سینماسینما، محسن فرجادی:
کمتر فیلم سینمایی را می توان در تاریخ سینمای ایران یافت که با فاصله کمتر از ۱۰ سال از وقوع داستان واقعی بر پرده سینما نمایش داده شود.
“شبی که ماه کامل شد” اثری است که تقریبا با هیچ گونه وارونهگویی، بزرگنمایی غیرواقعی، دامن زدن به اختلافات مذهبی و قومی-عشیره ای ساخته شده است.
خرداد ۸۸ در اوج رقابت های انتخابات ریاست جمهوری وقتی گروهک عبدالمالک با انفجاری انتحاری در مسجد فاطمه الزهرا(س) زاهدان خون نمازگزاران را بر زمین ریخت، و یا شبی که جنایت تاسوکی را خلق کرد و مردم عادی را با بستن جاده از اتوبوس و خودروهای شخصی پیاده کرد و به رگبار بست فکر نمی کردم این وقایع را ۹ سال بعد روی پرده سینما ببینم. این اثر سینمایی آن وقت پسندیده تر می نماید که نه تصویری حقیر و کاریکاتوری از تروریستها نشان می دهد و نه بلندگوی حاکمیت می شود. روایت تلاش های اخلاقی نیروهای حافظ امنیت هرچند کوتاه است اما نشان دهنده ذکاوت تیم کارگردانی است که اثری غیر سفارشی خلق کرده اند.
این ویژگی اما وقتی در کنار تصویری بدون خط کشی های مذهبی قرار میگیرد بیشتر در خور تحسین است؛ اینگونه مخاطبانی که اطلاعات زیادی درباره جغرافیای وقوع حوادث ندارند شاهد اثری با سوگیری های ایدئولوژیک و مذهبی نیستند. این مساله شاید به گنگی روایت برای بخشی از مخاطبان منجر شود ولی کارگردان با کد گذاری های آگاهانه هم خط فاصله ای پر رنگ میان رویکرد تروریستی گروهک عبدالمالک با اسلام می گذارد و هم با نگاهی کلان نگر اسلام را در هیبت امت و نه قرائتی القاعده ای و تکفیری از اسلام راستین نمایش می دهد. بر این اساس جنایات گروهی تروریست را به خوبی تصویر کرده و در عین حال با روایت خود غباری بر اسلام نمی ریزد؛ چشم تماشاگر را تیره نکرده و با شک از سینما بدرقه نمی کند.
“شبی که ماه کامل شد” در بازسازی سینمایی کلیپ های جنایات گروهک عبدالمالک بدون کم و کاست عمل کرده و آنها را باورپذیر کرده است – به جز صحنه انفجاری که در حسینیه سیدالشهداء شیراز رخ داده- و در عین حال با پرداختی سینمایی نگذاشته قصه خانواده منصوری مختوم شود.
در این فیلم حتی به سیر تکوین شخصیت عبدالمالک نیز اشاره داشته و قابل تشخیص است. در “شبی که ماه کامل شد” فقط به یک گزارش شبکه العربیه از جنایات گروهک ریگی اشاره می شود ولی نقش این شبکه تلویزیونی و جریان های ضدانقلاب و ضد جمهوری اسلامی را در ایجاد توهم عبدالمالک نیز از نظر دور نکرده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «شبی که ماه کامل شد» به هند رفت
- نمایش «شبی که ماه کامل شد» در یک جشنواره سوئدی
- نرگس آبیار در گفتگو با سایت گلدن گلوب: جهان از افراطگرایی دینی رنج میبرد
- توضیحات تهیهکننده «شبی که ماه کامل شد» درباره منابع مالی این فیلم
- سیزدهمین جشنواره فیلم بلغارستان میزبان ۱۳ فیلم ایرانی
- برترین کارگردانان سال ۹۸ (۴)/ نرگس آبیار، همایون غنیزاده
- برترین بازیگران زن سال ۹۸ (۵)/ پانتهآ پناهیها، الناز شاکردوست
- برترین بازیگران زن سال ۹۸ (۴)/ فرشته صدرعرفایی، سارا بهرامی
- برترین بازیگران مرد سال ۹۸ (۲)/ پیمان معادی، هوتن شکیبا
- پیشنهادهایی لذتبخش
- پخش فیلمهای مطرح سال ۹۸ در نوروز ۹۹ از تلویزیون
- اعلام نامزدهای جشن منتقدان سینما با پیشتازی فیلم نرگس آبیار
- موفقیت «شبی که ماه کامل شد» در جشنواره فیلمهای سیاسی فرانسه
- راهیابی «شبی که ماه کامل شد» به مسابقه جشنواره بینالمللی فیلم کاراسون فرانسه
- «شبی که ماه کامل شد» محبوب تماشاگران جشنواره شبهای سیاه تالین
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»





