سینماسینما، مهناز عظیمی
«حیوان» محصول مشترک آرژانتین و اسپانیا به کارگردانی آرماندو بو جونیور که برای اولین بار در نمایش آسیایی خود در سومین روز جشنواره جهانی فیلم فجر در ایران به نمایش در آمده است. این فیلم یک درام پر کشش و تعلیق روانشناختی ست و دست و پا زدن های یک مرد را برای زنده ماندن نشان می دهد. این فیلم به زیبایی روابط نزدیک ترین انسان ها را در شرایط سخت مورد تحلیل قرار می دهد آن هم طوری که توان هر گونه قضاوت را از مخاطب می گیرد.
آنتونیو مرد میانسالی ست که در رفاه کامل با خانواده ی ۵ نفره اش ( همسر و سه فرزند) زندگی می کند و در یک کارخانه ی تولید گوشت سَِمت بالایی دارد، یک روز از خواب بیدار می شود و پس از صرف صبحانه در کنار افراد خانواده به ورزش صبحگاهی می رود و ناگهان بیهوش روی زمین می افتد، آنتونیو بدون هیچ علت منطقی هر دو کلیه اش از کار می افتد و برای زنده ماندن نیاز به کلیه اهدایی پیدا می کند اما طبق قانون کشورش یا باید در صف اهدای عضو باقی بماند یا از طرف نزدیک ترین کسانش عضو بگیرد. او که در ابتدا با خوش خیالی گمان می کند پسر نوجوانش به او کلیه می دهد در کمال ناباوری در روز عمل پسرش از جلوی در بیمارستان فرار می کند و او در اوج ناامیدی مجبور می شود دو سال در انتظار صف اهدای عضو باقی بماند چیزی که گویی فقط یک تله است برای اینکه او را هر روز به مرگ نزدیک کند. یک روز او در بیمارستان حین دیالیز متوجه مرگ یکی از دوستانش می شود که او نیز مدت ها دیالیز می شد و در صف انتظار اهدای کلیه بود. این مرگ تلنگر عمیقی به آنتونیو می زند، تلنگری که زندگی شرافتمندانه و به ظاهر ارزشمند او را دستخوش تغییر و شخصیت آنتونیو را متحول می کند.
نکته اینجاست: او نمی خواهد بمیرد، مرگ را یک ظلم تحمیلی از طرف نظام حاکم بر جامعه اش می بیند و برای همین با تمام قوانین و چارچوب های آن مبارزه می کند. خرید و فروش عضو در کشور آنتونیو غیر قانونی ست و او تنها به صورت قانونی اجازه دارد در صف انتظار بماند! اما او تمام تلاشش را می کند تا بر خلاف مسیر قانونی سیستم حاکم بر جامعه و زندگی اش عمل کند اما این زنده ماندن غرامت گزافی دارد که آنتونیو باید آن را به بهای از دست دادن خانواده اش بپردازد.
خانواده آنتونیو شاید نماد یک نظام تحمیل شده ی اجتماعی به او باشد. قوانینی که سلامت کامل نوجوان او را به زندگی پدرش ترجیح می دهد. قوانینی که اعلام می کند پدر و مادر باید جان بدهند تا فرزندانشان زندگی درست داشته باشند و اهدای یک عضو از طرف پسر نوجوان به پدرش از نگاه جامعه ی حاکم کاری غیر عادی و نامرسوم و حتی خودخواهانه از طرف یک پدر است.
آنتونیو با تمام وجودش در مسیر روایت از این تفکر منزجر می شود تا جایی که از همسر و خانواده اش بیزار می شود او تمام خانه و شاکله ی زندگی خانوادگی باب میل اجتماع خود را برای بدست آوردن یک کلیه می فروشد و در پایان فیلم زمانی که همه چیزش را از دست داده در کمال ناباوری لبخندی از رضایت و سلامت بر چهره ی او نقش می بندد.
فیلم حیوان یک فیلم صددرصد مخالف نظام اجتماعی و تفکر حاکم بر جامعه ست، آنتونیو جور دیگر دیدن زندگی و حتی ذات انسانی را به مخاطب یاداوری می کند، یک جایی مخاطب به این شخصیت برای انتخاب چنین زندگی به ظاهر متفاوتی حق می دهد. اما واقعیت این است که ۷۰ در صد مخاطبان آنتونیو را در انتهای فیلم دوست ندارند چون از نگاه تفکر حاکم بر جامعه، همیشه یک پدر باید خودش را فدای زندگی و خانواده اش کند و مردی که زندگی خودش را به مرگ ترجیح می دهد و برای بدست آوردنش منافع مادی خانواده اش را نادیده می گیرد از نگاه آنها منفور است و باید مورد مجازات قرار بگیرد و مستحق هیچ خوشبختی و رضایتی نیست.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- حمایت انجمن تهیه کنندگان مستقل از تفکیک جشنواره جهانی و ملی فجر
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- سید رضا میرکریمی: حکمرانان سنسورهای حقیقتیاب هنرمند را جدی بگیرند
- فاطمه جواهرساز: نباید خودمان را از صحنههای بینالمللی بازار فیلم حذف کنیم
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
- کوچه قهر و آشتی/ جشنواره فیلم فجر و جامعه مدنی
- مصاحبه اختصاصی سینماسینما با جواد نوروزبیگی (بخش چهارم و پایانی)/ انتقاد نوروزبیگی از ادغام جشنوارههای جهانی و ملی فجر
- عبدالحسن برزیده: سخنانم درباره جشنواره جهانی فیلم فجر برعکس منتشر شد
- شوخیهای برخی با جشنواره جهانی فیلم فجر
- انزوای ایران و جشنوارهی جهانی فیلم فجر
- وقتی عربستان اهمیت سینما را بهتر از ما میداند
- کمال تبریزی: تلفیق دو جشنواره جهانی و ملی فجر، اشتباهی بزرگ و جبرانناپذیر است
- مهدی حسینیوند: نگذاریم دستاورد چند ساله جشنواره جهانی فجر از دست برود
- اظهارات امیر اسفندیاری درباره ادغام ۲ جشنواره جهانی و ملی فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- با پیشتازی «آنورا» در جوایز؛ برندگان جوایز اسپریت معرفی شدند
- مصائب زن بودن/ درباره «تاسیان» و قضاوتهای زودهنگام
- معرفی منتخبان مرحله اول داوری جشن مستند/ اختتامیه ۱۲ اسفند برگزار میشود
- یادبودی برای شاهپور عظیمی در «حکیم نقد ایران»
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین