در نشست رسانهای نمایشنامهخوانی «مو»، احسان کرمی از حساسیتها و دغدغههای بازیگریاش گفت و شقایق جودت از حاکم شدن پارتی بازی در عرصه سینما و کم لطفی به بازیگران انتقاد کرد.
به گزارش سینماسینما، احسان کرمی، کارگردان نمایشنامه خوانی «مو» در ابتدای این نشست رسانهای بیان کرد: «من بعد از چند تجربه تئاتری، از وقتی در کار محمد رحمانیان بازی کردم، با حساسیت بیشتری در عرصه بازیگری حضور پیدا میکنم. تا وقتی پیشنهاد خوبی در این عرصه نداشته باشم، هر کاری را قبول نمیکنم.»
او درباره انتخاب نمایشنامه «مو» سالی کلارک هم توضیح داد: «وقتی خانم میهن متن «مو» را که ترجمه کرده است، برای من ارسال کرد، با فضای روایی این نمایشنامه آشنا و در فضای کار جذب شدم.»
این مجری و بازیگر ادامه داد: «این نمایشنامه هنوز در ایران منتشر نشده است اما به قدری دارای جذابیت و نشانههای اجرایی متفاوت و تازهای است که من دوست داشتم به هر قیمتی که شده در مرحله اول آن را با حضور بازیگران مطرح روخوانی کنم. البته با توجه به تعدد شخصیتهای نمایشی کار و اینکه همین شخصیتهای کوتاه و بلند نیازمند بازی ویژهایاند، من در انتخاب بازیگران مسیر بسیار طولانی را طی کردم. برای نقش اول مرد این متن، آتیلا پسیانی به من افتخار داد که در کنار گروه همراه باشد.»
کرمی درباره اجرای عمومی این اثر نمایشی هم گفت: «تصمیم دارم این نمایش را در سال آینده اجرا کنم اما با توجه به اینکه این اثر اصلا کار کوچکی نیست، بنابراین نیازمند یک اسپانسر قوی است که باید در ابتدا حامی مالی را پیدا و بعد به اجرای عمومی نمایش فکر کنیم. نکته دیگر اینکه اگر هم بخواهم اجرای عمومی از نمایشنامه «مو» داشته باشم، قطعا با همین گروه نمایش را روی صحنه خواهم برد.»
او در بخش پایانی صحبتهای خود گفت: «من خیلی خوشحالم که بار دیگر در اجرای خیریه بنیاد خیریه باران برکت مهر که اختصاص به آموزش و اشتغال زنان سرپرست خانوار دارد، میتوانم تجربه خوانش نمایشنامهای را داشته باشم که حتی قابلیت تبدیل به فیلم سینمایی را دارد. به همین جهت مایلم هم دانشجویان تئاتر و هم سرمایهگذاران این تئاتر را ببینند چرا که معتقدم این فضای نمایشی فارغ از کیفیت قابلیتهای زیادی در گیشه خواهد داشت.»
شقایق جودت بازیگر سینما و تلویزیون هم که بعد از سالها دوری از بازیگری در این جلسه نمایشنامه خوانی به عنوان نقشخوان حضور دارد، با ابراز خرسندی از بازی در این کار بیان کرد: «من به گونهای وارد سینما شدم که رابطه و پارتی در کارم نبود، موضوعی که احساس میکنم امروز ماجرا را تغییر داده و باعث شده است که سینمای ایران به بازیگران کم لطفی کند.»
او ضمن انتقاد از شرایط امروز بازیگری در سینمای ایران تصریح کرد: «متاسفانه با وجود تواناییهای زیادی که در عرصه بازیگری سینما داریم اما میبینیم که در اغلب فیلمهای سینمایی بازیگرانی حضور دارند که رفته رفته رنگ تکرار به خود گرفتهاند. من هیچ مخالفتی با این حضور ندارم که اگر آنان توانمند نبودند این تکرار نیز اتفاق نمیافتاد اما به عنوان یک مخاطب بر این باورم که بالاخره این حضور تکراری مقداری خسته کننده میشود. این درحالی است که طی سالهای اخیر بازیگران بسیار توانمندی در حوزه تئاتر ظهور و بروز پیدا کردهاند که میتوانیم از حضور آنان در فیلمهای سینمایی نیز استفاده کنیم.»
جودت ادامه داد: «من به بازیگری هیچ وقت به عنوان یک حرفه نگاه نکردم اما در این سالها به نکته مهمی رسیدم که بیانگر نوعی بی ادبی در سینماست که گویی این بیادبی و خودخواهی لازمه حضور در جریان اصلی سینما شده است و اگر شما به عنوان یک هنرمند در این جریان نباشید از گردونه فعالیت ها خارج می شوید. من اعتقاد دارم در این عرصه نباید خود را برتر از دیگری بدانیم و به طور حتم اگر چنین رویه ای وجود داشته باشد آن وقت اجازه فعالیت بازیگران دیگر هم در عرصه سینما بیشتر میشود.»
الهام نامی یکی دیگر از نقشخوانان نمایشنامه «مو» هم تصریح کرد: «نمایشنامه «مو» شرایط بسیار استثنایی دارد که تجربه حضورم در دوبله کمک زیادی به من کرد. این نمایشنامه فرآیند بسیار عجیبی دارد که بیان آن از زبان شخصیتها نیازمند یک انعطاف پذیری مشکلی است که امیدوارم بتوانم در بیان آن به مخاطب داشته باشم. به هر حال تجربه حضور چند ساله من در عرصه دوبله کمک زیادی برای ایفای نقش در این نمایشنامه کرد که برای آن هیجان زیادی دارم.»
سامان مظلومی نقش خوان دیگر نمایشنامه «مو» هم در این نشست رسانهای گفت: «من طی سالهای گذشته تجربههای بسیار خوبی با احسان کرمی داشتم و با توجه به تجریباتی که در عرصه دوبله دارم بر این باورم که در برخی موارد نمایشنامه خوانی گاهی از بازیگری تئاتر سخت تر است و نمایشنامه خوانی این اثر نمایشی هم یکی از همین اجراهای سخت است.»
در پایان این نشست، نازنین میهن مترجم نمایشنامه «مو» هم درباره انتخاب و اجرای این متن بیان کرد: «کتاب نمایشنامه «مو» چندی پیش توسط محمد رحمانیان از کانادا برای من آورده شد و به پیشنهاد این کارگردان تصمیم گرفتم تا آن را ترجمه کنم. سالی کلارک نمایشنامه نویس کانادایی این نمایشنامه، از نویسندگان معاصر اهل ونکوور است که تاکنون چندین بار در کشور کانادا اجرا شده است. او یکی از بهترین نمایشنامه نویسان کاناداست که با انتشار این نمایشنامه توانست با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شود.»
جلسه نمایشنامهخوانی «مو» نوشته سالی کلارک، ترجمه نازنین میهن، کارگردانی احسان کرمی ساعت ۱۸ روز شنبه ۱۵ آبان ماه به همت بنیاد خیریه «یاران برکت» و همکاری مجموعه تئاتر شهر برپا میشود.
در این جلسه نمایشنامهخوانی سحر دولتشاهی، آتیلا پسیانی، شقایق جودت (بازیگر فیلم «گبه»)، الهام نامی، نازنین میهن، شیرین ضابطیان، امیر سهیلی، سامان مظلومی ، دلارام شکوهی، وحید رونقی، ملیحه عبداللهی، یاسمندخت دباغ، سروین ضابطیان، بهرنگ علوی و بهاره کیانافشار به عنوان نقشخوان حضور دارند.
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «چاپلین» روی صحنه سالن اصلی تئاترشهر میرود
- چهار بازیگر به «گالیله» پیوستند
- ماجرای بازیگری که در انتظار نوید محمدزاده بود؛ «من نوید نیستم!» به اجرا بازگشت
- کلنگ اجرای حریم تئاتر شهر زده شد
- اعلام آمار تماشاگران سالنهای تئاترشهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج
- امیر مهدی ژوله و الیکا عبدالرزاقی به تئاتر شهر میآیند
- چند نفر در سال ۱۴۰۱ به تئاترشهر رفتند؟
- میـراث بر بـاد رفتـه
- تئاتر شهری که مصرفش کردیم
- با اجرای نمایش «عشق روی خر پشته» حمید جبلی؛ آیین نکوداشت زندهیاد رضا ژیان در تالار قشقایی تئاتر شهر برگزار میشود
- چرا تلویزیون از مجریانش مراقبت نمیکند؟/ افول ناگهانی ستارههای تلویزیونی؛ همچنان پرسش برانگیز
- مخالفت شهرداری با «دیوارکشی» محوطه تئاتر شهر
- نرگس محمدی، پروین اعتصامی میشود
- با حکم مدیرکل هنرهای نمایشی؛ مدیر مجموعه تئاتر شهر منصوب شد
- اثر هادی مرزبان پرفروشترین نمایش شد/ اعلام آمار فروش و تماشاگران سه مجموعه نمایشی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
آخرین ها
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید