روزنامه ال موندو اسپانیا در نقدی بر «همه می دانند» فیلم تازه اصغر فرهادی این پرسش را طرح کرده که چگونه یک ایرانی میتواند اسپانیایی ترین فیلم سال را بسازد؟
به گزارش سینماسینما ،ایرنه کرسپو در ویژه نامه سینمایی ال موندو تطابق کامل «همه می دانند» با اصالت فرهنگی و اجتماعی اسپانیا را تحسین میکندو می افزاید این فیلم از بسیاری فیلمهایی که در این کشور ساخته میشوند، اسپانیایی تراست.
کرسپو برای یافتن پاسخ پرسش خود به گفته ها و نظرات بازیگران «همه می دانند» که به نظر او ، برجسته ترین های دنیای اسپانیایی زبان هستند، روی آورده است.
ال موندو می نویسد که هسته اصلی داستان این فیلم از حدود ۱۵ سال پیش در سفری که فرهادی به جنوب اسپانیا داشته در ذهن او نقش بسته است و چند سال پیش ایده خود را با پنه لوپه کروز و خاویر باردم طرح میکند که استقبال این دو بازیگر را به همراه میآورد.
روزنامه اسپانیایی به نقل ازخاویر باردم تصریح میکند: ۹۹،۹۹ درصد دیالوگهای فیلم کاملا متعلق به فرهادی است، بازیگران در مواردی کلمات یا اصطلاحاتی را پیشنهاد می کردیم و او کاملا می فهمید.
اینما کوئستا دیگر بازیگر بنام این فیلم که اهل اندلوسیا است نیز گفته : فرهای بر رعایت لهجه متعلق به مادرید و اطراف ان حساسیت داشت و گاهی برخی کلمات من که لهجه اندلوسی داشت را متوجه میشد و گوشزد میکرد.
ادوارد فرناندز از پرکارترین بازگران اسپانیایی فیلم است که ال موندو به نقل از او مینویسد: اصغر بسیار مهربان، دست و دل باز و در عین حال صریح است و آنچه را که میخواهد مستقیم بیان میکند و در هر حال “نقش بازی کردن” را تحمل نمی کند.
منتقد اسپانیایی این گفته پنه لوپه کروز مشهورترین ستاره سینمای اسپانیا را نیز برجسته کرده: سخت ترین نقشی است که تا کنون داشته ام. فرهادی بسیار مهربان و محترم و همچنین فوق العاده سخت گیر است. بیشترین توقع را از ما داشت ولی رهایمان نمیکرد و راه حل در اخیتارمان میگذاشت.
منتقد روزنامه ال موندو می افزاید: فرهادی در تمام مدت نگارش و فیلمبرداری بسیار دقت کرده تا از کلیشه های رایج منتسب به اسپانیا همانندفلامینکو ، گاوبازی و مشابه آن دوری کند. کارگردان با کمک بازیگران و تیم فنی فیلم که همه از اسپانیا بودند تاکید داشته که مشخص نباشد “سازنده فیلم یک خارجی است”.
به نوشته ایرنه کرسپو با انکه فیلم کاملا اسپانیایی و جزییات فرهنگی در پرورش داستان به کار گرفته شده درعین حال فیلمی جهانی است.
ریکاردو دارین بازیگر به نام آرژانتینی از دیگر بازیگران فیلم است که ال موندو نطرات او را آوده است. دارین میگوید: انچه بیش از همه توجه مرا جلب کرد توانایی خلق و انتقال “ظن و شک ” در جامعه یی که (کارگردان) در حال شناختن آن است . او برنامه یی فراهم کرده که در آن نشان میدهد چگونه انسان محصول شرایطی است که در آن زندگی میکند، یعنی این که چگونگی شرایط است که خود را تحمیل میکند، رویدادی شکل میگیرد و همگی با سوظن و شک به یکدیگر نگاه میکنیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- کلاس پیشرفتهی اصغر فرهادی در دبی
- طرح یک دادخواست جدید؛ زخم «قهرمان» دوباره برای فرهادی باز شد
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
- تایید خبر سینماسینما؛ نام فیلم، بودجه و اسامی بازیگران فیلم اصغر فرهادی اعلام شد
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





