ابراهیم داروغه زاده معاون پیشین اداره نظارت و ارزشیابی در بخشهایی از گفت وگوی خود با ایسنا حرفهای جالبی درباره ماجرای توقیف فیلم کمال تبریزی در کرمان زده است .
به گزارش سینماسینما ،بخشهایی از این مصاحبه به شرح زیر است :
پیش از حضور شما در معاونت نظارت و ارزشیابی گفته میشد فشارهایی از بیرون سینما هست که بسیاری از فیلمها بر همان اساس وارد فهرست توقیفیها شدند، اما شما روزهای اول گفتید به اندازه کافی خودتان سختگیر هستید و احتیاجی نیست کسی دیگر نگران باشد، با این حال در صحبتی غیررسمی اشاره کردید که فشارهای زیادی برای نمایش بعضی فیلمها و نیز بر خود شما هست و خواهان تغییرات در معاونت هستند. چقدر از اینها بر کار شما تأثیرگذار بود یا باعث شد که شما از معاونت نظارت و ارزشیابی بروید؟
من از روز اول هم عرض کردم ملاک ما باید قانون باشد و قانون را به درستی اجرا کنیم، محل تشخیص اکران یا عدم اکران فیلم هم طبق قانون شورای پروانه نمایش است و باید از رأی شورای پروانه نمایش صیانت شود یعنی حرف آخر را شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید بزند. در این دو سال بر این عهد خودم ماندم و اجازه ندادم هیچ کسی و هیچ فشاری باعث شود که ما از رأی و نظر شورای پروانه نمایش تخطی کنیم و هر چیزی که این شورا تصویب کرد اکران شد. البته مخالفتهایی هم بیرون از سازمان سینمایی داشتیم یعنی نهادهای نظارتی، امنیتی و مثلاً کمیسیون فرهنگی مجلس بودند که با برخی فیلمها مخالفت داشتند و این اتفاق برای خیلی از فیلمها بود و فقط مربوط به فیلمهای توقیفی نمیشد. جواب ما هم این بود که اگر میخواهند شکل دیگری عمل شود، بروند قانون را عوض کنند.
پس مشکلی که برای فیلم «ما همه با هم هستیم» در کرمان رخ داد و فیلم توقیف شد و نیز مشکلات اکران «شبی که ماه کامل شد» در سیستان به این معناست که تلاش شما برای صیانت از پروانه نمایش به تلاش آنها غالب نشد؟
ماجرای کرمان در قوه قضائیه بود و اگر درباره موضوعی قاضی حکمی صادر میکند حتی رئیس جمهور هم نمیتواند آن را نقض کند، یعنی پرونده قضائی است و خارج از حیطه مسئولیت ماست. قاضی میتواند طبق قانون اگر جرمی اتفاق افتاده باشد حکم صادر کند و طبعاً این حکم در مراجع قضائی قابل اعتراض است. همانطور که دادستان میتواند حتی علیه معاون سازمان سینمایی هم اعلام جرم کند و به دادگاه احضار نماید. ولی آنچه من در بحث صیانت تاکید کردم مربوط به زمانی است که مثلاً قوه قضائیه، مجلس یا یک نهاد امنیتی به ما نامه مینویسد که صلاح نیست فلان فیلم اکران شود. آنجاست که طبیعتاً پروانه نمایش و تشخیص شورای آن باید مورد حمایت قرار گیرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- /اختصاصی سینماسینما /هشدار غلامرضا موسوی نسبت به گسترش سانسور ملوک الطوایفی در سینمای ایران
- حمله شدید کیهان به فیلم «ما همه با هم هستیم»
- شاهرخ دولکو: ایده جذاب «ما همه با هم هستیم» در تبلیغات دهان به دهان می فروشد/ نظر منتقدان هیچ تاثیری بر انتخاب مردم ندارد
- فیلم ما همه با هم هستیم به نوعی در ادامه مسیر فیلم خوک و اژدها وارد می شود است
- روایت یک منتقد از علت هجمه ها به فیلم کمال تبریزی
- کمال تبریزی: مقایسه فیلم یک کارگردان با سایر فیلمهایش کار اشتباهی است
- پخش کننده ها و تهیه کنندگان دیگر تمایل چندانی برای اکران فیلمهایشان در شهرستانها ندارند
- درخواست عجیب نماینده کرمان در صحن علنی مجلس از وزیر ارشاد برای توقیف فیلم کمال تبریزی
- نویسنده روزنامه اعتماد:شاید فیلم ما همه با هم هستیم به چشم آیندگان با دیدی دیگر نگریسته شود
- انتقاد احمد زید آبادی از توقیف فیلم کمال تبریزی: به عنوان یک کرمانی با این کار مخالفم
- هر دم از این باغ بری میرسد!/ درباره توقیف «ما همه با هم هستیم» در کرمان
- «سینماسینماست»/ مروری بر ساخته جدید کمال تبریزی؛ وقتی همه هستند!
- آیا «ما همه با هم هستیم»، به سرنوشت «رحمان ۱۴۰۰» دچار میشود؟/ چرا وزارت ارشاد پای مجوزهای خود نمیایستد؟
- یک مقام قضایی کرمان: حتما باید میریختند شیشه سینما را میشکستند که توقیف توجیه داشته باشد؟
- طعنه و کنایه افخمی به توقیف فیلم «ما همه با هم هستیم»: مسوولیت صدور پروانه نمایش را به قوه قضائیه بسپارید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
آخرین ها
- رونمایی از فیلم آذر هفت صبح / گزارش تصویری
- همکاری همراه اول و بانک پارسیان برای پیادهسازی سامانه تعاملی سهبعدی هوش مصنوعی
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- میزبانی جشنواره تورین از سه فیلم ایرانی
- روایتی عاشقانه از زهره ومنوچهر
- فروش «گلادیاتور» به ۲۲۰ میلیون دلار رسید/ «شرور» در هفته اول اکران صدرنشین گیشه جهانی سینما شد
- «جسدهای جاندار» در گالری ثالث؛ آثار مسعود کیمیایی تماشایی میشود
- «سلام آنا» به جشنواره داکا میرود
- جایزه فرانسویها برای «در سرزمین برادر»
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد