این روزها بحث ورود “پول کثیف” به سینما شده بحث اصلی محافل سینمایی و طبیعی است که این نوع بحث ها در حوزه فرهنگ و هنر از جذابیت های خاصی برخوردار است و بیشتر شبیه حب و بغض های شخصی از نظر نگارنده این بحث ها تعبیر می شود تا دغدغه های ملی و اخلاقی! صرفنظر از ضرورت کالبد شکافی چگونگی ورود پول های کثیف به سینما و نمایش خانگی که نسبت به سایر حوزه های اقتصادی قابل توجه نیست باید به ورود “پول کثیف” به تمام شئونات زندگی مان نگاه دوباره ایی بیاندازیم تا متوجه این نکته بشویم که چگونه این فاجعه تمام مختصات زندگی ایرانی را تحت شعاع قرارداده است!
تعدادی نه چندان کم از ایرانی های در بانک ها سرمایه گذاری کرده اند و یا خیلی ها وام های ریز و درشت گرفته اند و همه ما می دانیم که تمام سیستم بانکی آلوده به ” ربا” است و مصداق پول کثیف مصداق بارز “ربا” است! تعدادی دیگر از ایرانی ها با سرمایه گذاری در بازار ارز و سکه به دنبال سود بادآورده ایی هستند که بتوانند سرمایه خود را یکشبه دو برابر نمایند و باز هم این رفتار مصداق توسعه “پول کثیف” است در بین ما ایرانی ها! تعداد دیگرمان نیز در حوزه مسکن به دنبال فروش بالاتر نسبت به قیمت واقعی مسکن هستیم و تا اونجایی که بتوانیم گوش مشتری هایمان را میبریم تا منفعت بیشتری کسب کنیم و این هم مصداق “پول کثیف” است!
تعداد دیگرمان هم با زدوبند در ارائه کیفیت پایین تولیداتمان همانند خودرو و ... و حاشیه سود بالا به دنبال منفعت بیشتر هستیم تا سودمان را بالاتر ببریم و این هم مصداق ” پول کثیف” است! تعداد دیگرمان نیز در کاهش خدمات آموزشی و تربیتی به دانش آموزان و دانشجویان این سرزمین و افزایش کلاس های خصوصی ( درس هایی که باید سرکلاس بدهیم به دلیل منفعت اقتصادی بیشتر به کلاس های خصوصی انتقال داده ایم ) ” پول کثیف” را در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی وارد کرده ایم!
تعداد دیگرمان که بازدو بند در مراجع قدرت چه دولت و چه مجلس و چه قضا یا چشم پوشی کرده ایم از “پول کثیف” یا که خودمان شده ایم مروج آن! و تعداد دیگرمان نیز درحال برنامه ریزی هستیم تا چگونه بتوانیم “پول کثیف” بیشتری را از آن خودمان کنیم!
و در آخر هم باز برسیم به سینما: “پول کثیف” یعنی این که فیلمی را تولید کنیم که بخاطر منفعت بیشتر مخاطبان را ناراضی و آزرده از سینما خارج کنیم و می دانیم که این روزها و این سال ها به چه میزان شاهد تولید فیلم هایی بوده ایم که به بهانه تولید فرهنگی مصداق بارز اشاعه “پول کثیف” در سینما بوده اند و پولشویی و کثیف بودن پول فقط به پولهایی که با زد و بند و کلاهبرداری تولید میشوند معروف نیستند! بلکه هر فعالیتی که باعث از بین رفتن کرامت انسانی، کاهش کیفیت، هدر دادن وقت، عدم سود منطقی در داد وستد، کاهش خدمات اداری، تخریب محیط زیست، زد وبند در داد وستد اقتصادی، کم کاری در خدمات آموزش و پرورش و آموزش عالی، عدم نظارت در مراجع ذیربط، پایین بودن بهره وری در تمام شاخص هایی اجتماعی و اقتصادی و... مصداق بارز ورود “پول کثیف” به ساختارهای این سرزمین است!
بدون تعارف همه ما در “پول کثیف” غوطه وریم…
*کارشناس سینما
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- هشدار برای یک فرونشست سینمایی
- توضیحات امیر حسین علم الهدی درباره اظهاراتش در یک برنامه تلویزیونی
- انتقاد علم الهدی از یک طرح عجیب : فیلمها قرار است بر اساس قرعه کشی در سینماها اکران شوند
- به احترام سینما/یادداشتی از امیر حسین علم الهدی
- انتقاد امیر حسین علم الهدی از استعفای انتخاباتی وزیر آموزش و پرورش
- چرا روند موفقیت فیلمسازان اول مختل میشود؟/یادداشتی از امیر حسین علم الهدی
- اعتراض تند علمالهدی به حذف فیلمهای هنر و تجربه از راهروهای سازمان سینمایی در زمان حیدریان
- امیر یوسفی یکی از نابغه های سینمای ایران است که روزی از این سرزمین خواهد رفت !
- تهدید جدی برای سینمای اجتماعی / یادداشتی از امیر حسین علم الهدی
- پست اینستاگرامی علم الهدی درباره عصبانی نیستم و طعنه وکنایه به مخالفان این فیلم
- امیرحسین علم الهدی :تلاوت قرآن زنده یاد عبدالباسط تکرار نشدنی است
- واکنش تند امیرحسین علم الهدی به اظهارات اخیر یامین پور
- انتقاد امیرحسین علم الهدی از حذف مستند زندگی فائزه هاشمی از جشنواره سینما حقیقت
- امیرحسین علمالهدی در گفتوگو با سینماسینما/ سیمرغ «هنر و تجربه» آدرس دقیق این سینما را نمایان میکند
- علمالهدی:صدها فیلم مهم تاریخ سینما در گذشته،از چرخه نمایش سینماها حذف شده بودند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
آخرین ها
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند