
ساناز قنبری در جام جم نوشت : چند ماهی می شد که خبری از حواشی و شائبه های ساخت فیلم «قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی از روی مستند «دو سر برد، دو سر باخت» نبود و می رفت تا اتهامات متوجه این فیلم رو به فراموشی سپرده شود تا دیروز که خبری از این پرونده در صدر رسانه های داخلی و بین المللی از جمله هالیوود ریپورتر قرار گرفت.
خبری که طی آن برای اصغر فرهادی «قرار جلب به دادرسی» صادر شد و در واکنش به این خبر کاوه راد، وکیل اصغر فرهادی هم گفت این قرار به منزله حکم نهایی دادگاه نیست و بخشی از روند دادرسی است.
امروز کمتر کسی است که نداند سال گذشته آزاده مسیح زاده، دانشجوی سابق اصغر فرهادی که این کارگردان سرشناس برنده دو جایزه اسکار را به سرقت ایده فیلم جدیدش «قهرمان»، از مستند خود متهم کرده بود از سوی دادگاه ایران از اتهام افترا، تبرئه شد و از آن طرف فرهادی هم پس از آن که مسیح زاده به طور علنی مدعی شد طرح داستانی فیلم قهرمان مستقیما از مستند دو سر برد، دو سر باخت او گرفته شده، از فرهادی شکایت کرد.
سمانه مزارعی، وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی در خصوص پرونده این فیلم و وقوع جرم و ارتکاب توسط اصغر فرهادی به جام جم گفت: هر فردی می تواند در مقام اتهام قرار بگیرد اما تا زمانی که رای صادر و قطعی نشده، اجازه بازنشر رای وجود ندارد؛ چرا که به نوعی بازی با حیثیت و آبروی یک فرد تلقی می شود. خبری که دیروز در رسانه ها منتشر شد حکایت از قرار جلب به دادرسی علیه این کارگردان داشت. کلمه «قرار» به تنهایی گویای همه چیز است. یعنی قرار است کاری انجام شود و این قرار به منزله حکم نهایی دادگاه نیست و بخشی از روند دادرسی است. از طرفی یک سری از دعاوی در مراجع حقوقی قابل طرح است و یک سری از دعاوی در مراجع کیفری.
این وکیل دادگستری در این زمینه افزود: در مورد این پرونده آزاده مسیح زاده شکایتی را مطرح کرده. وقتی عنوان شکایت در اینجا مطرح است، پس در مرجع کیفری و در دادسرا رسیدگی اتفاق می افتد.
مزارعی در پاسخ به این که این رسیدگی به چه طریقی است، عنوان کرد: در دادسرا باید بازپرس پرونده تحقیقات اولیه را انجام دهد. پس از آن یک قراری را صادر می کند که یا قرار منع تعقیب است یا موقوفی تعقیب یا قرار جلب به دادرسی. حالا این سوال مطرح می شود اگر قرار جلب به دادرسی صادر شد، آیا فرد واقعا مجرم است؟ خیر. چون تازه یک مرحله از رسیدگی به اتمام رسیده و قرار است پرونده به مرجع بالاتری به نام دادگاه رود. در دادگاه، قاضی کیفری پرونده را بررسی می کند که ادله و قرائن موجود تا چه اندازه دلیل محکمی است برای این که فردی را متهم به سرقت ادبی یا تضییع حق یا… کنیم. تازه در این مرحله از دادگاه هم طرفین دعوا یا وکلایشان دعوت می شوند و از خودشان دفاع می کنند. بعد از این که هر دو طرف دفاعیات شان را انجام دادند، قاضی علاوه بر شنیده ها، به علم خود هم رجوع می کند تا ببیند موضوع مطرح شده چقدر می تواند عنوان مجرمانه داشته باشد.
مزارعی در جواب این پرسش که در این مرحله اگر به فرض دادگاه رای را مبنی بر محکومیت اصغر فرهادی صادر کند، دیگر همه چیز تمام است، گفت: نخیر. حتی بعد از این مرحله هم مرحله دیگری داریم که در دادگاه تجدیدنظر اتفاق می افتد که قضات تجدیدنظر وارد رسیدگی می شوند. بنابراین تا طی شدن تمام مراحل حقوقی یک پرونده، نمی توان آن را بازنشر داد و به نوعی با حیثیت یک فرد بازی کرد. در این صورت فردی که حیثیت او لکه دار شده می تواند در داگاه به طرح شکایت بپردازد. در قانون اساسی، اصلی را مبنی بر برائت متهم داریم. پس تا زمانی که هنوز حکمی صادر نشده و مجرمیت یک فرد قطعی نشده حق بازنشر موارد مطرح شده در دادرسی وجود ندارد؛ چرا که ناخودآگاه خسارت مادی و معنوی به یک فرد وارد می شود. در مورد این پرونده هم به نظر می رسد اصغر فرهادی با چهره بین المللی که دارد بیشتر دچار خسارت معنوی شده و طرح چنین مواردی بیشتر حالت کینه توزی دارد. باید دید نیت خانم آزاده مسیح زاده از بازنشر چنین مواردی چیست. چون به لحاظ قانونی ایشان حق چنین کاری را نداشته است. قرار جلب به دادرسی صرفا یک قرار است و نمی توان آن را علنی مطرح کرد.
این وکیل دادگستری در پایان تاکید کرد: در قانون اساسی قانونی را داریم تحت عنوان «قانون حمایت از حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان» که طی آن اگر برای دادگاه محرز شود فردی از اثر هنری دیگری، کپی یا سرقت کرده، با او برخورد می شود. ولیکن در مورد پرونده فیلم قهرمان تا جایی که بنده مطلع هستم ایده اولیه را خود آقای فرهادی به خانم مسیح زاده داده و حتی از این خانم دست نوشته یا همان رضایت نامه ای مبنی بر این دارند که مستند «دو سر برد، دو سر باخت» را بر اساس طرح و ایده ای از اصغر فرهادی ساخته اند. در دادگاه در تمام حوزه ها (سینما، موسیقی و…) کارشناسان خبره و متخصصی وجود دارند که اگر قرار باشد موضوعی از طریق کارشناسان رسمی دادگستری مورد بررسی قرار بگیرد، به مساله ورود می کنند. به هرحال باید تمام مستندات و ادلات مطرح شده از سوی آزاده مسیح زاده مورد بررسی قرار گرفته شود تا مشخص شود اصل ماجرا چیست.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- کلاس پیشرفتهی اصغر فرهادی در دبی
- طرح یک دادخواست جدید؛ زخم «قهرمان» دوباره برای فرهادی باز شد
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
- تایید خبر سینماسینما؛ نام فیلم، بودجه و اسامی بازیگران فیلم اصغر فرهادی اعلام شد
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





