سالها پیش و در زمان جامجهانی، دلم میخواست یک بازی فوتبال را کارگردانی کنم؛ بازی تیمملی ایران با یک تیم دیگر. نه روال این کارگردانیهای معمول که پخش زنده است و وقایع را دنبال میکند
دلم میخواست صحنههایی از بازی را نشان ندهم و صحنههایی دیگر را که چندان به آنها توجه نمیشود، گزارش کنم. واکنش مخاطب مهم بود و اینکه چطور میشود همه این هیجان را به شکل دیگری نشان داد؛ شکلی اصیل و واقعی. دوست دارم بدانم چه صحنههایی میتواند تاثیرگذارتر باشد و چه صحنههایی هیجانانگیزتر. چون بازی فوتبال سراسر جذابیت است و اصلا تمام فوتبال همین است؛ هیجان.
برای آدمی که دنبالش میکند و پیگیر آن است، این هیجان و درام نهفته در یک بازی است که آن را جذاب میکند. تماشاگر، داستان اتفاقهایی را که در متن یک مسابقه ورزشی اتفاق میافتد، دنبال میکند. حالا این بازی میتواند فوتبال باشد یا ورزش دیگر. هر ورزشی، صحنه نمایش است و داستان. حتی مسابقات پینگپنگ هم میتواند جذابیتهای بصری خودش را داشته باشد و هیجان خاص خود را به مخاطبی که دنبال میکند، برساند. فوتبال جمعیتر است. روحیه جمعی دارد و همین روحیه جمعی است که اینطور تماشاگر را به دنبال خود میکشاند و اینطور مردم از آن استقبال میکنند و درگیر داستانش میشوند.
در همین داربی که گذشت، داستان تراژیکی دیدیم. داستان تراژیک از قهرمانی که تا لحظه آخر پیروز میدان بود، اما در دقیقه آخر با یک گل، همه آن پیروزی و قهرمانی را از دست داد. استقلال میتوانست قهرمان آن میدان باشد اگر نمیترسید و با یک گل زده به دفاع پناه نمیبرد. قهرمان اگر در همان زمین حمله میماند، شاید این بازی سرنوشت دیگری داشت.
آنطرف میدان هم، پرسپولیس قهرمان داستان خود بود و نشان داد که خواست برای رسیدن به پیروزی، برای رسیدن به یک گل، حتی در لحظات آخر هم جواب میدهد. فشار مداوم، بازیکنان استقلال را خسته کرد و در آن تلاش مداوم برای نگه داشتن پیروزی و گل زده، بالاخره مقاومتش در برابر آنهمه فشار شکست و از آنجایی که به جای حمله، دفاع را انتخاب کرده بود، یک انتخاب اشتباه و فشار تیم مقابل، تمام پیروزی را از این تیم گرفت. همین است که فوتبال، صحنه یک نمایش بزرگ میشود. نمایشی که دراماتیک است و حتی مثل همین بازی، میتواند با تراژدی و ناکامی بزرگ قهرمان تمام شود. فوتبال شبیه هر نمایش دیگری میتواند، داستانی برای زندگی باشد. میتواند قصهای باشد که در ۹۰ دقیقه روایت میشود و با کارگردانی مربی تیم و بازی بازیکنان، درسهای بزرگی به ما بدهد. درسهایی که میگوید زندگی، یک مبارزه بزرگ است. گاهی مثل تیم استقلال نباید ترسید و به لاک دفاعی فرو رفت یا مثل تیم پرسپولیس حتی در موقعیت شکست و در لحظههای آخر نباید ناامید شد و باید تلاش بیشتری برای رسیدن به موفقیت داشت.
فوتبال به ما یاد میدهد روحیه جمعی داشته باشیم. یاد میدهد از شکست نترسیم. درس پایداری در صحنه نمایش فوتبال، خود را نشان میدهد و با تمام اینها چه کسی میتواند بگوید که فوتبال، داستان ندارد و نمیتواند عنصر نمایشی خوبی برای پیوند مردمان یک جامعه و رسیدن به ارزشهایی باشد که همه داستانها، نمایشها و فیلمها در متن خود روایت میکنند. ما فقط باید ببینیم، گاهی شاد و گاهی غمگین شویم، هیجان داشته باشیم و در نهایت به داستانهای نهفته در آن فکر کنیم و درس بگیریم.
پینوشت: ناصر تقوایی برای شنیدن صدای آنطرف خط، وقت میگیرد تا صدای تلویزیون خانهاش را کم کند. آنطرف خط صدای استادیوم میآید و پایان بازی استقلال و پرسپولیس که از تلویزیون پخش میشود. کارگردان مهجور و باسواد، فوتبالدوست حرفهای است و همین است که بعد از داربی ۸۱ با تقوایی درباره فوتبال حرف زدیم .
منبع: اعتماد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- از یاد رفتگان کوچه رندان!/ نگاهی گذرا به کارنامه درخشان ناصر تقوایی
- فرهنگ رکن زندگی، حیات و هویت یک ملت است/ «ناخداخورشید»؛ معرفی خردمندانهای از سینمای ایران
- نمایش نسخه اصلاح و مرمت شده «ناخدا خورشید» ناصر تقوایی در موزه سینما
- نمایش فیلمی تاریخی از ناصر تقوایی در موزه سینما
- «کوچک جنگلی» ناصر تقوایی منتشر شد
- آیا سیر تطور نمایش خانگی، کابوسی برای تلویزیون و سینماست؟
- مهر آمد، سینما هم میآید؟!
- سینمای ایران در دهه آینده/ به مناسبت روز ملی سینما
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «ناخدا خورشید» با صدای حسین پاکدل + تیزر
- شبی در کافه گاراگین/ نگاهی به داستان کوتاه «بین دو دور» نوشته ناصر تقوایی
- چرا دراماتیک نیستیم؟/ سینمای جزئیات، سینمای کلیات
- فصل جدید همکاری سینما و تلویزیون با تشکیل کارگروه مشترک
- نمایش ۱۰ فیلم مرمت شده از گنجینه سینمای ایران در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- صِفر، نوزده/ سوءتفاهم دربارهی مفهوم قضاوت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول