سینماسینما، پدرام عبهر:
«آزاد به قید شرط» از هر لحاظ برای ظرف سینما زیادی کوچک است، هم از نظر بصری و هم محتوایی. گاهی مخصوصاً در اوایل فیلم احساس میکنید قسمتی از یک سریال تلویزیونی را به تماشا نشستهاید! دیالوگها، موقعیتها، شعارها، و خیلی از بازیها از یک سریال متوسّط تلویزیونی فراتر نمیروند.
فیلم، داستان کیوان کمالی (امیر جعفری) را روایت میکند که مردِ خوب و زحمتکش و خانوادهدوستی است امّا ده سالِ پیش بهخاطرِ اعتمادِ اشتباه به یک دوست، بیخود و بیجهت درگیرِ ماجرایی میشود که نهایتاً ۲۰ سال حبس برایش به دنبال دارد. و حالا پس از ده سال و گذراندن نیمی از محکومیتش، به قید وثیقهای صد میلیونی (که داماد آیندهاش پرداخت کرده)، آزادی مشروط نصیبش شده. البتّه در این ده سال همسرش از او جدا شده و مجدّداً ازدواج کرده است.
«آزاد به قید شرط» پر از دیالوگهای تکراری است. یعنی اگر این جملاتِ تکراری که بیهیچ دلیل موجّهی مدام بازگو میشوند از فیلم حذف بشوند، زمان فیلم نصف میشود. از تکرارِ خستهی کننده اصطلاح «امانتی» (یه امانتی برات دارم. / باید برم یه امانتی رو بدم. / امانتیشو بهش دادم. / و….) گرفته تا تأکید کلافهکنندهی فیلم بر این جملات که «تو مشروط آزادی. مراقب باش. دنبال دردسر نباش!» یا «من مشروط آزادم. دنبال دردسر نیستم.» به اینها اضافه کنید اینکه همه در این فیلم سرِ هم منّت میگذارند با جملاتی نظیر: «من به خاطر شماها پول قرض کردم، مجبور شدم اون کارو انجام بدم، افتادم زندان!» / «مامان به خاطر آزاد کردن تو با اون ازدواج کرد!» / «من به خاطر آزادی بابای تو صد میلیون دادم!» و…
دومین فیلم حسین شهابی، بعد از فیلم خوب و امیدوارکنندهی «روزِ روشن»، یک عقبگرد کامل است. «آزاد به قید شرط» هیچ نکتهی جدید و خاص و نوآورانهای ندارد، نه در قصّه، نه در پیام قصّه و نه در ساختار فیلم. نقاط ضعف و حشو و زوائد هم بسیار دارد. امّا اگر بخواهیم یک نکتهی مثبت در مورد فیلم پیدا کنیم، از پایان قصّه میتوان یاد کرد. هرچند آن هم چندان غیرقابل پیشبینی و خلاقانه نیست، امّا دستکم مبهم و سردرگم نیست و با منطق قصّه همخوانی دارد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حسین شهابی درگذشت
- دو فیلم سینمایی پروانه نمایش گرفتند
- حسین شهابی: تولید «رو در رو» را با رعایت پروتکلهای بهداشتی آغاز میکنیم
- گفتوگو با کارگردان فیلم «بیصدا»/ فیلمی درباره سرطان اجتماعی
- پروانه ساخت سه فیلمنامه صادر شد
- عمر اگر باشد ز قید تن رها خواهم شدن/ نگاهی به فیلم «بیصدا»
- شبیه یک درد کمرنگ/ نگاهی به فیلم «بیصدا»
- با اکران در «هنر و تجربه» سعی کردیم خود را درگیر مسائل پیچیده اکران نکنیم/ گفتوگو با کارگردان فیلم «بی صدا»
- مشکلات اقتصادی جوانان سوژه کارگردان «آزادی به قید شرط» شد
- کارگردان «آزاد به قید شرط»: عامل اصلی فیلمسوزی کمبود سالن سینماست
- دیبا زاهدی در گفتوگو با سینماسینما/ همکاری با کیانوش عیاری یعنی یادگیری و تجربهاندوزی
- «رقص شیشهای» در انتظار تصویب بودجه در جمهوری آذربایجان
- نگاهی به فیلم «آزاد به قید شرط»/ آزادی بیقید و شرط در دیالوگ
- «حراج» در شبکه نمایش خانگی توزیع شد
- حسین شهابی با دو فیلم متقاضی فیلم فجر است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- کاراکترهایی مثل «مهندس لقمان» و «مهندس حشمتزاده» در فیلم منصور به مهندس ترکان و مهندس نعمتزاده اشاره دارند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
آخرین ها
- تولد یک سینماگر درخشان ازبکستانی
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- پوستر رسمی جشنواره کن منتشر شد
- با حکم رئیس سازمان صداوسیما؛ رمضاننژاد رئیس جدید ساترا شد
- سینماحقیقت در نمایش خانگی
- چشم سینماهای آمریکا به گیشه تابستانی/ هالیوود نگران افزایش قیمت بلیت سینماها شد
- فستیوال «کوچه» برگزار می شود
- حسین سلیمانی داور جشنواره ایتالیایی شد
- «یخ بستگی»؛ نمایشی که شنبهها سانس فوقالعاده دارد
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما
- موفقیت بینالمللی نمایش «مستطیل» در امارات
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- اولین نمایش جهانی «چشم در برابر چشم» در جشنواره ترایبکا
- با حضور داور ژاپنی جشنواره کن؛ هیات داوران جشنواره فیلم و عکس «پنج» معرفی شدند
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- سوگ، فقدان و زوال با طنز؛ آیا «کفنها» آخرین فیلمِ دیوید کراننبرگ میشود؟
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
- پس از گذشت حدود ۲ ماه؛ فروش اکران نوروزی سینماها به ۲۷۰ میلیارد رسید
- فروش بیش از دو میلیاردی نمایشها در فروردینماه ۱۴۰۴
- پایان تصویربرداری یک روایت کمدی از حضور در آسایشگاه اعصاب و روان
- ۱۲۰ سالگی سینمای چین در جشنواره پکن
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
- ریاست هیئت داوران دوربین طلایی کن برعهده فیلمساز ایتالیایی
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران