سینماسینما: نرگس آبیار در «شبی که ماه کامل شد» به شکلی هنرمندانه قصه تغییر یک انسان و مرگ تدریجی انسانیت را به تصویر میکشد.
قصه با تولد یک عشق آغاز میشود؛ عشقی که در یک طرفش فائزه و در سمت دیگرش عبدالحمید ایستاده است. مادر فائزه مخالف این ازدواج است مادر عبدالحمید هم به فائزه میگوید که پسرش به درد او نمیخورد. با این حال این دو با هم ازدواج میکنند. عبدالحمید و فائزه زندگی عاشقانهای را با هم شروع میکنند. تولد سعید نخستین فرزندشان فصلی نو را در زندگیشان رقم میزند و البته سفر آنها به منزل پدری عبدالحمید به نوعی شروع بخش دوم و ملتهب این فیلم به حساب میآید.
قصه با تولد یک عشق آغاز میشود؛ عشقی که در یک طرفش فائزه و در سمت دیگرش عبدالحمید ایستاده است. مادر فائزه مخالف این ازدواج است مادر عبدالحمید هم به فائزه میگوید که پسرش به درد او نمیخورد. با این حال این دو با هم ازدواج میکنند. عبدالحمید و فائزه زندگی عاشقانهای را با هم شروع میکنند. تولد سعید نخستین فرزندشان فصلی نو را در زندگیشان رقم میزند و البته سفر آنها به منزل پدری عبدالحمید به نوعی شروع بخش دوم و ملتهب این فیلم به حساب میآید.
عشق، انتظار، التهاب، افراط، تروریسم و جنایت کلید واژههایی هستند که درباره ادامه قصه «شبی که ماه کامل شد» به ذهن میرسد؛ فیلمی که به معنای واقعی سینماست. هم درام دارد و هم تراژدی، هم ساختاری منسجم و هم فرم و محتوایی تحسین بر انگیز دارد.
نرگس آبیار در «اشیاء از آنچه در آیینه میبینید به شما نزدیک ترند»، «شیار ۱۴۳» و «نفس» نشان داد سینما را خوب میشناسد. میداند از کجا شروع کند، چگونه روایت کند و از چه مسیری به نقطه پایان برسد و حرفش را بزند.
نرگس آبیار در «اشیاء از آنچه در آیینه میبینید به شما نزدیک ترند»، «شیار ۱۴۳» و «نفس» نشان داد سینما را خوب میشناسد. میداند از کجا شروع کند، چگونه روایت کند و از چه مسیری به نقطه پایان برسد و حرفش را بزند.
اما حکایت شبی که ماه کامل شد با حکایت دیگر آثار آبیار فرق میکند. در این اثر یک نبوغ و بلوغ تحسین برانگیز در کارگردانی میبینیم؛ اتفاقی که در ابعاد مختلف فیلم از انتخاب درست بازیگران و بازیهای درخشان تا مسائل فنی فیلم متجلی میشود.
ضمن اینکه شاید هر کسی به ساختن چنین قصهای تن ندهد، اما نرگس آبیار این کار را کرد و به بهترین شکل هم انجام داد. آبیار فیلمش را عاشقانه شروع کرد و در مسیر داستان سیر تحول تدریجی یک انسان را نشان داد. اینکه افراط و نبود گفتگو میان افراد چگونه باعث مرگ تدریجی عشق و عاطفه میشود.
یکی از نقاط قوت «شبی که ماه کامل شد» انتخاب درست بازیگران است. پیش از تماشای این فیلم شاید کمتر کسی باورش میشد چنین بازیای از الناز شاکر دوست ببیند. البته که بازیگرانی چون هوتن شکیبا، فرشته صدر عرفایی و شبنم مقدمی پیش از این هم بازیهای قابل قبولی ارائه کرده و انتظار مخاطب را بالا برده اند، اما الناز شاکر دوست پس از مصدومیت و اتفاقاتی که برایش افتاد در «شبی که ماه کامل شد» بازی متفاوت و به اندازهای از خود ارائه داد.
به یقین قاب بندی و حرکات هوشمندانه دوربین، طراحی چهره، طراحی لباس و صحنه خوب فیلم تأثیر بسزایی در روایت این قصه واقعی داشته است، البته عدهای به طولانی بودن فیلم نقد دارند که اگر دقیقتر بنگریم خواهیم فهمید روایت چنین قصهای با نگاه اجتماعی آبیار در زمان کوتاهتر از این امکان پذیر نیست.
به یقین قاب بندی و حرکات هوشمندانه دوربین، طراحی چهره، طراحی لباس و صحنه خوب فیلم تأثیر بسزایی در روایت این قصه واقعی داشته است، البته عدهای به طولانی بودن فیلم نقد دارند که اگر دقیقتر بنگریم خواهیم فهمید روایت چنین قصهای با نگاه اجتماعی آبیار در زمان کوتاهتر از این امکان پذیر نیست.
«شبی که ماه کامل شد» بر اساس یک واقعیت تلخ ساخته شده است، اما حسی شیرین در هنر دوستان و حتی خانواده فائزه و شهاب منصوری به وجود آورد. در روزهایی که نشانی از فیلم سینمایی روی پرده نقرهای نیست، این فیلم با استانداردهای سینمایی نگاهها را به خود جلب کرده است. اگر چه این فیلم نامزد ۱۳ سیمرغ بلورین از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر شد، اما جایزه اصلیاش را زمانی گرفت که اعظم محسنیدوست گفت؛ سالها مرده بودم و با دیدن این فیلم که یاد فرزندان شهیدم را زنده کرد زنده شدم.
منبع: خبرگزاری صداوسیما / سحر قناعتی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «بامداد خمار»؛ عشق، طبقه و زبان تصویر
- هفت اثر جدید در راه شبکه نمایش خانگی
- نرگس آبیار خدای زدن به دل ماجراست
- «شبی که ماه کامل شد» به هند رفت
- نگاهی به سریال «سووشون» اقتباسی از رمان سیمین دانشور/ قابهای زیبای شیراز
- «بامداد خمار»؛ از کتاب ممنوعه تا پلتفرمهای سینمای خانگی
- پرداختن به آیین و فرهنگهای قشقایی در سریال تاریخی «سووشون»
- «بامداد خمار» مهرماه منتشر میشود
- نقد؛ چراغی در رهگذر تاریک و روشن سینما
- نرگس آبیار، رییس هیئت داوران فستیوال TRT شد
- بیانیه ساترا درباره توقف پخش سریال «سووشون»
- واکنش کارگردان به توقیف سریالش و فیلتر نماوا/ نرگس آبیار: در برابر این حذف بیرحمانه، سکوت نخواهیم کرد
- پس از انتشار اولین قسمت «سووشون»؛ نماوا فیلتر شد
- با انتشار نامهای سرگشاده؛ نرگس آبیار از شورای پروانه نمایش استعفا داد
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





