جلسه نقد و بررسی مستند «قهرمان آخر» عصر روز شنبه ۱۷تیر ماه با حضور جواد طوسی(کارگردان) در سالن شماره پنج سینما هویزه مشهد برگزار شد.
به گزارش سینماسینما ،این مستند روایتی از سینمای مسعود کیمیایی است. سالن شماره سینما هویزه در این جلسه مملو از مشتاقان و البته منتقدان سینمای کیمیایی بود که باعث شد جلسه نقد و بریسی به درازا کشیده شود و تقریبا اغلب حاضران نظرات خود را مطرح کردند.
قبل از من چند فیلم دیگر هم ساخته شده بود
طوسی در ابتدا درباره چرایی ساخت این مستند صحبت کرد:« زمانی من به صرافت ساخت این فیلم افتادم سه فیلم درباره کیمیایی ساخته شده بودند که گفتوگو محور بودند و سعی داشتند از طریق افراد مختلف به دنیا و آثار کیمیایی راه پیدا کنند ، اما من میخواستم خلاف عادت عمل کنم.»
او ادامه داد:« البته اینگونه هم نبوده که من همین طوری جلو رفته و از دل انبوهی متریال فیلمی ساخته باشم. طرح داشتم و میدانستم چه کار میخواهم بکنم. مثلا همین حضور و پرسه زنی کاملا یک نگاه کنایهآمیز است. از طرف دیگر سعی کردم از دل میزانسنها بتوانم وصف حال سینمای متاخر و معاصر مسعود کیمیایی را نشان دهم.»
طوسی در پاسخ به این سوال که چرا مسعود کیمیایی دائم در حال گفتگو، راه میرود و لوکیشن عوض میکند، گفت: «این اتفاق از قبل با صحبتهایی شفاهی که با آقای کیمیایی داشتم رخ داد .میخواستم به نوعی وصف حال کیمیایی باشد. یک نکته دیگر هم اینکه سخت میشود به خلوت فیلمسازیهایی از نسل کیمیایی و تقوایی و مهرجویی راه یافت ، به همین خاطر زمان فیلم برداری کار طول کشید.»
قرار بود بازیگری سرفصل مهمی از این فیلم باشد
طوسی همچنین درباره اینکه چرا از مهمترین بازیگر فیلمهای کیمیایی با این که قسمتهای زیادی از بازیاش در این مستند دیده میشود، صحبتی نشد، گفت: «ما خیلی رایزنی کردیم که یکی از سرفصلهایی فیلممان بهروز وثوقی باشد ولی واقعیتش این بود که نمیشد درباره او مفصل صحبت کرد نمیخواست حرف بریده و کوتاه هم بزنیم. به هر حال منم قبول دارم که فیلم از این جهت دارای نقص است اما خب با هر طریقی که شد اجازه نمایش گرفت. در صورتی که دوستان میخواستند همه بخشهای مربوط به بازی آقای وثوقی را بردارند. ولی من تاکید داشتم که این کار یک اثر مستند است و شما اگر با شخص مشکل دارید نمیتوانید تاریخ را کتمان کنید. البته که نه فقط ایشان که باید با خیلی از بازیگران شاخص فیلمهای آقای کیمیایی میپرداختیم که متاسفانه نشد.»
به ما اَنگ«دگماتیزم» میزنند
این منتقد سینما در ادامه به حضور پررنگ موسیقی و میزان تصاویر ضبط شده فیلم هم اشاره کرد:« ما حدود یازد ساعت متریال داشتیم. من سعی داشتم در کنار فضای مستند جذابیتهای دیگر هم قصه کار اضافه کنم. مثل موسیقی که یکی از علایق جدی کیمیایی است. از طرف دیگر، استیلزه کردن بخشهایی از فیلم که به نوعی پرتاپ شدن در یک نوستالژی است. همه این نشانهها، میخواهد از دوره فیلمسازی بگوید که روزگاری جذابیتهای زیاد داشته است.»
وی در پاسخ به این سوال که چرا در انتهای فیلم صحبتهای کیمیایی درباره مردم و عدالت کمی درشت و غلوشده و در مقابل بخشهای زیبای اول فیلم نچسب به نظر میرسد، گفت: «خود مسعود کیمیایی از طریق آثارش یک تعلق خاطر به مردم دارد. متاسفانه،در جامعه ایدئولوژیک ما این حرفها به یک پوپولیزم عوامانه تعبیر میشود که خیلیها از شنیدنش کهیر میزنند. اما کیمیایی از طریق آثارش این موضوع را نشان داده است. ببنید! ما الان در یک شرایط برزخ تاریخی هستیم. به زعم برخیها، بعضی از واژگان به آرشیو تاریخی پیوستهاند. همین حالا اگر کسی از آرمان و آرمانگرایی حرف بزند بلافاصله میخواهند او را به مبانی ایدئولوژیک بچسبانند. من فکر میکنم در کشوری که هنوز اقتصادیش به سر منزل مقصود دست نیافته این وازه ها نخ نما نشده و هنوز کارکرد خودشان را دارند. من بعضی از فیلمنامههای ساخته نشده کیمیایی را خواندهام که «عدالت» در آنها نقش پررنگی دارد. »
طوسی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا بعضیها به خاطر دوست داشتن فیلمهای کیمیایی ملامت میشوند، گفت: «بله حق با شماست. شخص من که دیگر به این قضیه مشهور شدهام، اَنگ دگماتیزم میزنند. در صورتی که به قول شما در آن تاریخ زیست نکردهاند. مگر میشود نگاه غیر جامعهشناسانه و مردمشناسانه به فیلمهای کیمیایی داشته باشیم.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- از پخش پیام صوتی کیمیایی تا حضور گلچهره سجادیه در نمایش «دندان مار»
- نسخه اصلاح و مرمت شده «دندان مار» در موزه سینما نمایش داده میشود
- در موزه سینمای ایران مطرح شد: سینمای دانش بنیان نیاز جدی امروز کشور است
- بررسی «زمانی برای کشتن» در خانه هنرمندان ایران؛ وقتی قانون ناکارآمد است، عدالتخواهی مطرح میشود
- «زمانی برای کشتن» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ تعجب میکنم برخی در جامعه ما توصیه به لیبرالیسم میکنند!/ عدالت ترمیمی تمرین دموکراسی است
- «و عدالت برای همه» در سینماتک خانه هنرمندان ایران/ وکیل مدافعِ یک قاضی
- چرا کیارستمی جایزهی کوروساوا را به بهروز وثوقی اهدا کرد؟/ مرور یک خاطره از دو سینماگر
- تجلیل منتقد معروف بریتانیایی از فیلم «قیصر»/ فیلمی که اسکورسیزی و تارانتینو دوستش خواهند داشت
- واکنش بهروز وثوقی به انتشار اخباری درباره بازگشتش به ایران
- رئیس مرکز خدمات مشاوره ایرانیان خارج از کشور: مانعی برای آمدن بهروز وثوقی به ایران نیست/ بستر برای بازگشت هنرمندان مهیا شده
- خانه فیلم طهران گشایش یافت
- قسمت دوم همسفر پس از ۴۵ سال با حضور بازیگران اصلی ساخته می شود
- برشهای کوتاه/ تصاویری از نقشآفرینی بهروز وثوقی در فیلم طوقی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
آخرین ها
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند