اصغر فرهادی درنشست خبری فیلم «همه میدانند» در جشنواره کن گفت همچنان اولویت من ساخت فیلم در ایران است و امیدوارم فیلم جدیدم در ایران نیز اکران شود.
به گزارش سینماسینما، اصغر فرهادی که به همراه «پنه لوپه کروز»، «خاویر باردم»، «ریکاردو دارین» و تهیهکننده این فیلم «الکساندر مالهگای» و «آلوارو لونگاریو» در این نشست خبری حضور یافته بود درباره ابعاد مختلف این فیلم صحبت کرد.
وی درباره ساخت فیلم در یک فرهنگ و زبان دیگر و رسیدن به ایدههای ساخت و ساختاربندی آنها با توجه به این که تاکنون یک فیلم در فرانسه و یک فیلم در اسپانیا ساخته گفت: واقعا کار کردن در یک فرهنگ و زبان دیگر کار دشواری است اما یک راه وسطی هم وجود دارد، من درباره مشترکات میان فرهنگها کار کردم و اگر قرار بود درباره موضوعات لوکال (داخلی) آنها فیلم بسازم نمیتوانستم. به این اعتقاد دارم و بارها این را گفتهام یکی از دلایلی که در فرهنگهای دیگر کار کردهام و در آینده نیز ممکن است کار کنم این است که احساس میکنم آنقدری که رسانهها این تصور را ایجاد کرده اند که آدمها در گوشه کنار جهان با هم متفاوت هستند واقعیت ندارد، ما به لحاظ احساسی در همه جای دنیا بیشتر شبیه هم هستیم، عشق، نفرت و خشم همه اینها حسهایی هستند که در همه جای دنیا شبیه هم هستند اما شکل بیان این احساسات در فرهنگهای مختلف متفاوت است و ما باید بدانیم که چقدر شبیه هم هستیم. این هم برای افراد سایر فرهنگها که تصوراتی درباره مردم کشورم دارند مفید هست و هم برای کسانی که در کشورم زندگی میکنند و تصور میکنند افراد سایر نقاط جهان خیلی متفاوت از خودشان هستند.
وی در ادامه توضیح داد: در فرنسه اول فیلمنامه را نوشتم و بعد به دنیال بازیگر گشتم اما در مورد فیلم «همه میدانند» از ابتدا میدانستم که قرار است بازیگران آن «خاویر باردم» و «پنه لوپه کروز» باشند. «باردم» را چند سال پیش در لسآنجلس دیده بودم و «کروز» را نیز چند سال بعد در مادرید ملاقات کردم. در واقع من میخواستم این فیلم را زودتر بسازم اما مجبور شدم برای چند هفته به ایران بازگردم و در انجا احساس کردم که باید فیلمی در کشورم بسازم و فیلم «فروشنده» را ساختم. سپس به پروژه این فیلم در اسپانیا بازگشتم و «خاویر» و «پنه لوپه» خیلی بیشتر از آنچه معمولا بازیگران انجام میدهند در فرآیند ساخت این فیلم به من کمک کردند و این تجربه بسیار خوبی بود.
فرهادی در پاسخ به سوالی درباره پایان بندی متفاوت فیلم «همه میدانند» در مقایسه با سایر آثار مشابه خود توضیح داد: بیشتر فیلمهایی که مینویسم دارای پایان باز است. خودم خیلی موافق این اصطلاح نیستم. دوست دارم وقتی قصه تمام میشود یک قصه جدید در ذهن تماشاگر شکل بگیرد که این آدمها چه سرنوشتی خواهند داشت و بیننده نگران سرنوشت آنها باشد. هر موقع که نوشتم و از سن ۱۳ سالگی هر چه که نوشتم این گونه بوده و بسیاری فکر میکنند برای نوشتن قصهها در ذهنم خیلی حساب کتاب میکنم اما باید بگویم که در مرحله اول همه چیز از قلب و دورنم میآید و وقتی به پایان داستان نزدیک میشوم به خودی خود اینگونه میشود و تعمدی در کار نیست. اما از این بابت خوشحالم چون این نوع پایانبندی این امکان را فراهم میکند که ما آدمها را در پایان قصه فراموش نکنیم و فکر کنیم قصه بعدی چه خواهد بود.
درباره این که این فیلم چقدر ایرانی است نیز باید بگویم این فیلم در ظاهر کاملا اسپانیایی است و خوشحالم که اسپانیاییهایی که دیشب فیلم را دیدند این وجه از فیلم را کاملا تشخیص دادند. اما یک روح ایرانی و شرقی نیز در فیلم وجود دارد. در هنر کلاسیک ایرانی، هنرمندان تلاش میکردند سازنده اثر دیده نشود و این چیزی است که آقای کیارستمی نیز در فیلمهایش انجام میداد و دوست داشت کارگردان در فیلم دیده نشود و این یک ایثارگری است. ما در معماری و در هنرمان در مقطعی این را دارشتیم. تمام تلاش من این بود که در این فیلم به نظر بیاید کارگردان نیست. حذف کامل خالق اثر چیزی است که در واقع روح شرقی این فیلم است.
«پنه لوپه کروز» بازیگر نقش اصلی این فیلم نیز با اشاره به این که برای بازی در این فیلم دستمزدی برابر با همسرش «خاویر باردم» گرفته با تمجید از اصغر فرهادی گفت: او به همه جزئیات دقت فراوانی دارد و همه اشتباهات ما را تشخیص میداد. کم میخوابید و تمام دیالوگهای ما را خط به خط حفظ بود و همه آنها را به ما یادآوری میکرد. شما هرگز نمیتوانید سر او کلاه بزارید! فرهادی دیدی باز برای بحث و گفتگو دارد و به کوچکترین مسائل نیز دقت میکند.
«خاویر باردم» دیگر بازیگر این فیلم نیز گفت فرهادی یکی از اسپانیاییترین فیلمها را ساخته است، حتی بیشتر از فیلمهای کارگردان اسپانیایی. او خود را وقف فیلم میکند و به جزئیات توجه زیادی دارد.
فرهادی در این نشست خبری عنوان کرد همچنان اولویت من ساخت فیلم در ایران است و فیلمهایم را نیز تا جایی که بشود سعی میکنم در ایران نمایش دهم. درباره این فیلم هم نمیدانم چه اتفاقی میافتاد و فیلم دوباره تدوین میشود یا خیر. من کار خودم را میکنم و اگر امکان نمایش آن فراهم شود بسیار خوشحال میشوم. در یکی دو روز گذشته پیامهای محبت آمیز زیادی از ایران دریافت کردم و مردم از نمایش فیلم در افتتاحیه کن خوشحال بودند. میل قلبی من نمایش فیلم در ایران است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- بازگشت دِپ به هالیوود؛ پنه لوپه کروز و جانی دپ در یک فیلم اکشن مهیج بازی میکنند
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- تمجید مدیر نتفلیکس از فیلم اصغر فرهادی
- فرهادی تجریباتش را در اردن به اشتراک میگذارد
- ترایبکا ۲۰۲۴ برندگانش را معرفی کرد/ انیمیشن ایرانی برنده شد
- فرهادی داور جشنواره ترایبکا شد
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- دعوت هندیها از اصغر فرهادی
- با حکم دادگاه؛ «قهرمانِ» فرهادی تبرئه شد
- جشنواره بلگراد به اصغر فرهادی جایزه داد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری