ترس، خطر و درد؛ این واژهها در دنیای درام به شدت به کار می آیند و «اگزما» از چنین مصالحی برای ساختنِ ساختمانش سود میجوید.
سینماسینما، حمیدرضا گرشاسبی:
اگر به لغتنامهای مراجعه کنیم به جهت پیدا کردن معنایی برای واژه ترس، با چنین جملهای مواجه میشویم: «احساسی نامطلوب که وقتی با خطر روبهرو میشویم، به شکل درد در ما به وجود میآید.» این حس که در ذهن خانه میکند، درواقع واکنشی است به تهدید و خطر. در چند خط بالا با واژههایی مواجه هستیم که هر آدمی در تمامی طول زندگی خود تجربهشان میکند و محال است آدمی را پیدا کنیم که با چنین واژههایی بیگانه باشد؛ واژههایی چون ترس، خطر و درد. این واژهها نهفقط عناصر اساسی در زندگیِ بشری هستند، بلکه در دنیای درام و سینما نیز بهشدت به کارمان میآیند و میتوان از آنها بنای فیلمی را پایهریزی کنیم؛ همانطور که فیلم «اگزما» از چنین خشتها و مواد و مصالحی برای ساختنِ ساختمانش سود میجوید. رویا در مرکز این درام، شبی با خطری مواجه میشود که برای او ترس و درد را به همراه دارد. آن شب رویا زندگیاش را در آستانه فروپاشی میبیند. اولین اقدام برای رفع تلاشیِ زندگیاش پناه بردن به دروغ است. و این چیزی است که این روزها به شکلی همهگیر جامعه ما از آن رنج میبرد. آدمهای کنونی پنهانکاریها و یواشکیهای فراوان دارند و آن را عاملی برای نگه داشتن زندگی خود میبینند. درست برعکس چیزی که باید وجود داشته باشد. اینجا به جای تقویت زندگی از طریق صداقت و واقعیت، آدمها از دروغ و مخفیکاری برای پابرجایی پیوندهای انسانی استفاده میکنند. رویا نیز یکی از همین جامعه است.
درامِ زنانه «اگزما» بیانگر موقعیتی است که روی زن بودن شخصیتش تاکید دارد. لحظاتِ داستان و موقعیتی که نویسنده راوی آن است، بین قرارگیری یک مرد و یک زن در آن لحظات و موقعیت، فرق قائل میشود و شرایط بهوجودآمده برای یک زن را تنشآفرینتر و بغرنجتر مییابد. تنگنای بهوجودآمده برای رویا از مثلثی حاصل میشود که در هر نوک آن یک مرد واقع شده؛ مردی آمیخته به صفت و روحیهای. در اولین جایگاه، مردِ تهدیدگر است. مردی که اگرچه حضور فیزیکی در داستان ندارد، اما نیروی منفی پرقدرتی دارد که اساسا همه مشکلات و تنشها از طرف او شکل میگیرد. رویا برای تقابل با این مرد، چارهاش دروغ است. درواقع تمهید زنانه در تقابل با قدرت مردانه قرار میگیرد. در این نوکِ مثلث دو مرد نشستهاند که هر دو شوهرند؛ یکی سابق بر این، یکی حاضر بر این. زن از ترس و تهدید و از نگرانی از دست دادن مرد/شوهر به تمهیدی روی میآورد که اوضاع را برای او پیچیدهتر میکند، چراکه اساسا این راه، درمان نیست و صرفا مسکنی لحظهای است. از این حیث، الگوی روایتی فیلم بر این جمله استوار است که هر دروغ کوچکی، آغازگر تولید دروغی بزرگتر است. بدین شکل آدمی در چنبره و شبکهای قرار میگیرد که فاجعهآفرین است. همینطور که رویا نیز به انتهایی میرسد که در آن تعدی و سقط نمود دارد. در دومین گوشه مثلث، مردِ حمایتگر است؛ مردی که در ظاهر مهربان و دستگیر است و مشکلگشا، اما عملا او نیز مدام به یادکردِ اشتباهات رویا میپردازد و به نوعی زمینه کوچکی و تحقیر را برای او فراهم میآورد. به نظر میرسد که او نیز در همراهی چیز دیگری به جز حمایت را دنبال میکند و بیشتر به معلمی میماند که با نصیحت و توصیه بر این پا میفشارد که رویا در گذشته چه فراوان اشتباه کرده، اما او از همان پیشتر میدانسته که یک روز رویا در این غرقاب گرفتار میشود. اگرچه با این احوالات، او از تمام مردانی که در فیلم میبینیم، به لحاظ ارزشهای اخلاقی، یک پله بالاتر میایستد. در نوک سوم مثلث، پدر است. مردی داغان و پیزوری که در آن یک دیداری که با او داریم، بر حال و روز خرابش توجه میشود. او فقط پدر نیست و به نظر میرسد معلمِ بیچارگیهای دخترش نیز هست. از نظر دختر، این او بوده که تخم لق دروغ را در دهان او شکسته و با اصرار بر این کار، عاملِ اولیهای بوده برای پا گذاشتن او به دنیایی از پنهانکاری در رابطه با شوهرش. البته پدر، این کارش را نه در جهتِ سوق دادن او به سمت تباهی، که تنهاترین چاره برای برجاماندن ستونهای خانه او میداند. طوری که او در فیلم نشان داده میشود، این دیدگاه او را توجیه میکند.
«اگزما» در یک بازه زمانی شش ماهه اتفاق میافتد. دورهای که فاصله آغاز و فرجامش را میتوانیم «از التهاب تا اولین شب آرامش» بدانیم. این دورهای است که با دردِ رویا شروع میشود و با پوستاندازی او تمام میشود. رویا روزها و شبهای سرخ و متورمی را میگذراند. زندگیاش تاول میزند اما پایان، امیدبخش است و آرام. چراکه در این فاصله، رویا به آگاهی رسیده است. قدرتی که او پس از طی این دوره به دست میآورد، از رسیدن به آگاهی ناشی میشود. اکنون او میداند بنای دروغ بر باد است و حاصلش انفعال و اشک و سرکوب شدن از اطرافیان. حالا بدون دیگران، تصمیم میگیرد و پرقدرت به اولین شبِ آرامشِ خود وارد میشود.
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- جعفر صانعی مقدم: گسترش فعالیتها در سینمای «هنر و تجربه» بستگی به تامین نیازهای مالی دارد
- انتشار تیزر هفته فیلم ایتالیا + ویدئو
- اسامی فیلمهای حاضر در هفته فیلم ایتالیا اعلام شد/ از آثار مورتی تا برتولوچی
- هفته فیلم ایتالیا ۱۱ آذر آغاز میشود/ نمایش آنلاین و رایگان فیلمها
- چهارمین دوره هفته فیلم اروپایی برگزار میشود/ اعلام جزییات رویداد
- نانهای بیات/ نگاهی به فیلم «حوا، مریم، عایشه»
- کدام چریکه؟ کدام بهرام؟/ نگاهی به مستند «چریکه بهرام»
- سالها بایست تا دَم پاک شد/ نگاهی به فیلم «پری»
- فهرست فیلمهای روی پرده در سینماهای «هنروتجربه»/ «منگی» از ۱۵ شهریور میآید
- تابناک: نخستین گامها برای تعطیلی بستر نمایش دهها فیلم سینمایی ایران؟
- قابهای نامتعارف بیمعنی/ نگاهی به فیلم «امیر»
- ابوالفضل جلیلی: مشکل فیلمهای من این است که مردم را به فکر میاندازد
- آئین دیدار با عوامل فیلم «یلدا» برگزار شد/ گپی با فروغ قجابگلو بازیگر فیلم مسعود بخشی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- برگزاری پانزدهمین کنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و دانش با حمایت همراه اول
- برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ در اردیبهشت سال آینده/ «فراصد» بخش جدید جشنواره با رویکرد فلسطین
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد