در آیین نمایش فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» که در سیستان و بلوچستان برگزار شد، نرگس آبیار و محمدحسین قاسمی، کارگردان و تهیهکننده فیلم به عضویت افتخاری جهادگران منطقه سیستان و بلوچستان درآمدند.
به گزارش سینماسینما ،آیین نمایش فیلم شبی که ماه کامل شد برای جهادگران فعال در استان سیستان و بلوچستان عصر با حضور تهیهکننده و کارگردان این فیلم در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد. در این مراسم که به همت گروه آل یاسین و یا حضور جهادگران فعال در عرصههای عمرانی، فرهنگی و آموزشی در منطقه سیستان و بلوچستان برگزار شد، نرگس آبیار با اشاره به ویژگیهای فرهنگی منطقه سیستان و بلوچستان گفت: کار اصلی را شما جهادگرانی انجام میدهید که سالهاست به صورت داوطلبانه در آن منطقه مشغول فعالیتهای جهادی هستید.
کارگردان فیلم شبی که ماه کامل شد؛ ادامه داد: مدتها بود میخواستم درباره افراطیگریهای دینی کاری کاری کنم و به سوژههایی که مربوط به خارج از ایران بود فکر میکردم، ولی بعد از بررسی ویژگیهای این سوژه و اینکه مربوط به کشور خودمان است تصمیم گرفتم به ماجرای ریگی بپردازم.
نرگس آبیار با اشاره به محرومیتهای گسترده منطقه سیستان و بلوچستان ادامه داد: مردمان منطقه مردمانی اصیل و مهماننواز هستند. بخشهایی از فیلم که اشاره به این موضوعات داشت اصلاً اغراقآمیز نبود. به طور مثال خانوادههایی بودند که در همان دیدار اول میخواستند برای ما یکی از احشام خود که تنها سرمایهشان بود را به رسم مهماننوازی ذبح کنند. واقعاً مردم سیستان و بلوچستان مردمان اصیلی هستند و از اتفاقاتی مانند ریگی رنج کشیدهاند.
محمدحسین قاسمی کار در سیستان و بلوچستان را به خاطر کمبود امکانات با سختی مضاعفی همراه دانست و گفت: علیرغم این سختیها مردم منطقه واقعاً با ما همراه بودند و اگر این هم همراهی وجود نداشت ما نمیتوانستیم فیلم را بسازیم.
تهیهکننده فیلم شبی که ماه کامل شد ادامه داد: تاریخ و همچنین برخوردهای مردم سیستان و بلوچستان نشان از اصالت این قوم ریشهدار دارد ولی متاسفانه طی سالیان طولانی شرایط چنان سخت شده که شاهد بروز چنین محرومیتهایی در این منطقه هستیم.
قاسمی ادامه داد در خبرها شنیدهام که حدود ۱۴۳ هزار کودک سیستان و بلوچستان محروم از تحصیل هستند، این آمار واقعاً نگرانکننده است به معنای ۱۴۳ هزار کودکیست که ممکن است به این دلیل تبدیل به آسیبهای جدی شوند. امیدوارم به همت بلند شما جهادگران و مردم کشورمان اقدامات مثبت در آن منطقه ادامه یابد چراکه ما دیدهایم وقتی مردم دست در دست هم میدهند اقدامات بزرگی را در سطح ملی و رقم میزنند و این اتفاق میتواند در منطقه سیستان و بلوچستان هم اتفاق بیفتد.
نرگس آبیار نیز مشکل اصلی منطقه سیستان و بلوچستان را مسائل فرهنگی دانست و گفت: از کرامت و عزت نفس مردم منطقه بگذریم ولی واقعاً مسائل فرهنگی منطقه موضوع جدی است که سبب پیدایش آسیبهایی چون عبدالمالک و عبدالحمید ریگی میشود. امیدوار هستم که فیلمهایی نیز تنها برای انعکاس فرهنگ غنی و تاریخ بالنده منطقه سیستان و بلوچستان ساخته شود تا تاریخ و اصالت این منطقه برای کشور خودمان و حتی سایر به کشورهای جهان به نمایش درآید.
در پایان این مراسم نرگس آبیار و محمدحسین قاسمی به پاس ساخت فیلم شبی که ماه کامل شد به عنوان اعضای افتخاری گروههای جهادی سیستان و بلوچستان معرفی و از سوی پیشکسوتان عرصه جهاد در منطقه سیستان و بلوچستان و مسئولان هیئت آل یاسین با اهدای تندیسهایی مربوط به تاریخ کهن منطقه و بلوچستان مورد تقدیر قرار گرفتند.
ایرنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «بامداد خمار»؛ عشق، طبقه و زبان تصویر
- هفت اثر جدید در راه شبکه نمایش خانگی
- نرگس آبیار خدای زدن به دل ماجراست
- «شبی که ماه کامل شد» به هند رفت
- نگاهی به سریال «سووشون» اقتباسی از رمان سیمین دانشور/ قابهای زیبای شیراز
- «بامداد خمار»؛ از کتاب ممنوعه تا پلتفرمهای سینمای خانگی
- پرداختن به آیین و فرهنگهای قشقایی در سریال تاریخی «سووشون»
- «بامداد خمار» مهرماه منتشر میشود
- نرگس آبیار، رییس هیئت داوران فستیوال TRT شد
- بیانیه ساترا درباره توقف پخش سریال «سووشون»
- واکنش کارگردان به توقیف سریالش و فیلتر نماوا/ نرگس آبیار: در برابر این حذف بیرحمانه، سکوت نخواهیم کرد
- پس از انتشار اولین قسمت «سووشون»؛ نماوا فیلتر شد
- با انتشار نامهای سرگشاده؛ نرگس آبیار از شورای پروانه نمایش استعفا داد
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- تهیهکننده سریال «بامداد خمار»: حاشیه همیشه هست/ هدف همه ما مخاطب است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





