کارگردان فیلم کوتاه «سه سال و سه ماه و دو روز» از حضور فیلمش در جشنوارهای فرانسوی خبر داد و درباره موضوع آن توضیح داد.
به گزارش سینماسینما، فیلم کوتاه «سه سال و سه ماه و دو روز» یکی از سه فیلم ایرانی است که امسال به جشنواره «یک کشور، یک فیلم» که هفته آینده در شهر آپشای فرانسه (نزدیک پاریس) برپا می شود راه یافته است.
در این جشنواره هر سال از هر کشور یک فیلم پذیرفته می شود که داوود رحمانی، مدیر فیلمبرداری و یکی از سازندگان فیلم کوتاه «سه سال و سه ماه و دو روز» درباره پذیرفته شدن فیلمش در این رویداد سینمایی به خبرنگار مهر گفت: این جشنواره هر سال یک نماینده از کشوری که به صورت افتخاری به جشنواره میپذیرد، قبول می کند اما اینکه امسال از کشور ما سه فیلم را پذیرفته به نظرم در اثر موفقیت فیلم اصغر فرهادی در جشنواره کن است که باعث شده دنیا بیشتر تمایل داشته باشد فیلمهای سینمای ایران را ببیند.
داوودی درباره قصه فیلم «سه سال و سه ماه و دو روز» بیان کرد: فیلم ما قصه ۲۴ ساعت پایانی عمر جوانی است که در اثر خشونت آنی مرتکب قتل شده و حال سه سال و سه ماه و دو روز است که در زندان در انتظار بخشش است. ما در فیلم درباره قتل صحبت نمی کنیم بلکه آن ۲۴ ساعت پایانی را که فرد در زندان انفرادی در انتظار قصاص است نشان می دهیم که آنقدر فرد تحت فشار است که حتی جاهایی از واقعیت دور می شویم و به توهمات او نزدیک می شویم.
وی ادامه داد: حرف ما در این فیلم این است که در این سه سال و چند روز به اندازه ای به فرد فشار آمده که شاید همین تنبیه برایش کافی باشد و می خواستیم یک حس بخششی در افراد ایجاد کنیم.
داوودی با انتقاد از اینکه بر خلاف دنیا که تلویزیون و دانشگاه ها پشتیبان فیلم های کوتاه هستند اما در ایران نه تلویزیون از فیلم کوتاه حمایت می کند و نه دانشگاه ها گفت: فیلم کوتاه در ایران پشتیبان ندارد و تنها دو سال است که این آثار در گروه «هنر و تجربه» اکران می شوند. برای همین همه امید فیلمسازان فیلم کوتاه شرکت در جشنواره های خارجی است در حالیکه بسیاری از این فیلم ها برای دیده شدن توسط مردم و تاثیرگذاری روی آنها ساخته شده است.
این فیلمساز و فیلمبردار در پایان مشکل دیگر فیلمسازی فیلم کوتاه را نگاه برخی از فیلمسازان به این عرصه به عنوان پلی برای ساخت فیلم بلند دانست و بیان کرد: این یک مشکل است که عده زیادی این عرصه را پلی برای رسیدن به ساخت فیلم بلند می بینند. برای خود من که رشته اصلی ام فیلمبرداری است و فیلمبرداری فیلم های بلند را انجام می دهم ساخت فیلم کوتاه علیرغم اینکه به نظرم جاهایی سخت تر می شود اما به نظرم بیشتر جوابگوی بیان برخی ایده هاست. برخی ایده ها را می شود با بودجه اندک و تاثیرگذاری بیشتر در زمان کمتری ساخت تا اینکه منتظر بودجه ای هنگفت بود که نشود توجیه اقتصادی برای آن آورد کرد.
فیلم «سه سال و سه ماه و دو روز» نوشته سعید ولی زاده در یک سال گذشته موفقیت های خوبی در جشنواره های داخلی به دست آورده که از آن جمله می توان به جایزه بهترین فیلمبرداری جشنواره فیلم رضوی، بهترین تدوین، صداگذاری، آهنگسازی، جایزه بزرگ جشنواره بینالود، مدال بهترین فیلم داستانی انجمن فیلم کوتاه تهران و … اشاره کرد.
جشنواره «یک کشور، یک فیلم» اعضای هیات داوران ندارد و مردم داوران این جشنواره محسوب می شوند و این جشنواره هر سال با آرای خود بهترین فیلم به انتخاب عموم و بهترین فیلم به انتخاب جوانان را معرفی می کند.
این جشنواره از تاریخ ۲۹ تا ۳۱ جولای برابر با ۸ تا ۱۰ مرداد در شهر آپشای فرانسه برگزار خواهد شد.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش





