کارگردان «آلماگل» خود مرد سفر و حذر است
سینماسینما، عقیل قیومی:
راستش را بخواهید، روزی که فرشاد فرشتهحکمت به اصفهان آمده بود برای جلسه نمایش و نقد فیلمش-«آلماگُل»- آنقدر که از صحبتهایش توأمان هم لذت بردیم و هم آموختیم، در آن عصر داغ و رخوتناک تابستانی فیلمش چندان سرشارمان نکرد از شوق تماشا. فیلمی که بیش از یک دهه از تولیدش میگذرد و بخت نمایش گسترده را نیافته تا اینکه به همت گروه هنر و تجربه سرانجام این فرصت را مییابد تا خود را بنمایانَد. فیلمی که به گواهِ قابهایش در زمانی که امکانات تصویربرداری بهراحتی این روزها نبوده، تلاش کارگردانش را به رُخ میکشد، اما فیلم چه ندارد که وقفه ایجاد میکند در فرایند تماشایش؟
فیلم روایت جستوجوی مردی ترکمن است به نام تایماز برای یافتن همسرش، آلماگُل. زن در غیاب مرد- وقتی مرد سرزمین مادریاش را ترک کرده- بر اثر بادی سهمگین که خانمانشان را ویران کرده، با کودکی که قرار بوده به دنیا بیاورد، ناپدید میشود. حالا مردِ ترکمن که هنرمندی نقاش است، به سرزمین اجدادیاش بازگشته و هراسان طی طریق میکند برای یافتن ردی از آلماگل. اما این جستوجویی که پیش چشممان شکل میگیرد، ظاهر قصه است و بهتدریج درمییابیم که زن و زیباییهایش بهانهای میشود برای مرد-بخوانید فیلمساز- تا با قالبی تمثیلی به سنتهای عمیق یک قوم کهنسال نقب بزنیم.
مردان غیور ترکمن جانشان به اسب بسته است؛ اسبهای بیزینی که به تاخت میتازند در دشت و دمن و جسم و جان مردِ ترکمن را سیراب میکنند. از دیگر سو نواها و نغمههای کهنی که در دل فضاهای پیرامونشان طنینانداز میشود و آیینهای خاص و منحصربهفردشان با خنجرهایی که با آن به رقص درمیآیند، هویت محترم قومیشان را شکل میدهد. اینها را پیش از این در مستند دیدنی «آتلان» در ضیافتی چشموگوشنواز به تماشا نشستیم. مستندی که هم درامش شکل گرفته بود و هم ریتم درونیاش باعث میشد حتی در یک ظهر رخوتناک تابستان روی صندلی سینما خوابمان نبَرَد. پس بهتر است بگوییم که شوربختانه این دیر به نمایش در آمدن فیلم باعث شده تا تماشاگر با نمونه بهتری از شکلگیری روایت در ترکمنصحرا مواجه شود و فیلم از همتایانش عقب بمانَد. درام فیلم شکل نمیگیرد و دغدغه تایماز به دغدغه تماشاگر تبدیل نمیشود و تنها با ریتمی کشدار و کسلکننده شاهد غم خوردن و انذار دادن بر از دست رفتن آیینهای کهن هستیم که مرد با تنها گذاشتن همسرش و دغدغه خارجنشینی و تابعیت دوگانه گرفتن برای فرزندش به نماد این پشت پا زدن به دیرینه قومیاش تبدیل میشود و درنهایت با سویهای شعاری و گُلدرشت مرد باید متنبه شود و به دامان مام وطنش بازگردد.
اما فیلمساز خود مرد سفر و حذر است: «به جز سیستان و بلوچستان به همه جای ایران سفر کردهام و اقوام ایرانی را کاویدهام.» سن و سال چندانی نداشته که سریال «آتش بدون دود» آتشی به جانش انداخته و از دیرباز آیینهای قوم ترکمن دغدغهاش شده است. بیش از ۶۰ فیلم ساخته که به قول خودش فقط به آرشیو فیلمهای خودش افزوده شده و کمتر امکان نمایش عمومی داشته است. فقط یک جا در جشنوارهای خارج از ایران قابهای خاص فیلمهایش سبب شده تا او را در حرفهاش خویشاوند پاراجانف بدانند. فرشاد فرشتهحکمت بیش از اینکه فیلمساز شهرهای باشد، یک پژوهشگر است. سالهاست که دغدغه به سرانجام رساندن فیلمی را دارد با محوریت حافظ و گوته و به شکل غریبی گوته را واکاویده است و اطلاعات دست اول سترگی دارد. کاش فیلمهایش هم صاحب آن خصیصهای بشود که یک فیلم را تماشاییتر و قابل تحملتر کند. با همه اینها «آلماگل» فیلم محترمی است از یک فیلمساز پژوهنده؛ فیلمسازی که با دانایی، کتاب و کلمه محشور است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران «آخرین عاشقانه» از فردا/ «نهنگها» به زودی به سینما میآید
- رونمایی از فیلم مستند ساموئل خاچیکیان با پیام مسعود کیمیایی
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- اکران «ایساتیس» در «هنر و تجربه» از ۲۲ دی
- شهاب حسینی: میخواهم فیلمی اقتباسی از ساعدی بسازم
- آغاز اکران یک مستند سیاسی در هنر و تجربه
- اکران «آویختگی» در سینماهای هنر و تجربه
- اکران چهار فیلم جدید در گروه سینمایی هنر و تجربه در آذر ماه
- رونمایی از تیزر مجموعه انیمیشن «رویاهای رنگی»
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- «پسر انسان» پرفروشترین و پرمخاطبترین فیلم هنروتجربه شد
- شهاب حسینی با «مقیمان ناکجا» به هنر و تجربه میآید
- در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «پسر انسان» مطرح شد: هیچکدام از شخصیتها ضدقهرمان نیستند/بحران خانواده اهورا به عدم پذیرش جامعه برمیگردد
- «پسر انسان»؛ سوژهای که جایش در سینمای ایران خالی بود
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند
- با انتشار یک بیانیه؛ خانه موسیقی نسبت به لغو کنسرت و بازداشت هنرمندان اعتراض کرد
- یک داستان قدیمی و باورنکردنی
- گزارشی از فروش سینماها؛ بیش از ۶۶ میلیارد تومان سهم گیشه سینما در هفته گذشته
- شورای سیاستگذاری چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر معرفی شد
- معرفی داوران چند بخش از جشنواره «سینماحقیقت»
- اکران خصوصی فیلم «عزیز» / گزارش تصویری
- اعلام فهرست نامزدهای بخش ملی جشنواره «سینماحقیقت»/ داوران معرفی شدند
- آیا فیلم حاتمیکیا به جشنواره فجر میرسد؟
- ولفگانگ بکر درگذشت
- با حکم معاون هنری؛ سرپرستان اداره کل هنرهای نمایشی و تئاترشهر منصوب شدند
- شرط جیم کری برای حضور در دنباله «ماسک»
- معرفی داوران بخش نمایشنامه نویسی چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- نمایش «مردمان باد» در موزه سینما
- از لوطیگری به لاتبازی رسیدیم؛ گفتوگو با مهدی نادری فیلمنامهنویس درباره فیلم «زودپز» و طبقه فرودست در سینما
- بدون حضور بازیگران اصلی؛ ساخت دوباره «فرار از زندان» در دستور کار قرار گرفت
- «پسر انسان»؛ جنسیت یا انسانیت، مسئله این است
- «تعارض» از دیدگاه منتقدان/ به دنبال روایتی جدید
- اکران خصوصی فیلم «آریا شهر دو نفر» / گزارش تصویری
- نامزدهای جایزه لومیر معرفی شدند