سینماسینما، سیدرضا صائمی:
موسیقی بیواسطهترین هنر است که نیازی به ترجمه ندارد و از طریق ارتباط حسی با مخاطب خود ارتباط برقرار میکند. بااینحال گونههای مختلف موسیقی با تجربههای زیسته فردی و اجتماعی، نسبتی متفاوت دارد و همه را نمیتوان در ذیل یک نظام مفهومی و نشانهشناسی معنا کرد. «بزم رزم» مستندی است که به بررسی تحلیلی درباره موسیقی دهه ۶۰ ایران از سال ۵۷ تا ۶۷ میپردازد؛ سالهایی که موسیقی نیز همچون تحولات سیاسی- اجتماعی جامعه دچار التهاب و کنشهای انقلابی بود و در نسبت با مناقشات تئوریک، فقهی و سیاسی دچار قبض و بسط پروبلماتیک و عملی میشود. دستکم سه عنصر و مولفه مهم را میتوان بهعنوان عوامل موثر بر جذابیت این مستند برشمرد. یکی تداعی خاطرات نوستالژیک ذهنی و حسی از شنیدن برخی آثار است که طی آن سالها در حافظه شنیداری مردم ما تثبیت شده است. دوم تصاویر آرشیوی و بعضا کمتر دیدهشده از برخی اجراهایی موسیقایی که دارای جذابیتهای تصویری و تاریخی است و سوم نوع نگاه و رویکرد مستندساز به سوژه است که در پیوند بین موسیقی و سیاست یا موسیقی و تحولات تاریخی، تجلی پیدا میکند. درواقع «بزم رزم» نوعی جامعهشناسی موسیقی ایرانی در دهه ۶۰ را بازنمایی میکند که ضمن ارائه برخی اطلاعات جذاب درباره روند تحول موسیقی بعد از انقلاب یا قصه شکلگیری آهنگ و سرودههای مختلف، قدرت تحلیل به مخاطب میدهد تا به درکی شناختی از تحولات و فرازونشیبهای سرگذشت موسیقی در یک برهه مهم از تاریخ معاصر کشور به دست آورد. گفتوگو با بزرگان موسیقی معاصر، از حسین علیزاده و بیژن کامکار گرفته تا کامبیز روشنروان و حسامالدین سراج و…، هم عمق این تحلیلها را بیشتر کرده و هم تنوع دیدگاههای مختلف را درباره موسیقی دهه ۶۰ روایت میکند. اگرچه زمان مستند طولانی است و ۱۲۵ دقیقه میتواند برای یک مستند تحلیلی خستهکننده باشد، اما حضور خود موسیقی و نمایش عکس و فیلمهای آرشیوی از آن به تلطیف درونی و ساختاری خود اثر کمک کرده و امکان کسالت مخاطب را کاهش میدهد.
«بزم رزم» البته نگاه کاملی به موسیقی دهه ۶۰ ندارد، بلکه دو ژانر موسیقی انقلابی و دفاع مقدسی را دستمایه روایت خود قرار داده است و نگاه تخصصی و اختصاصی به آن میاندازد. در این نگاه تحلیلی ابعاد مختلف این گونه موسیقایی مورد بررسی قرار میگیرد که میتوان آن را به دو بعد عمده درون موسیقایی و برون موسیقایی تقسیم کرد که در ساحت اول به چگونگی شکلگیری برخی آهنگها از حیث ساختار موسیقی آن پرداخته شده و در بخش برونی به عوامل سیاسی و اعتقادی و انقلابی که منجر به شکلگیری و تولد نوع تازهای از موسیقی شده است، میپردازد. آنچه «بزم رزم» را به مستندی قابل توجه و ارزشمند بدل میکند، روایت جامع از تحولات معاصر موسیقی در دو حوزه موسیقی جنگ و انقلاب است. بنابراین میتوان آن را نمونه موفقی از یک مستند پژوهشی دانست که قطعا مخاطب، بهویژه علاقهمندان جدی موسیقی، خاصه دانشجویان و هنرجویان موسیقی را راضی میکند. غنی بودن تصاویر و فیلمهای آرشیوی این فیلم شگفتانگیز است. مخاطب با عکس و فیلمهایی مواجه میشود که بهندرت آن را در جایی حتی از خود تلویزیون دیده است، ازجمله سخنرانی آیتالله خامنهای در نماز جمعه درباره موسیقی و حدود شرعی آن، یا اجرای سرود توسط نوجوانان در جماران و در حضور رهبر انقلاب. از سوی دیگر فیلمهای آرشیوی از برخی کنسرتها و برنامههای تلویزیونی در حوزه موسیقی، بهویژه سرودهای انقلابی که بارها آن را شنیدهایم، اما تصویری از اجرای آن ندیدهایم. به این مثالها میتوان موارد دیگری را هم اضافه کرد که نشان از غنای آرشیوی و بصری این مستند دارد. جالب اینکه برخی نوحهها و سرودهای معروف زمان جنگ هم بهعنوان شکلی از ساختار موسیقایی مورد تحلیل قرار میگیرد تا درنهایت «بزم رزم» به مستندی جامع درباره موسیقی انقلابی و جنگی بدل شود. در این بازخوانی البته نوعی آسیبشناسی موسیقی معاصر هم به شکل ضمنی مورد بررسی قرار میگیرد و اینکه چطور برخی سیاستهای غلط فرهنگی یا نگاههای متعصبانه و افراطی به روند توسعه کمی و کیفی موسیقی آسیب زده است. در یک تحلیل کلی میتوان مستند «بزم رزم» را از حیث فرم به دو بعد گفتوگو و تصاویر و فیلمهای آرشیوی تقسیم کرد که هر کدام از آنها به شکل مستقل دارای اطلاعات و جذابیتهای بصری و بصیرتی خاص خود هستند که یکدیگر را تکمیل کرده، در عین اینکه هر بخش بهتنهایی میتواند بهعنوان یک مولفه مستقل مورد استفاده قرار بگیرد. ضمن اینکه میتوان رگههایی از حس و نگاهی حماسی به موسیقی را در لحن روایت آن ردیابی کرد. تماشای این مستند نیز این حس حماسی و احساسی را به مخاطب منتقل میکند.
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- جعفر صانعی مقدم: گسترش فعالیتها در سینمای «هنر و تجربه» بستگی به تامین نیازهای مالی دارد
- مژگان خالقی، کارگردان «خنده در تاریکی» در گفتگو با سینماسینما/ میل زیادی به ابتذال در تئاتر ما وجود دارد
- انتشار تیزر هفته فیلم ایتالیا + ویدئو
- اسامی فیلمهای حاضر در هفته فیلم ایتالیا اعلام شد/ از آثار مورتی تا برتولوچی
- هفته فیلم ایتالیا ۱۱ آذر آغاز میشود/ نمایش آنلاین و رایگان فیلمها
- چهارمین دوره هفته فیلم اروپایی برگزار میشود/ اعلام جزییات رویداد
- نانهای بیات/ نگاهی به فیلم «حوا، مریم، عایشه»
- کدام چریکه؟ کدام بهرام؟/ نگاهی به مستند «چریکه بهرام»
- سالها بایست تا دَم پاک شد/ نگاهی به فیلم «پری»
- فهرست فیلمهای روی پرده در سینماهای «هنروتجربه»/ «منگی» از ۱۵ شهریور میآید
- تابناک: نخستین گامها برای تعطیلی بستر نمایش دهها فیلم سینمایی ایران؟
- قابهای نامتعارف بیمعنی/ نگاهی به فیلم «امیر»
- ابوالفضل جلیلی: مشکل فیلمهای من این است که مردم را به فکر میاندازد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد
- کپی برداری ترامپ از روی دست مسئولان سینمایی
- دیوید لینچ درگذشت
- درباره “هادی عامل” و برنامه صداوسیما
- با نامزدی در ۳۲ رشته؛ یونیورسال در بفتای ۲۰۲۵ درخشید
- برای دریافت اسکار ۲۰۲۵؛ انجمن نویسندگان نامزدهای بهترین فیلمنامه را معرفی کرد
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
- یک روزنامه نگار و طنزنویس درگذشت/ ابراهیم نبوی به زندگی خود پایان داد
- نامزدهای جوایز بفتا اعلام شد
- خالق و کارگردان سریال: فصل سوم «بازی مرکب» پایان دنیای آن نخواهد بود
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ اثر/ اعضای جدید شورای پروانهی فیلمسازی غیرسینمایی معرفی شدند
- معرفی مکانهای میزبان ۳ بخش از جشنواره تئاتر فجر
- آیین قرعهکشی نمایش فیلمهای جشنواره ۴۳ام / گزارش تصویری
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- برنامه نمایش آثار جشنواره فیلم فجر ۴۳ در سینمای رسانه مشخص شد
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- چرا «علت مرگ: نامعلوم» از اکران بازداشته شده بود؟/ پرسشهای بیپاسخ
- اعطای تندیس زرین جایزه ملی مدیریت مالی ایران به همراه اول
- ارائه بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت روز پدر
- مرگ ۲ چهره برنده اسکار/ فیلیس دالتون و کلود جرمن درگذشتند
- معرفی آثار مستند راهیافته به چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- بدرقه فریدون شهبازیان به خانه ابدی؛ علیزاده:هنرمندان ما ارج و قرب ندارند/ کاش از رنجی که کشید، حرف میزد
- معرفی برگزیدگان نخستین دوره جشنواره تئاتر «خوشه پروین»/ منیژه محامدی تجلیل شد
- فهرست تهیهکنندگان هم عقب افتاد/ تعویق در اعلام نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ به دلیل آتشسوزی لسآنجلس
- یک جایزه برای نماینده برزیل در اسکار/ سی و ششمین جشنواره پالم اسپرینگز برندگان خود را شناخت
- نمایش و بررسی «چگونه قبل از مرگ مادربزرگ، میلیونر شویم!» در سینما اندیشه