نشست رسانهای انیمیشن «فیلشاه» با حضور هادی محمدیان؛ کارگردان، حامد جعفری؛ تهیهکننده، حسن ایوبی؛ تدوینگر، حسین مهدوی؛ صداگذار، مهدی پاکدل؛مدیر تولید، سعید شیخزاده؛ صداپیشه و با اجرای محمود گبرلو امشب جمعه سیزدهم بهمنماه در پردیس سینما گالری ملت برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، جعفری در ابتدای نشست اظهار داشت: اولین اثر کمپانی ما شاهزاده روم بود که در بخش مسابقه جشنواره سی و سوم حضور پیدا کرد و جایزه دریافت کرد و پرفروش ترین ایمیشن کشور و پرفروش ترین فیلم آن سال بود. حرفی در مجموعه مان داریم که هر سال یک انیمیشن برای اکران داشته باشیم.
شیخزاده گفت: من سالها بود که در جشنواره حضور نداشتم بعد از کار آبادانیها. خوشحالم که امسال با یک کار متفاوت در جشنواره هستم. ما میتوانیم محصولی تولید کنیم که شبیه کارهای خوب باشد. متاسفانه جنس گلهگذار سینمای ایران مخاطب را هم به گله عادت میدهد. فیلشاه فیلم شادی است و با این بودجه که برای انیمیشن ضعیف است کمپانیهای بزرگ نمیتوانند کار درخوری بسازند. فکر میکنم برای اولین بار این سبک کار کردن صدا در ایمیشن را انجام دادیم.
ایوبی گفت: من پنجاه فیلم سینمایی کار کردم که رئال بود و دو انیمیشن شاهزاده روم و فیلشاه را با این گروه انجام دادم که بسیار فعال و پیگیر هستند. در زمینه انیمیشن متخصصان خوبی هستند اما به دلیل نبود بستر مناسب حمایت نمیشوند. فیلشاه با کیفیتی که داشت خودش را به جشنواره تحمیل کرد و کسی تمایل به حضور این انیمیشن نداشت. انیمیشن میتواند فرهنگ و حرفهای ما را در دنیا مطرح کند و اگر انیماتورها بیمهری ببینند، جذب کمپانیهای خارجی میشوند. سالنی که ما فیلم را دیدیم، نیمه پر بود و این جای تاسف دارد و از اهالی رسانه میخواهم که انیمیشن را حمایت کنند. کار کردن من با این گروه با توجه به اینکه دو سال زمان برد، به دلیل علاقه به کشورم بود.
پاکدل در این نشست مطرح کرد: این انیمیشن حاصل کار شبانه روزی گروه بود. مهدوی هم گفت: من بیست سال است که در سینما کار میکنم . با توجه به سی و اندی دوره که از جشنواره انیمیشن در ایران میگذرد، تنها چند سال است که انیمیشن وارد این جشنواره شده است. بعد از شاهزاده روم، انیمیشن فیلشاه گویی اولین فیلم سینمایی بود که انجام دادم.
تهیه کننده «فیلشاه» در پاسخ به این سئوال که در دنیا فیلمها با انیمیشنهای دیزنی رقابت میکنند، آیا چنینی اتفاقی برای فیلشاه هم میافتد؟، گفت: این موضوع بسترهای مختلفی دارد. ما باید ببینیم برای انیمیشن چه کاری انجام دادهایم. ما با ساخت شاهزاده روم، به سینما رونق دادیم اما نتیجهای که باید نگرفتیم. در اکرانهای جشنواره هم به انیمیشن فیلشاه اجحاف شد که امیدوارم در جوایز این اتفاق نیفتد. فیلشاه نسبت به بسیاری از فیلمهای دیگر زحمت بیشتری برده است و این اتفاقات باعث میشود ما فضای خوبی را استشمام نکنیم.
تهیهکننده فیلشاه تصریح کرد: جدول اولیه که برای اکران فیلمها در باغ کتاب صادر شده بود، انیمیشن فیلشاه در آن نبود. فیلشاه حتی در اعلام فیلمها به عنوان یک انیمیشن اعلام نشد و یکی از ۲۳ فیلم بخش سودای سیمرغ اعلام شد. ما با همین محاسباتی که داریم تصورمان این است که اتفاقات خوبی برای این انیمیشن بیفتد.
کارگردان فیلشاه در ادامه گفت: کمپانیهای بزرگ دنیا طی صد سال یاد گرفتهاند چگونه قصه بگویند. ما پنج سال است که آغاز کردهایم. در فیلشاه، فضا و قصه نسبت به شاهزاده روم تغییر کرده و این روند طی ده سال آینده بهتر هم خواهد شد.
در بخشی از این نشست، سعید شیخزاده درباره صداپیشگی ستارهها در انیمیشن توضیح داد: اصولا در کارهای سینمایی باید از ستارهها استفاده کرد و ما در انیمیشن بارها این کار را انجام دادهایم … ما چند بازیگر خوش بیان داریم؟ جا دارد از زندهیاد شکیبایی یاد کنیم. یا از علی نصیریان و چند هنرمند محدود نام ببریم که به این نتیجه رسیدهاند بیان جزیی از بازیگری است. واقعیت این است که بازیگران ما به این موضوع اهمیت نمیدهند. ما بسیار دوست داریم که از ستارههایمان در انیمیشن استفاده کنیم تا بتوانند به شخصیت انیمیشن، زندگی دهند. متاسفانه رفتن سراغ هنرپیشگان بنام مثل آقای پرستویی رفتن هم کار آسانی نیست و برای انیمیشن هزینهبر است. در فیلشاه، خوشصداها را جمع کردیم و از افرادی مثل حسین عرفانی، ناصر طهماسب، زهره شکوفنده، حامد عزیزی، بهرام زند و … استفاده کردیم.
جعفری در پاسخ به این سئوال که چرا با همه این اجحافها که به انیمیشن میشود، اصرار به حضور در جشنواره دارید، گفت: من سه دوره در جشنواره بودم که سه دبیر مختلف داشت. این جشنواره برای ماست و جشنوارهای که برای ماست را حفظ میکنیم. بخشی از عوامل ما کسانی هستند که با دیگر پروژهها کار میکنند و دوست دارند که کارشان در چنین جشنوارهای دیده شود و من بسیاری از این اجحافها را بهخاطر این عزیزان نادیده میگیرم اما جایی ناراحت میشوم که زحمت این عزیزان دیده نمیشود.
کارگردان انیمیشن «فیلشاه» درباره مضامین انتخابی خود گفت: ما تیمی داریم که بازار را رصد میکنند و به ما میگویند که در این برهه چنین سوژهای مناسب است. ما قصه ای را کار میکنیم که نیاز جامعه است و برایمان محتوا دارای اهمیت است. سعی میکنیم که عمق این شخصیتها در زندگی بچهها تاثیر بگذارد. این روند تازه شروع شده و در کارهای بعدی این موضوعها را گسترش خواهیم داد.
محمدیان با اشاره به نادیده گرفتهشدن خوراک فرهنگی برای بچهها ادامه داد: در سینما همه برای خودشان فیلم میسازند و بچهها را فراموش کردهاند، حتی جامعه هم بچهها را فراموش کرده است. آخرین فیلمهایی که در این ژانر یادم میآید، به بیست سال قبل برمیگردد!
جعفری درباره پخش بینالمللی فیلشاه گفت: این اثر برای پخش بینالمللی دوبله انگلیسی و فرانسوی خواهد شد. ما برای شاهزاده روم در آلمان، انگلیس و فرانسه اکران داشتیم و از آن تجربیات برای این انیمیشن استفاده خواهیم کرد. از یک پخشکننده ترکیهای درخواست داشتیم که مذاکراتی انجام شده است و بعد از جشنواره پیگیر خواهیم شد.
تدوینگر این انیمیشن درباره روند تند قسمت ابتدایی انیمیشن توضیح داد: ابتدای فیلم درباره سالهای اولیه زندگی این کاراکتر بود و قرار نبود مفصل روایت شود. این فیلم ۲۵۵۶ کات داشت که نسبت به فیلمهای سینمایی سه برابر است و این موضوع قدرت کنترل را کم میکند البته شاید بعد از جشنواره تدوین دوبارهای انجام دهم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با معرفی هیات انتخاب و داوری بخش پویانمایی؛ اسامی آثار راهیافته به مسابقه پویانمایی جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- تماشاگران «فیلشاه» از مرز ۱ میلیون نفر گذشت
- تهیهکننده بهترین فیلم هنر و تجربه در جشنواره فیلم فجر/ سیمرغی که به «مغزهای کوچک زنگ زده» دادند تشریفاتی بود!
- توضیحات صلواتیفرد درباره اهداف و رویکردهای جشنواره جهانی فیلم فجر
- واکنش توییتری صالحی به اعلام هزینههای جشنواره فجر و لیست حمایتی فارابی
- رقم هزینههای جشنواره ۳۶ اعلام شد
- گفتوگو با ابراهیم حاتمیکیا به بهانه اکران نوروزی فیلمش/ پلاک یعنی خودم
- سیزده نکته در آسیب شناسی جشنواره فیلم فجر/ بخش اول: جشن یا جشنواره؟
- کوتاه درباره «تنگه ابوقریب» ساخته بهرام توکلی/ زوایای عریان خشونت جنگ
- معرفی برگزیدگان بخش تجلی اراده ملی/ از پیشتازی «تنگه ابوقریب» تا جایزه ساعد سهیلی
- اعلام جزییات آخرین بخش از سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر
- ابراهیم حاتمی کیا: نمیدانم نان چه کسی را از سفرهاش برداشتهام/ناگهان طوفان به پاشد
- رئیسی در دیدار با حاتمی کیا: این سخنان برای جبهه فرهنگی انقلاب یک قوت قلب بود
- نامه انجمن کارگردانان مستند به وزیر ارشاد: سازمان سینمایی برای رفتار جشنواره فجر با مستندسازان عذرخواهی کند
- کمال تبریزی در یک برنامه اینترنتی: دعوا نشانه دقت داوران است
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند