سینماسینما، محمد حمیدی:
«نخستین انسان» حکایت تلاش خستگی ناپذیر انسان ها برای در نوردیدن مرزهای قلمرو بشر و گشودن افق های تازه پیش چشم اوست. فیلم در دسته ژانر علمی غیرتخیلی قرار می گیرد که با وجود واقعی بودن از نظر جذابیت و هیجان انگیزی، چیزی از داستان های تخیلی کم ندارد. در فیلم داستان سفر به ماه با محوریت شخصیت نیل آرمسترانگ (رایان گاسلینگ) بازسازی شده است. سفری که بعد از گذشت بیش از ۴ دهه، هنوز حرف و حدیث های زیادی پیرامون آن در جریان بوده و منکران آن نیز از مواضع خود عدول نکرده و بر شواهد و استدلال های خود مبنی بر کذب و جعلی بودن آن اصرار دارند. بنا بر گفته برخی منابع، هنوز حدود ۵ درصد مردم آمریکا و نزدیک به ۳۰ درصد غیرآمریکایی ها به غیرواقعی بودن سفر انسان به ماه باور دارند. این دسته از مردم، استدلال های متعددی را از دیدگاه های گوناگون مطرح می کنند و یکی از استدلال ها نیز نکته ای است که در خود فیلم نیز به آن اشاره شده و آن اینکه در رقابت های بین بلوک غرب و شرق، همواره آمریکایی ها یک قدم از رقبای روس خود عقب تر بوده اند و این در حالی ست که روس ها فقط توانستند فضاپیمای بدون سرنشین به ماه اعزام کنند. رقابت های فضایی با ادعای آمریکا در خصوص پیاده کردن انسان در ماه با غلبه بلوک غرب تقریبا فروکش کرد و پس از فروپاشی شوروی و پایان جنگ سرد، این رقابت ها تقریبا خاتمه یافت.
اگر به این واقعیت توجه کنیم که جهان در آستانه جنگ سرد دیگری البته به شکل تقلیل یافته بین آمریکا و روسیه قرار گرفته است که اعلام خروج از توافقنامه کنترل سلاح های هسته ای توسط ترامپ رییس جمهور آمریکا در اوایل سال ۲۰۱۹ از مهم ترین نشانه ها و بروز خارجی آن می تواند به شمار برود، می توان به چرایی بازسازی فیلم سفر به ماه در آستانه پنجاهمین سالگرد آن واقعه پی برد و شاید بتوان فیلم را بخشی از آتش تهیه جنگ سرد در جبهه تبلیغاتی و فرهنگی قلمداد نمود. هر چند کتاب بیوگرافی که فیلم از آن اقتباس شده است (رمان نخستین انسان: زندگی نیل آرمسترانگ نوشته جیمز آر. هانسن)، مدت ها پیش به رشته تحریر درآمده، لیکن هالیوود نشان داده است که توان همراهی با سیاست های خارجی کشورش را به خوبی داراست.
روایت فیلم از خاتمه کار نیل آرمسترانگ (رایان گاسلینگ) در نیروی هوایی به عنوان خلبان آزمایشی شروع می شود، جایی که افسران مافوق حس می کنند غم فقدان فرزند، تاثیر نامطلوبی روی عملکرد وی گذاشته است. فیلم حول محور کاراکتر نیل آرمسترانگ می چرخد و آرمسترانگ در میانه داستان سفر به ماه به قصه ملحق می شود و از آن به بعد دو داستان با هم تلفیق شده و شخصیت پردازی آرمسترانگ با سیر حوادث ماموریت آپولو ۱۱ همراه می شود.
در سیر روایی داستان مشخص نیست که قهرمان فیلم بر اثر ناملایمات از دست دادن فرزند و همکاران خود و شکست های متعدد در آزمایش های سخت شغلی، به سکوت و انزوا و درون گرایی روی آورده است یا ذاتا چنین شخصیتی داشته است. کم حرفی آرمسترانگ و جواب های مختصر او در سمینار مطبوعاتی در تقابل با خوش مشربی و برون گرایی باز آلدرین )کوری استول (که در کسب این موفقیت همتای او محسوب می شود، این تصور را منتقل می کند که این امر از خصوصیات ذاتی و شخصی اوست و ارتباطی با مسائل و مشکلات شغلی ندارد. یکی از ضعف های فیلم را می توان روایتگری شکست های پیاپی دانست که ناگهان به پیروزی بزرگ ختم می شود، در فیلم کمتر آزمایشی با نتیجه مطلوب و موفقیت آمیز نشان داده می شود و بیننده حیران می ماند که چطور سلسله ای از شکست های پیاپی کوچک و بزرگ، ناسا و شخص آرمسترانگ را متقاعد می کند که به بزرگ ترین قمار خود دست بزنند که اتفاقا با موفقیت کامل همراه شده است و البته می توان به سادگی توجیه کرد که فیلم به دلیل محدودیت زمان، فقط بخشی از تلاش ها و حوادث ناشی از آزمایش ها را نشان داده و از نمایش پیشرفت های پله به پله و قدم به قدم اجتناب نموده است. لیکن این امر نقطه ضعفی برای سیر روایی داستان قلمداد می شود، چرا که نتیجه گیری منطقی از این تصاویر، گرایش به تقویت نظر تکذیب کنندگان سفر به ماه خواهد داشت و این امر از سردرگمی فیلم در انتخاب محور فیلم بین پرداختن به شخصیت، خانواده و روابط آرمسترانگ و موضوع سفر به ماه ناشی می شود.
علاوه بر موقعیت مناسب سیاسی فیلم که به آنها اشاره شد، بازی تحسین برانگیز رایان گاسلینگ و کلر فوی (در نقش جنت شارون، همسر اول نیل آرمسترانگ) به همراه موسیقی خوب و متناسب و نیز جلوه های ویژه بصری کاملا طبیعی و باور پذیر فیلم، نقاط قوتی هستند که فیلم را شایسته موفقیت در فصل جوایز سینمایی سال نموده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اعلام فهرست پرستاره فیلمهای ونیز ۲۰۲۳
- فیلم افتتاحیه جشنواره ونیز معرفی شد
- کارگردان «لالالند» رئیس داوران ونیز شد
- طولانیترین فیلم شزل با بازی برد پیت دسامبر میآید
- برد پیت ستارهی سینمای صامت شد/ انتشار نخستین تصاویر از فیلم «بابِل»
- «برد پیت» و «اما استون» در راه عصر طلایی هالیوود
- «طبل حلبی»/ جایی که معمای نخستین انسان زاده شده؛ به بهانه فیلم «نخستین انسان» دیمین شزل
- پسران نیل آرمسترانگ از فیلم «نخستین مرد» دفاع کردند
- آغاز قدیمیترین جشنواره سینمایی جهان/ مروری بر مهمترین اتفاقات ونیز ۲۰۱۸
- بازی رایان گاسلینگ در «نخستین مرد»
- کارگردان «لالالند» برای اپل سریال میسازد
- گفتوگو با کارگردان «لالا لند»/ گاهی باید به رویا ادامه داد
- کارگردان جوان صاحب اسکار شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران