
فرزانه متین- «نبات» اولین ساختهی بلند پگاه ارضی، اثری است که به دههی ۷۰ متعلق است و زمانی که مخاطب سینما را ترک می کند با خود می گوید چه سوژه تکراری!.کشمکشهای بی سرانجام پدر و مادر، بی خبری دختر از وجود مادر، محبت های بیش از اندازه پدر، تهدید کردن مادر از سوی پدر برای فاش شدن زنده بودن مادر و….
نبات روایت گر داستان پدر، سعید(شهاب حسینی) و دختری به نام نبات( ستایش محمودی) است که مادر خانواده در یک سالگی فرزندش طی سانحهی آتش سوزی فوت شده است که ناگهان با ورود زنی به نام رویا (نازنین فراهانی)، سایه زندگی گذشته بر روی این خانواده دو نفری می افتد و آرامش ها بهم می خورد که در واقع رویا یا همان سایه، مادر نبات است که زندگی مشترکش را ترک میکند و به خارج از ایران می رود بعد از ۹ سال دوباره سر و کله اش پیدا می شود و عشق مادری اش به اصطلاح گل می کند. این سوژه کلیشهایی که در واقع دم دستی و ناپخته از آب درآمده در گیشه همنتواسته جایگاهی برای خود پیدا کند. شاید تنها نقطه قوت فیلم مانند همیشه بازی روان و قابل قبول شهاب حسینی است.این درام بسیار ضعیف، تماشاگر را با سوالات بسیاری روبه رو میکند که همگی آن ها بی جواب می ماند.
چرا نبات در طی این ده سال تا به حال هیچ عکسی از مادرش ندیده است؟آیا همه عکس ها در آتش سوزی از بین رفته که با عقل ناقص هم این موضوع را می توان رد کرد.چرا سایه، همسرو کودک یک ساله اش را ترک می کند و هیچ جوابی برای این کارش به سعید ندارد و در فواصل گفتگوهای تکراری ، هر بار برای ترکش، دلایل ناموجهایی می آورد. نبات دختری ده، یازده ساله است اما با دیالوگهایی از طرف وی روبه رومی شویم که گویی او دختری ۱۸ ساله است.از سکانس های خسته کننده فیلم، رویارویی سعید و سایه به کرات است که حرفی برای گفتن ندارند و جملات تکراری به کار میبرند.شخصیتهای فیلم همه در یک تیپ فرو رفته اند از این رو نمی تواند برای تماشاگر باور پذیر باشد.
همچنین فیلم از آنجا که به موضوعات پزشکی و روانکاوی توجه دارد به نوعی می خواهد القا کند که آلزایمر زودرس سایه ناشی از عذاب وجدان اش بعد از ترک فرزند و همسرش است در صورتی رفتارهای سایه بیشتر شباهت به اختلال پرخاشگری و خلق افسرده دارد چرا که فیلم ترحم برانگیز و به یاد ماندنی « هنوز آلیس» با هنرمایی جولین مور کهدر سال ۲۰۱۵ موفق به دریافت اسکار شد خیلی ظریف و موشکافانه، این بیماری و تبعات آن را نشان داد و چه خوب بود که ارضی نیم نگاهی به این فیلم داشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- از «رها» تا «پُتک»؛ همکاری جدید شهاب حسینی و حسام فرهمند
- اکران «مست عشق» در ۱۰ کشور اروپایی
- با حضور شهاب حسینی؛ پیش تولید «دومان» به پایان رسید
- صدور پروانه نمایش برای فیلمهای شهاب حسینی و حسین میرزامحمدی
- «اسپات لایت» با «آبان» میآید
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- درباره «رها»/ تاراج
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- جایزه جشنواره اسپانیایی به «آخرین حرکتِ» شهاب حسینی
- توضیح شهاب حسینی درباره صحبتهایش در اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران
- شهاب حسینی به فیلم هالیوودی علی عطشانی پیوست
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





