مصطفی ملکیان از اساتید برجسته فقه و فلسفه و مولوی شناس مطرح کشورمان به تازگی به تماشای فیلم نفس ساخته نرگس آبیار نشسته است و این فیلم را تحسین کرده است.
به گزارش سینماسینما به دعوت نرگس آبیار، استاد مصطفی ملکیان به تماشای آخرین ساخته این کارگردان نشست. مصطفی ملکیان ضمن تحسین فیلم “نفس” نکاتی را در رابطه با فیلم بیان کرد که در ادامه می آید :
ـ نیچه میگوید هر رنجی که مرا نکشد، تواناترم میکند، اما به شرط اینکه نکشد مرا ؛ قهرمان فیلم «نفس» را، همه رنجها تواناتر کرد، غیر از رنج جنگی که او را کشت، «بهار» را کشت.
همهچیز را میشود بهلحاظ نظری و عملی سامان و تطبیق داد، اما چیزی که کیان و هستی شما را نابود میکند، قدرت انطباقپذیری ندارد و این مسئله خیلی خوب در فیلم «نفس» نشان داده شده است؛ بیمادری، یک مادربزرگ بسیار بدزبان و بدرفتار، بیماری در منظر کودک بسیار خطرناک پدر، فقر سهمگین، آزادیهایی که از یک کودک دریغ میشود، تنگناهایی که بهخاطر قالبهای اجتماعی تحمیل میشود و اینکه عالم واقع بهقدری سخت بود که باید به انضمام آن به عالم رؤیا به صورتی قابلتحمل و قابلفهم فکر کرد.
ـ «بهار» همه این موارد را، هم احساس میکرد و هم به صورتی تحمل کرده و پختهتر میشد، اما همه اینها یک طرف و جنگ یک طرف دیگر، جنگ کیان و هستی را از بین میبرد.
التیامبخشی و شفابخشی عالم رؤیا و خیال برای کودک در فیلم از طریق کتابخواندن حاصل میشد. اگر خیال به واقعیت ضمیمه شود، درد و رنجمان کاهش پیدا میکند. این نکتهای است که جای تأکید دارد؛ بهخصوص برای جوامعی مانند جامعه ما که عالم واقعیتهایشان، عالم کاهنده و تضعیفکننده است و قدرت شفابخشی و التیامبخشی عالم تخیل و خیال، در این فیلم به زیبایی تصویر شده بود. توجهکردن به چیزهایی که در حال فراموششدن است.
ـ از نکات دیگری است که در این فیلم وجود دارد:چیزهایی مثل اینکه یک پیرزن از لباسش سنجاق آویزان میکند و رفتار خانممکتبیها و معلمان مکاتب که امروز کمتر دیده میشوند یا دیده نمیشوند. این ضبطکردن مسئله مهمی بود. اگر هنر آن را ضبط نکند، خیلی چیزها از بین میرود و قدرت فهم گذشته را از دست میدهیم.
ـ بارزترین مسئله این فیلم، بهتصویرکشیدن شخصیت کودک داستان است. نویسنده و کارگردان این فیلم، توانسته از وضع کنونی خود فاصله گرفته و در روان یک دختربچه برود. این در توان هرکسی نیست و من این اعجاب را دارم که نرگس آبیار چه خوب توانسته در پوست یک دختربچه برود که به نظر من تخیل خیلی قوی و یک انسانشناسی قوی میخواهد. اهمیت این نکته در فهم دیگران و اخلاقیزیستن است؛ هرچقدر انسان قدرت تخیلش قویتر شود، هم فهم حرکات، گفتار و اندیشههای دیگران قویتر میشود و هم اخلاقیتر زندگی میکند.
ـ تبیین، القا و تلقین صلحطلبی و صلحگرایی و نفی خشونت، در این فیلم گویا بود. هر چیزی جز خشونتِ جنگ، میتواند جنبه سازندهای داشته باشد، اما جنگ جنبه سازندهای ندارد. برای اینکه باید بمانی تا ساخته شوی و خشونت جنگ، این قضیه را منتفی میکند. به زبان دیگر، فیلم «نفس» به صورت سلبی پیام خود را میرساند و بهجای اینکه دم از صلحگرایی بزند، دم از جنگگریزی میزند. شاهکارهای ادبی وقتی به صورت فیلم درمیآیند، آن جلوهگری اثر ادبی را ندارند و نوشته بهتر از فیلم میتواند مطلب را القا کند.
ـ چیزی که باید اعتراف کنم این است که وقتی فیلم را میدیدم میگفتم کاش سناریوی این فیلم منتشر میشد. چیزهایی در این اثر وجود داشت که برای من جالب بود.
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تهیهکننده سریال «بامداد خمار»: حاشیه همیشه هست/ هدف همه ما مخاطب است
- نرگس آبیار کارگردان «بامداد خمار» شد
- طریقهی ابلق شدن/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- «ابلق» اکران آنلاین میشود
- ماجرای میراث فرهنگی و «سووشون» آبیار به کجا رسید؟
- گفتوگو با نرگس آبیار/ «ابلق» قصه سکوت یک «زن» در برابر مصلحتطلبیهای ظالمانه است
- مصلحت آرمانشهر گمشده/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- نرگس آبیار داور یک جشنواره ایتالیایی شد
- نرگس آبیار داور جشنواره کازان شد/ نمایش ۹ فیلم ایرانی
- روند تازه پروژههای تصویری؛ تولید و نمایش توأمان نسخه سینمایی و سریال
- ساترا به سه سریال مجوز داد
- گریزی از نقایصِ ناگزیر هستی نیست!/ مرحوم وحید اسلامی و نرگس آبیار
- آبیار در واکنش به ویدئوی اعتراضی مهرجویی: خشم کارگردان بزرگمان تداعیکننده خشم شخصیتهای «هامون» و «پستچی» است
- «نشان ویژه کارگردان موفق» جشنواره ترکیه به نرگس آبیار رسید
- نمایش «شبی که ماه کامل شد» در یک جشنواره سوئدی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما