سرنوشت فیلم سینمایی «آشغالهای دوستداشتنی» ساخته محسن امیریوسفی، همچنان در هالهای از ابهام به سر میبرد، به نظر میرسد این فیلم امسال نیز نتواند در میان فیلمهایی که به جشنواره فجر راه پیدا میکنند، حاضر شود.
با نزدیک شدن به سی و ششمین جشنواره فلیم فجر، تب و تاب انتخاب و راه پیدا کردن فیلمها به این رویداد سینمایی، دوباره داغ شده است. اما در روزهای گذشته اکران نشدن فیلم «عصبانی نیستم» و حواشی متعددی که برای «آشغالهای دوستداشتنی» به وجود آمده شاید باعث شده تا بیشتر توجهها به سمت و سوی مشخص شدن تکلیف این دو فیلم پر حاشیه برود.
فیلم سینمایی «آشغالهای دوستداشتنی» ساخته محسن امیر یوسفی که در سال ۹۱ ساخته شد و موضوعش دربلره حوادث بعد از انتخابات سال ۸۸ است، امسال نیز به مانند ۴ سال گذشته متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر شد. امیریوسفی در ۴ دوره گذشته، هر سال برای شرکت فیلمش در جشنواره اقدام کرده است. طی این سالها علت انتخاب نشدن این فیلم برای حضور در جشنواره، نداشتن پروانه نمایش برای فیلم عنوان میشد. اما امسال بعد از اخذ پروانه نمایش و نامعلوم بودن سرنوشت اکران این فیلم، این کارگردان دوباره برای حضور در جشنواره فیلم فجر اقدام کرد و مسئولان جشنواره نیز در موعد مقرر فیلم را به عنوان متقاضی حضور در جشنواره ثبت نام کردند.
فیلمی که باز هم دیده نمیشود
اما از ابتدای هفته گذشته و با اعلام این خبر که فیلم «آشغالهای دوستداشتنی» هنوز به هیات انتخاب جشنواره امسال نشان داده نشده است ماجرا شکل دیگری به خود گرفت. سیدجمال ساداتیان یکی از اعضای هیات انتخاب جشنواره امسال اعلام کرد تاکنون فیلم «آشغالهای دوست داشتنی» به هیات انتخاب نشان داده نشده است و نام این فیلم در فهرست فیلمهایی که باید برای انتخاب شدن، دیده شوند، وجود ندارد.
همین اظهار نظر و حرف و حدیثهای متناقض دیگری که در همین باره به گوش میرسید، موجب شد تا روابط عمومی این فیلم سینمایی با نوشتن نامهای خواستار احترام دبیر جشنواره به استقلال هیات انتخاب شود.
منع قانونی داریم!
یک روز بعد از بیانیهای که روابط عممومی این فیلم منتشر کرد، ماجرا شکل جدیتری به خود گرفت و بحث منع قانونی برای بازبینی این فیلم به وجود آمد. سیمون سیمونیان، مدیر دبیرخانه سیوششمین جشنواره ملی فیلم فجر گفت که با توجه به بازبینی فیلم «آشغالهای دوست داشتنی» در جشنواره سال گذشته، حضور این فیلم در جشنواره سی و ششم منع قانونی دارد.
سیمونیان درباره علت بازبینی نشدن فیلم سینمایی «آشغال های دوست داشتنی» توسط هیات انتخاب سی و ششمین جشنواره فیلم فجر اعلام کرد که این فیلم سال گذشته توسط هیات انتخاب بازبینی و پذیرفته نشده است، بنابراین طبق قانونی که در فراخوان جشنواره نیز آمده است، فیلمی که در دوره های گذشته جشنواره توسط هیات انتخاب بازبینی شده، در دورههای دیگر جشنواره مجوز شرکت ندارد.
در همین اثنا بود که شنیده شد ۴ نفر از اعضای هیأت انتخاب، مطابق آییننامه جشنواره فجر، درخواست نمایش «آشغالهای دوستداشتنی» را به دبیرخانه جشنواره ارائه دادند.
اما در فاصلهای کوتاه از این اقدام بود که نرگس آبیار و دکتر حسیننژاد، دو نفر از اعضای هیات انتخاب جشنواره سال گذشته در مصاحبهای رسمی اعلام کردند قضاوتی درباره «آشغالهای دوستداشتنی» به علت نداشتن پروانه نمایش صورت نگرفته است. در واقع به صراحت مشخص شد که این فلیم سال گذشته مورد بررسی قرار نگرفته است و عملا امسال برای بررسی توسط هیات انتخاب منعی ندارد.
نامه به رئیس سازمان سینمایی
پس از این اتفاقها، هیات مدیره مجمع فیلمسازان، در نامهای خطاب به رئیس سازمان سینمایی، محمدمهدی حیدریان، جلوگیری از ظلم مضاعف در حق فیلم «آشغالهای دوستداشتنی» و فیلمسازش را خواستار شد. در این نامه آمده بود: «در چهار دوره گذشته جشنواره، این فیلم به بهانههای مختلف هر بار از شرکت در جشنواره فیلم فجر بازماند، اما امسال با صدور پروانه نمایش در شهریورماه گذشته، امتناع از نمایش آن برای هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر، غیرقابل قبول است.»
موضعگیری خانه سینما
سکوت خانه سینما در این مسئله باعث اعتراض برخی از سینماگران شده بود تا اینکه محمدعلی سجادی در گفتوگویی اعلام موضع کرد و گفت: «کانون کارگردانان خانه سینما پس از تشکیل جلسه و بررسی گفتههای اخیر دستاندرکاران جشنواره مبنی بر اینکه فیلم «آشغالهای دوستداشتنی» پیش از این توسط کمیته انتخاب جشنواره دوره قبل دیده شده و امسال امکان بررسی آن وجود ندارد، بر این مسئله تأکید دارد که با توجه به اینکه فیلم محسن امیریوسفی قبلا پروانه نمایش نداشته و وجه قانونی برای بررسی آن نبوده است، الان با در اختیار داشتن پروانه نمایش وجه قانونی پیدا کرده و حق طبیعی و قانونیاش است که توسط هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر دیده شود.»
سجادی همچنین با اشاره به دیداری که کانون کارگردانان با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته و این دو فیلمساز (محسن امیریوسفی و رضا درمیشیان) هم در آن دیدار حضور داشته و رودررو صحبت شده است، گفت: «علت این انفعال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در برابر مجوزهایی که صادر کرده است، متوجه نمیشویم، چون مطالبات ما عجیب و غریب نیست؛ بلکه درخواستی قانونی و براساس امضای خود مسئولان است اما متأسفیم که پای امضایشان نمیایستند.»
صدای اعتراضها بلند شد
بعد از اظهار نظر سیمونیان و طرح منع قانونی که برای بازبینی این فیلم وجود دارد، بسیاری از سینماگران و دستاندرکاران این فیلم نیز بیکار ننشستند و مراتب اعتراض خود را با نوشتن بیانیه، نامه و انتشار پستهایی در فضای مجازی به گوش رساندند. شهاب حسینی، صابر ابر و حبیب رضاییاز جمله کسانی بودند که در روزهای گذشته نسبت به تصمیماتی که برای عدم بازبینی این فیلم توسط هیات انتخاب گرفته شده است، واکنش نشان دادند و خواستار برخوردی عادلانه با این فیلم که حالا دیگر پروانه نمایش هم دارد، شدند.
منبع: خبرانلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- به خاطر یک نقد طنزآمیز؛ شورایعالی تهیهکنندگان از محسن امیریوسفی شکایت کرد
- خانه سینما به رییس قوه قضاییه نامه نوشت؛ درخواست تشکیل کمیته حقیقتیاب در ماجرای بازداشت بازیگران
- در نشست خانه سینما مطرح شد؛ بازداشت هنرمندان، حذف پروانه ساخت و پویش آب
- واکنش آقااسفندیار به بیانیه شورایعالی تهیه کنندگان در مورد پروانه ساخت
- حمایت خانه سینما از مطالبه اصناف برای حذف پروانه ساخت
- محسن امیریوسفی: روزی در این مملکت دادگاه رسیدگی به جنایات فرهنگی تشکیل میشود
- بدرقه پیکر ناصر تقوایی با نوای موسیقی جنوب/ سکوت کنیم و صدای صداقت و شرافت را بشنویم
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- موضع تازه خانه سینما درباره حواشی کمیته اسکار؛ بیانیه کمیته توهین آمیز بود، ولی سکوت میکنیم
- بیانیه تند کمیته انتخاب اسکار؛ انتقاد همزمان از دولت و خانه سینما
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- حمایت بیش از ۱۳۰ سینماگر از خروج خانه سینما از کمیته اسکار
- اسعدیان: خانه سینما بنگاه کاریابی نیست/ حسینی: سند ملی سینما را قبول نداریم
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- زبان بهمثابه مقاومت؛ در یادِ بهرام بیضایی
- در اندوه فقدان چهره شاخص موج نو سینمای ایران؛ بازتاب جهانی درگذشت بهرام بیضایی
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ پروانه ساخت سینمایی برای ۷ فیلمنامه صادر شد
- در پاسداشت استاد بیبدیل هنرهای نمایشی ایران/ بیضایی، تاریخ و علامت تعجب
- در سوک سیاوش که از شاهنامه رفت
- یادبود بهرام بیضایی؛ ایرانی بودن بار بزرگی است بر دوش ما
- بریژیت باردو درگذشت
- برای رفتن غریبانه شیرین یزدانبخش؛ وصیتی به مثابه گلایه
- «کفایت مذاکرات» و خندههایی که از دل موقعیت میآیند
- «پرهیجان: نبرد برای اوبر»؛ چطور میتوانیم آرزوی شکستِ نجاتبخشمان را داشته باشیم؟
- درباره بازیگران زن مولف سینمای ایران/ ترانه علیدوستی؛ آخرین بازیگر زن مولف
- درباره اهمیت خواندن فیلمنامه اشغال بیضایی پس از جنگ ۱۲ روزه /بیگانه آزادی نمی آورد
- بهرام بیضایی درگذشت
- «موبهمو»؛ خط به خط، نفس به نفس، چهره به چهره
- در بیست و چهارمین دوره جشنواره؛ ۱۴ اثر از سینماگران ایرانی در داکا نمایش داده میشود
- از ۱۰ دیماه؛ «مرد خاموش» به سینماها میآید
- «بامداد خمار»؛ در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی





