در آستانه برگزاری جشنواره ویدئویی فیلم یاس، جشنوارهای که به تولیدات شبکه نمایش خانگی اختصاص دارد و امسال با برگزاری چهارمین دوره خود، به نظر جانی تازه گرفته و خبرساز شده، سیعد راد و حسن فتحی از چندوچون ساخت سریال، بازار شبکه نمایش خانگی و اهمیت برگزاری جشنواره ویدئویی فیلم یاس گفته اند.
به گزارش سینماسینما، حسن فتحی که سال گذشته سریال شهرزاد را برای شبکه نمایش خانگی کارگردانی کرد، به اهمیت توجه به ذائقه مخاطب اشاره میکند و میگوید: مخاطب به جدیدترین آثار نمایشی جهان دسترسی دارد و ما هم در سریالسازی، برای جلب نظر مخاطب باید توانایی خود را در زمینههای مختلف افزایش دهیم. کارگردان سریال «میوه ممنوعه» درباره اهمیت کسب دانش مخاطبشناسی برای رونق شبکه نمایش خانگی، گفت: مخاطب امروز مشکلپسند است و ما نباید بیاعتنا به ذائقه نمایشی مخاطب ایرانی اثری را خلق کنیم.
او ادامه داد: در وهله اول باید درباره مخاطب امروز مطالعه کنیم. مشکل این است که گاه در مخاطبشناسی دچار اشتباه میشویم و فراموش میکنیم با مخاطبی سروکار داریم که با ۲۰ سال پیش فرق کرده است. کارگردان سریال «پهلوانان نمیمیرند» با اشاره به تغییر ذائقه مردم در استقبال از آثار نمایشی، گفت: مثلا ۲۰ سال پیش من «پهلوانان نمیمیرند» را ساختم که طرفداران زیادی داشت و موقع پخش آن شهر خالی میشد، اما من بهعنوان یک کارگردان نباید مسیر ۲۰ سال پیش را بروم. در آن دوران تلویزیون دو شبکه داشت و شبکه ۳ در حال راهاندازی بود. اگر این تصور به من دست دهد که هرچه بسازم مردم میبینند، اشتباه است.

فتحی درباره جدیگرفتن خواستههای روز مخاطب، افزود: هنرمند باید هرروز دانش و توانایی خود را در حوزههای فیلمسازی، کارگردانی و بازیگری بالا ببرد.
مخاطب، بهترین سریالهای روز جهان را نگاه میکند، آخرین فیلمها و سریالهایی را که در آمریکا یا کشورهای اروپایی تولید میشود میبیند. همچنین قدرت انتخاب رایگان مردم بیش از گذشته شده است.
او ادامه داد: مثلا در یک خیابان که یک یا دو گلفروشی وجود داشت و حالا مجموعهای از فروشگاههای گل را با جدیدترین متدهای گلسازی باز کردهاند، در این موقعیت جدید ما نمیتوانیم به سبک قدیم گلفروشی کنیم.
کارگردان سریال «مدار صفردرجه» درباره شبکه نمایش خانگی گفت: این رسانه بستر خوبی است و پتانسیل خوبی دارد، اما آسیب دیده است. زمانی که تصمیم گرفتیم شهرزاد را بسازیم، با موانع و دشواریهای آن آشنا بودیم، میدانستیم به اعتماد مردم در شبکه رسانه خانگی خدشه وارد شده است.
فتحی با بیان راهکارهای جلوگیری از کاهش اعتماد مردم نسبت به شبکه نمایش خانگی، گفت: باید همه احساس مسئولیت کنیم. آن همکار محترم که یک اثر در دست میگیرد، فقط نباید به این فکر کند که قرار است از این کاری که میسازد، پول درآورد. باید به جذابیت اثرش و رونقبخشی شبکه نمایش خانگی هم فکر کند.
او ادامه داد: اگر من و تهیهکننده در یک مجموعه کارمان را خوب انجام دهیم و فیلمنامه خوب، تولید مناسب و کیفیت بالا باشد، اولین احساسی که به مردم دست میدهد، احترام است. مردم احساس میکنند این کار به آنها احترام گذاشته و برای اینکه یک اثر جذاب ببینند، هزینه شده است.
این کارگردان و نویسنده با اشاره به اهمیت حضور بخش خصوصی در رونق شبکه خانگی گفت: کشور ما امروز از نظر اقتصادی در شرایطی است که باید حضور بخش خصوصی را در سینما، سریالسازی و شبکه خانگی مغتنم بشماریم.
فتحی افزود: بخش خصوصی در تولید اثر تلویزیونی و سینمایی، فقط در حرف جدی گرفته میشود. همه در سینما و تلویزیون توافق دارند که بخش خصوصی باید وارد میدان شود. باید از بخش خصوصی حمایت شود. در حرف، همه متفقالقول هستیم، اما پای عمل که به میان میآید، پراکندگی میبینیم.

سعید راد شبکه نمایش خانگی را رسانهای جذاب میداند و اعلام کرده اگر فرصتی فراهم شود، دوست دارد در قالب یک سریال برای این رسانه نقشآفرینی کند.
بازیگر فیلم سینمایی «دوئل»، جشنواره فیلم یاس را در تقویت روحیه هنرمندان مؤثر برشمرد و گفت: بهادادن به این جشنواره باعث رشد و ارتقای سطح شبکه نمایش خانگی خواهد شد.
او در ادامه به محاسن برگزاری جشنواره هم اشارهای داشت: «کلمه جشنواره از شادی و جشن میآید، همه جشنوارههای هنری این خاصیت را دارند».
بازیگر سریال تلویزیونی «در چشم باد»، با تأکید بر اهمیت تشویق هنرمندان، توضیح داد: کار هنری با تشویق زنده میشود. اگر میخواهیم هنرمندان، شبکه نمایش خانگی را پویا و فعال کنند، باید جشنواره یاس را با شور و هیجان بیشتری برگزار و هنرمندان موفق را حسابی تشویق کنیم.
بازیگر سریال سرزمین کهن همچنین با تأکید بر اینکه در سالهای اخیر فیلمسازان مطرح به شبکه نمایش خانگی اعتبار بخشیدهاند و با تشویق این هنرمندان میتوان باقی فیلمسازان صاحبنام را هم به این رسانه دعوت کرد، خواستار توجه بیشتر مدیران و هنرمندان به این حوزه برای افزایش رضایت مردم شد.
بازیگر فیلم سینمایی «چ»، با مقایسه فیلمسازی در شبکه نمایش خانگی و سینما گفت: این رسانه مکمل سینماست و نباید احساس رقابت بین این دو رسانه ایجاد شود. شبکه نمایش خانگی جایگاه خود را دارد و حتی از نظر فروش میتواند به سینما کمک کند.
راد با اشاره به تولید آثار باکیفیت در شبکه نمایش خانگی، گفت: مخاطب امروز به دنبال آثار خوشساخت است و اگر شبکه نمایش خانگی تولیداتش را در سطح استاندارد حفظ کند، بدونشک مخاطبان از آن استقبال میکنند.
چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم یاس به دبیری سیدمصطفی ابطحی، ۲۲ تا ۲۶ آذر در شهر رامسر برگزار میشود.
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- هفت اثر جدید در راه شبکه نمایش خانگی
- اکران «مست عشق» در ۱۰ کشور اروپایی
- آغاز اکران جهانی «مست عشق» از پاییز
- عسگرپور: رئیسجمهور دستور بازنگری دهد/ این مصوبه موجب رانت و انحصار است
- نامه پلتفرمهای نمایش خانگی به رییس جمهور
- رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت: به ازای هر ثانیه نمایش استعمال دخانیات در تولیدات نمایشی، جریمه ۲۱۰ میلیونی اعمال شود
- واکنش نماوا به اظهارات حسن فتحی؛ کلیه تعهدات سریال «ازازیل» انجام شده/به دنبال ایجاد وفاق بین تهیهکننده و کارگردان هستیم
- ای مرگ بیا که زندگی کشت مرا؛ سریال «ازازیل» و آغازی بر یک پایان
- با انتشار یک متن گلایهآمیز؛ حسن فتحی از «ازازیل» خداحافظی کرد
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- واکنش حسن فتحی به جنجال تبلیغاتی «ازازیل»
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





