهنگی کشور با آن مقابله کنیم.
اطیابی با انتقاد از سانسور بیرویه فیلمهای سینمایی در شبکه نمایش خانگی پرداخت و گفت: این لطمه دیگری است که شبکۀ نمایش خانگی به سینمای ایران وارد میکند. از نظر شورای عالی تهیهکنندگان به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست که فیلمهای سینمایی اکرانشده برای توزیع در شبکۀ نمایش خانگی دچار ممیزی شدید شوند. در بعضی موارد مشاهده شده که این ممیزیهای سلیقهای حتی باعث بیسروته شدن فیلمها میشود. قطعاً ما مخالف این کار هستیم و بنا داریم این قضیه را از طریق مجراهای ذیربط پیگیری کنیم تا در آینده فیلمهای ایرانی در شبکۀ نمایش خانگی دچار ممیزی نشوند.
وی ادامه داد: سازمانهایی چون صداوسیما از یک سو در پخش تیزرهای تبلیغاتی فیلمهای ایرانی مانعهای متعدد میتراشند و از سوی دیگر، با مشاهدۀ پخش این تیزرها در شبکههای مجازی یا ماهوارهای اقدام به شکایت میکنند و بحرانهای مضاعفی برای سینمای ایران ایجاد میکنند. این رویه قابل قبول نیست و شورای عالی تهیهکنندگان قصد دارد با اتخاذ سیاستهای راهگشا و انجام مذاکرات لازم، یک بار برای همیشه این معضل تقابل سینما و صداوسیما را رفع کند که به نظرم این در درازمدت به سود طرفین خواهد بود. در مورد حوزۀ هنری هم باید بگویم که با وضعیت پیچیدهای مواجه شدهایم و نمیدانیم که برای دریافت پروانۀ ساخت و نمایش به وزارت ارشاد مراجعه کنیم یا به حوزۀ هنری؟ اگر وزارت ارشاد توان این را ندارد که حوزۀ هنری را به تمکین از قانون وادار کند، خب به یکباره اختیارات صدور پروانۀ ساخت و نمایش را به حوزۀ هنری واگذار کند تا ما هم تکلیف خودمان را بدانیم!
سخنگوی جدید شورای عالی تهیهکنندگان در خصوص صنعتی شدن سینمای ایران توضیح داد: در این خصوص اقداماتی انجام دادهایم و قرار است به کمک برخی دوستان در کمیسیون فرهنگی مجلس به طور جدی این قضیه را دنبال کنیم. مطمئناً اگر سینما از لحاظ قانونی به عنوان یک صنعت به رسمیت شناخته شود، این امر میتواند به رونق هرچه بیشتر سینمای کشور و بهبود وضعیت معیشتی سینماگران ما کمک کند.
عضو هیات رئیسه شورای عالی تهیهکنندگان در پایان این گفتگو، ضمن انتقاد از تولید بیرویه فیلمهای ایرانی گفت: قطعاً این حجم از تولید با ظرفیت نمایشی کشور همخوانی ندارد. در چنین وضعیتی، برخی دوستان پیشنهاد میکنند که تولید فیلم را به ۲۰۰ عنوان در سال برسانیم که این قطعاً بحران اکران در سینمای کشور را تشدید میکند. ما برای حل این بحران سیاست ویژهای داریم. ابتدا طی رایزنی با سازمان سینمایی قصد داریم تعداد تولیدات سالانۀ سینمای ایران را به رقم قابل ملاحظهای کاهش دهیم و سپس، از طریق شورای صنفی اکران مدت قرارداد اولیه اکران کلیه فیلمهای سینمایی را به دو هفته کاهش دهیم. این سیاست علاوه بر متناسب کردن تعداد تولیدات سینمایی با ظرفیت نمایشی کشور، به تداوم رونق اقتصادی سینمای ایران نیز کمک میکند، چرا که فیلمهای ضعیف و کممخاطب پس از دو هفته جای خود را به فیلم دیگری میدهند و سالنهای سینمای کشور این فرصت را خواهند داشت که با اکران هرچه بیشتر فیلمهای خوب و مخاطبپسند، رونق اقتصادی سینمای ایران را تداوم بخشند.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «این جَمعیت قابل کُنترل» در بلغارستان
- اطلاعیه شورای ورزش سازمان صداوسیما در پی حواشی اخیر
- در پاسخ به توهین مدیر پلتفرم نماوا تعلل نکنید؛ نامه سرگشاده یک انجمن سینمایی به شورای صیانت خانه سینما
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- صحبتهای یک مجری درباره ممنوعیت کار در تلویزیون و دعوت دوباره
- با ابلاغ رئیسجمهور؛ اعضای کمیته تدوین سیاستهای شبکه نمایش خانگی منصوب شدند
- «هتل» صدرنشین تازه اکران سینماها
- در آستانه اکران در سینماها؛ پوستر «هتل» رونمایی شد
- درخواست انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما از پلتفرمها
- پیشنهاد انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما؛ نه ساترا، نه ارشاد
- واکنش روابط عمومی صدا و سیما به بازگشت برخی چهرهها
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
آخرین ها
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما