سینماسینما، پدرام عبهر: «بیست و یک روز بعد» داستان پسرکی است که قصد دارد رویای از دست رفتهی پدر را تحقّق بخشد، و در این راه با موانع گوناگون روبرو میشود امّا همچنان پرتلاش و امیدوار در راه رویایش قدم برمیدارد، تا اینکه ناگهان با دغدغهای بزرگتر روبرو میشود؛ دغدغهای که انگار یکشبه او را از دنیای کودکی به دنیای سخت بزرگسالی پرتاب میکند و همزمان باعث میشود که رویای بزرگش کمرنگ شود (امّا فراموش نمیشود).
نخستین ساختهی سیّد محمّدرضا خردمندان فیلم خوبی است؛ چرا که قصّه دارد. قصّهاش ریتم خوبی دارد و این ریتم را از ابتدا تا انتها حفظ میکند. قصّهاش قهرمان دارد. قهرمانش نوجوانی است با آرزوهای بزرگ و دغدغههای واقعی؛ نوجوانی که علایق کودکانهاش (گیمنت رفتن) کمکم با رویاهای بزرگی مثل فیلم ساختن و نگه داشتن قطار با نیروی ذهن (!) جایگزین میشود. نوجوانی که درست روی مرز کودکی و بزرگسالی، و واقعیت و خیال گام برمیدارد. مرزی که خود فیلم هم روی آن حرکت میکند. به همین خاطر، «بیست و یک روز بعد» فیلمی است برای نوجوانان (با یک قهرمان نوجوان) که بزرگترها هم میتوانند از آن لذّت ببرند.
بازی خوب نوجوانهای فیلم به روانتر شدن داستان کمک کرده است. از یک سو مهدی قربانی، بعد از بازی خوبش در ابد و یک روز، اینبار از پس یک نقش اوّل برآمده؛ و از آن سو حسین شریفی، با چهرهی کودکانه، اداها و ادعاهای بزرگسالانه، لهجهی کرمانی شیرین، و بازی روان و عالیاش نمک فیلم است و مکمّلی خوب برای قهرمان قصّه. حتّی پسر کوچولوی فیلم عالی نقشش را بازی کرده؛ چنانکه یکی از بهترین و تاثیرگذارترین سکانسهای فیلم، سکانس گریهی همین کوچولو در قطار است. و بدون شک، نقش کارگردان در این همه بازی یکدست و روان غیرقابل انکار است.
امّا برگ برندهی «بیست و یک روز بعد» فیلمنامه است. اصل داستان فیلم چیز جدیدی نیست، کسی برای کار مهمی دنبال پول است! امّا فیلم در دام تکرار نمیافتد. هم از این جهت که این بار کسی که دنبال پول است یک نوجوان است، که اوّل به خاطر رویایش و بعد به خاطر دغدغهای مهمتر «پوللازم» شده. ثانیاً روشهایی که برای جور کردن پول به فکرش میرسد و عملیشان میکند با تمام روشهای پول جور کردن که تا به حال سراغ داریم فرق دارد؛ دقیقاً به این دلیل که اینبار قهرمان داستان پسرکی نوجوان است.
نکتهی دیگر دربارهی فیلم این است که برخلاف اکثریت فیلمهای این روزها، یک قصّهی کلاسیک و یک قهرمان کلاسیک دارد. قصّهای که از یک جایی شروع میشود، اوج میگیرد، نقطهعطف دارد، و با یک ضربه به پایان میرسد. هرچند پایانش کمی با قصّههای کلاسیک فاصله دارد امّا چون قهرمانش یک نوجوان رویاپرداز است، اتّفاقاً شاید بتوان گفت فیلمساز بهترین پایان ممکن را برای فیلمش انتخاب کرده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درخشش «مورچه» در اولین حضور جهانی با دو جایزه از روسیه
- داوران جشنواره فیلم ۱۰۰ معرفی شدند
- آثار راهیافته به بخش داستانی کوتاه و نیمه بلند جشنواره فیلم شهر معرفی شد
- تاریخی که سینما نشد/ نگاهی به فیلم «عنکبوت»
- بازنمایی ژورنالیستی یک قاتل ایدئولوژیک بر پرده نقرهای/ نگاهی به فیلم «عنکبوت»
- گزارشی از مراسم اکران خصوصی «عنکبوت»/ ایرجزاد: هنگام ساخت فیلم با خط قرمزهای زیادی مواجه بودیم
- اکران خصوصی فیلم عنکبوت / گزارش تصویری
- راهیابی «عنکبوت» به سیزدهمین جشنواره بینالمللی بنگلور هند
- تصویربرداری «از سرنوشت ۴» پس از واکسیانسیون عوامل از سر گرفته شد
- اختتامیه جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- آغاز داوری/ یادداشت داوران جشنواره فجر خطاب به مخاطبان سینما
- داوران بخش «سودای سیمرغ» جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- دروغ گفتن یا دروغ نگفتن، مسئله تنها این نیست/ نگاهی به «جدایی نادر از سیمین»؛ به مناسبت دهمین سالِ اکرانش
- فصل سوم سریال «از سرنوشت» جایگزین «بوم و بانو» میشود
- نقدی بر فیلم «هزارتو»/ «رازهای پردردسر»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
آخرین ها
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید