کارگردان یونیت دوم فیلم سینمایی «به وقت شام» درباره صحنههای اکشن این فیلم گفت: «به وقت شام» شرایطی ایجاد کرد که ایدههایی که شاید هیچگاه به خاطر شرایط مالی امکان تحقق بخشیدن به آن وجود نداشت، قابلیت اجرا پیدا کند.
به گزارش سینماسینما، فیلم سینمایی «به وقت شام» به کارگردانی و نویسندگی ابراهیم حاتمیکیا که قرار است در سیوششمین دوره جشنواره فیلم فجر رونمایی شود، داستانی حادثهای و اکشن دارد و مهرداد خوشبخت کارگردان و تدوینگر سینما، کار تدوین و کارگردانی یونیت دوم این فیلم را انجام داده است.
مهرداد خوشبخت در گفتوگویی با اشاره به اینکه “دیدگاههای همیشگی حاتمیکیا در فیلم «به وقت شام» نیز وجود دارد” بیان کرد: این فیلم یک داستان پرحادثه است با محوریت موضوع داعش و کمک رسانی خلبانان ایرانی به مردم بی گناه سوریه، ساخته شده است. این فیلم با کارهای قبلی حاتمی کیا متفاوت است و تجربیات جدیدی در آن وجود دارد. به طور مثال در زمینه جلوههای بصری و صحنههای اکشن که ایشان در فیلم سینمایی «چ» و سپس «بادیگارد» تجربه کردهاند، اکنون در «به وقت شام» قابل توجهتر است.
تدوینگر «به وقت شام» بیان کرد: اولین نسخه تدوین شده این فیلم بیش از ۲۵۰۰ پلان داشت. تدوین آن چندین ماه زمان برد، زیرا که حجم پلانها بسیار زیاد بود و یک صحنه گاهی با شش دوربین، فیلمبرداری شده بود و در نهایت باید بهترین آنها انتخاب میشد.
او ادامه داد: یک مقدار از سختیهای کار از این جهت بود که در سینمای ایران تجربه ساخت، چنین فیلمهایی را کمتر داشتهایم. گاهی زمان فیلمبرداری فکر میکردیم همه چیز خوب شده است، اما در تدوین دچار مشکلاتی میشدیم و باید برای آن راه حلی پیدا میکردیم. روش کار آقای حاتمی کیا اینطور بود که من در ابتدا سکانسی را بر اساس فیلمنامه و حرفهایی که با هم زده بودیم تدوین میکردم سپس با حضور ایشان اصلاحات یا تغییرات انجام میشد. خصوصیت بسیار مهم او این است که تعلق خاطر زیادی به پلانهایشان ندارند و حاضر است به نفع کلیت فیلم پیشنهادات تدوینگر را بشنوند و اگر به نتیجه رسید حذف، جابجا و تغییراتی اعمال شود.
مهرداد خوشبخت با اشاره به اینکه “تدوین «به وقت شام»با پیشنهاد و اصرار بنده به صورت همزمان با فیلمبرداری آن انجام شده است” گفت: تدوین کردن یک فیلم به صورت همزمان میتواند باعث سرعت بخشیدن به فرآیند ساخت فیلم شود و همچنین به بهبود کیفیت فیلم هم کمک میکند، زیرا در شیوه تدوین همزمان، کارگردان خیلی زود فیلمش را میبیند. به گفته آقای حاتمی کیا تاکنون هیچ یک از فیلمهایش به طور همزمان تدوین نشده بود و همیشه فیلمبرداری تمام میشده و سپس تدوین فیلم را آغاز میکردند اما بعد از این تجربه، اذعان کردند که برای فیلمهای بعدیشان هم همین کار را خواهند کرد و از این بابت خوشحالم که باعث نشدم ذهنیت ایشان نسبت به تدوین همزمان منفی شود.
این کارگردان و تدوینگر درباره تجربه کارکردن با حاتمیکیا یادآور شد: ما قبل از این فیلم، تجربه کاری مشترکی نداشتیم و همدیگر را نمیشناختیم و فقط کارهای مرا دیده بود از من دعوت کرد تا با او همکاری کنم. من هم با اشتیاق وخوشحالی پذیرفتم چون کارگردان مورد احترام من هستند و این نوع تجربه را در مقطعی از فیلم «ملک سلیمان» هم با آقای بحرانی (به عنوان کارگردان یونیت دو) داشتم. تجربههای جدید همیشه برایم جذاب هستند و به انجام کارهای سخت که به صبر و حوصله زیاد نیاز دارد تمایل شدیدی دارم بنابراین قبل از شروع فیلمبرداری و در مرحله پیش تولید جلسات زیادی داشتیم تا بتوانم به سلیقه ایشان نزدیک شوم و همچنین استوری بوردها و کانسپتهایی که سهیل دانش اشراقی کشیده بود در این راه به ما خیلی کمک کرد.
او ادامه داد: اینکه حاتمیکیا پذیرفت یک کارگردان دیگر در کنارش حضور داشته باشد، از مناعت طبع وتسلطش به کار سرچشمه میگیرد و هر کارگردانی زیر بار چنین تصمیمی نمیرود. من موظف بودم طبق سلیقه او استوری بوردهایی که به توافق میرسیدیم را اجرا کنم. البته او در جاهایی هم دست مرا باز میگذاشت و چون تدوین این فیلم همزمان با فیلمبرداری انجام میشد، صحبتهایی بین ما شکل میگرفت تا به نظرات مشترکی دست پیدا کنیم.
خوشبخت که به عنوان کارگردان یونیت دوم این فیلم بعضی صحنههای اکشن را کارگردانی کرده است، اضافه کرد: از فواید دو یونیت شدن برای فیلمبرداری میتوان به این اشاره کرد که فشار سنگین روانی بر دوش کارگردان کمتر میشود و چون ما میخواستیم فیلم را به جشنواره برسانیم اگر دو گروه نمیشدیم زمان را از دست میدادیم. دوم اینکه با این روش با وجود بالا رفتن سرعت فیلمبرداری، کیفیت فیلم پایین نمیآید. در جاهایی هم که گروه دوم وجود نداشت، من در کنار ایشان سر صحنه سعی میکردم مفید واقع شوم و متقابلا میخواستم از این امکانی که برای من میسر شده است کمال استفاده را ببرم. خدا را شکر در سکانسها و پلانهای یونیت دو ، پلانی پیش نیامد که بخواهیم آن را تکرار کنیم.
کارگردان یونیت دوم «به وقت شام» با اشاره به اینکه “ما در این فیلم صحنههایی رئال داریم (مثل چپ کردن ماشینها توسط بدلکاران) که با کمک جلوههای بصری که به فرایند ساخت فیلم کمک کردند و تلفیق خوبی صورت گرفت” تصریح کرد: من خوشحال بودم که آن ایدهها و تجربیاتی که شاید هیچگاه به خاطر شرایط مالی امکان تحقق بخشیدن به آن وجود نداشت، در این فیلم قابلیت اجرا پیدا کرد و صحنههای پرهزینه و بزرگی ساخته شد. متأسفانه سینمای ما ظرفیت انجام این صحنهها را به خاطر هزینه بالای آن ندارد مگر اینکه به شیوه دولتی سرمایهگذاری انجام شود.
او تصریح کرد:متاسفانه یکی از موانع مهم ساخت فیلمهای جنگی در سینمای ایران، هزینههایی است که شهرک دفاع مقدس جهت اجاره لوکیشن و ادوات و مهمات به فیلمها تحمیل میکرد که خوشبختانه از زمانی که شهرک سینمایی دفاع مقدس زیر نظر موسسه اوج قرار گرفت، کلیه این هزینهها حذف شدهاند و این کار کمک بزرگی به سینمای ایران و تولیدات جنگی کرده است.
مهرداد خوشبخت درباره صحنههای حادثهای فیلم «به وقت شام» گفت: ما چند خودرو را در این فیلم به طور کامل نابود کردیم و هزینه بالایی برای صحنههای اکشن دادیم که وجود شهریار شهباززاده به عنوان مدیر تولید و حمایت آقای خزایی به عنوان تهیه کننده این امکان فراهم شد. همچنین تهیه لباسها و تجهیزات نیز هزینه زیادی داشت. صحنههای اکشن این فیلم در مکانهای مختلفی فیلمبرداری شد. پلاتوی هواپیای غول پیکر ایلیوشین در تهران، بخشی از صحنههای بیرونی هواپیما در فرودگاه نیروی هوایی مهرآباد بازسازی شد و بخش دیگردر پایگاه هوایی شیراز و شهرک دفاع مقدس و بیایبانهای اطراف تهران و البته بخشی هم در سوریه.
او در صحبتهای پایانی خود بیان کرد: به طور مثال ما در پلاتوی هواپیمایی که در تهران بود، صحنه را کات میکردیم و به درگیری بیرون هواپیما که در شیراز فیلم برداری میکردیم میپرداختیم. در صحنههایی که هلیکوپتر نیز وجود دارد، بخشی از آنها در تهران و بخشی دیگر در بیابانهای اطراف تهران فیلمبرداری میشد، که اتصال دادن اینها با هم کار دقیقی بود، چه از لحاظ راکورد بازی و چه نورپردازی و جلوههای بصری و تدوین. در مجموع «به وقت شام» فیلم شلوغی بود و همه اینها به کارگردانی پر انرژی و متمرکز نیاز داشت. برای پایان فیلم زمان زیادی صرف تدوین شد تا به نتیجه مطلوب برسیم. در این میان ممکن بود اختلاف نظرهایی هم بین من و آقای حاتمیکیا رخ دهد اما او کارگردان جسوری است و این امکان را به عوامل میداد تا نظرات خود را به راحتی بیان کنند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اپیزود سوم «الناز» آماده حضور در جشنوارههای داخلی و خارجی شد/ همه زنهای این شهر مادر نیستند
- پوستر «گلهای باوارده» رونمایی شد/ روایتی متفاوت از جنگ
- حاتمیکیا چرا ساخت سریال «موسی(ع)» را پذیرفت؟
- هفته فیلم مقاومت در شبکه نمایش
- تاخیر یک هفتهای در اکران «شب طلایی» حاتمیکیا
- چهار فیلمساز متقاضی ساخت فیلم
- سید محمود رضوی تهیهکننده سریال «حضرت موسی(ع)» شد
- سیمافیلم در اطلاعیهای اعلام کرد: ساخت سریال «موسی(ع)» به کارگردانی حاتمیکیا متوقف نشده است
- اعلام نامزدهای بخش اقلام تبلیغی و اطلاعرسانی چهلمین جشنواره فیلم فجر
- شب حسرت ابراهیم حاتمیکیا و حضور مسعود کیمیایی در موزه سینما
- معرفی هیات انتخاب و داوری بخش مسابقه تبلیغات چهلمین جشنواره فیلم فجر
- معرفی داوران دومین جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰»
- سهمی دیگر برای سینمای ایران از بخش جلوهگاه شرق
- کیوان مقدم مدیر هنری سریال حضرت «موسی» شد
- «آبادان یازده ۶۰ » به صورت آنلاین اکران میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد