بهتاش صناعیها و مریم مقدم کارگردانان «قصیده گاو سفید» به حواشی مربوط به نمایش این فیلم در جشنواره اورشلیم با انتشار پست هایی در اینستاگرام واکنش نشان دادند.
به گزارش سینماسینما صناعی ها نوشت:
امروز که برای شما مینویسم پانزده روز است که با این ویروس کشنده دست و پنجه نرم میکنم. روزهایی سخت که تجربه غریبی را پیش رویم قرار داد. باید بگویم که با کمی اقبال تا این لحظه زندهام. بگذریم…
الان با حالی که خوش نیست میَخواهم موضوعی را با شما عزیزان و دوستانم و نیز دیگر رصد کنندگان بدغرض این صفحه در میان بگذارم. فیلم «قصیده گاو سفید» به جشنواره فیلم اورشلیم در اسرائیل دعوت شده و ما دیروز از این موضوع با خبر شدیم. تصمیمی که از دایره تصمیمگیری ما به عنوان کارگردانان و تهیهکننده محترم اثر خارج بوده و به پخش کنندگان بینالمللی اثر مربوط میشود.
از دیروز ما و تهیه کننده فیلم تحت انواع فشارهای حاکمیتی و امنیتی قرار گرفتهایم که فیلم را از جشنواره فیلم اورشلیم خارج کنیم. همزمان انبوهی افراد یا شبه خبرگزاریهای معلومالحال به ما تاختهاند و انواع انگها را تدارک دیدهاند. دوستان متوجه نیستند که سینما مانند ورزش نیست که یک نفر قرار باشد به روی تشک برود و به او بگوئیم کشتی نگیر یا باید ببازی! فارغ از اینکه میدان را خالی کردن چقدر نشانه قدرت است و در آمیختن وادی هنر به سیاست چقدر صحیح است(که این خود جای بحث دارد)، بکی باید برای این آقایان توضیح دهد که در سینما به جز کارگردان و یا تهیه کننده، افراد صاحبتصمیم و قدرتمندتری در عرصه پخش جهانی و ارائه یک فیلم حضور دارند که اگر بخواهیم یک اثر را به بازارهای جهانی وارد کنیم باید بخش مهمی از تصمیمسازی را به آنها واگذار کنیم. پخش کنندگان و فروشندگانی که در نقاط مختلف جهان فعالند و گاهی تعدادشان به بیش از بیست کمپانی معتبر در حوزه پخش یک فیلم میرسد که در مورد فیلم «قصیده گاو سفید» چنین است و این پخشکنندگان همواره بعد از گذشت زمان از اتخاذ و اجرایی کردن تصمیماتشان ما را در جریان آن قرار میدهند. وقتی آقای فرهادی با پخشکننده با نفوذ و قدرتمندی چون مِمِنتو وارد قرارداد میشود دیگر نمیتواند به او بگوید که در کجا میخواهم و در کجا نمیخواهم اکران کنی. بر همین اساس فیلم «جدایی…» میرود و در قالب اکرانی گسترده در سینماهای کشور اسرائیل نمایش داده میشود و اتفاقا هیچکس هم در ایران اعتراضی نمیکند. این اتفاق برای بسیاری از فیلمهای آقای فرهادی بعد از «جدایی…» و برای فیلمهای دیگری از جناب کیارستمی و یا حتی مجید مجیدی هم رخ داده.(بگذریم که پناهی و رسول اف اکثر فیلمهایشان را بارها در آن جغرافیا و جشنوارههایش نمایش دادهاند و همچنان هم در داخل مملکت مشغول فیلمسازی هستند!)
حال چطور است که این موضوع برای فیلم ما باید چنین تاوانی داشته باشد؟ چه تفاوتی بین فیلم ما و فیلم فرهادی و یا مجیدی است؟ غیر از این است که ما در همین حوزه هم دچار تبعیض هستیم؟ مگر غیر از این است که «قصیده گاو سفید» فیلمی است که با مجوز رسمی وزارت ارشاد ساخته شده؟ مگر غیر از این است که ما همواره فیلمهایمان را حتی با تحمل انبوهی تبعیض و نادیده گرفته شدنها نخست در جشنوارههای داخلی نمایش دادهایم و بعد راهی اکران های بینالمللی شده؟
پس مشکل کجاست؟
به نظر میرسد که باز هم درگیر آن دو کلمه رنجآوریم.
«خودی» یا «ناخودی» مسئله این است.
مریم مقدم نیز در پست اینستاگرامی خود نوشت:
فیلم قصیده گاو سفید توسط فستیوال اورشلیم انتخاب شده و در بخش رقابتی نمایش خواهد داشت. از دیروز که خود ما هم این خبر را شنیدیم فشارهای امنیتی از یکسو و از سوئی دیگر لشگر بی نام و نشان مجازی بر سر ما آوار شده اند که؛ باید این فیلم را از این فستیوال در بیاورید. #بایدببازی
بماند که این امر اصلا در اختیار ما نیست.
سوال من اینست:
۱_آیا آقایان میدانند که در این جهان پر از زور و تبعیض ،پر از سیاهی و کینه و نفرت، هنر میتواند، یعنی حتی وظیفه دارد پیام آور خوبیها و زیبایی ها باشد؟ قرار است جایگاهی داشته باشه بدور از نفرت ها و جنگهای قبیله ای و دینی؟ که هنر قرار است انسان ها را بهم وصل کند؟ نزدیک کند؟ عاشق کند؟
اینهمه جنگ و دشمنی و نفاق کینه کاشتن به کجا رسید؟ مرگ انبوه مردم خودمان؟ فقر و بدبختی؟ بی کفایتی و دزدی صاحبان قدرت؟ هنری که تخم نفاق بپراکند هنر نیست. هنری که از سیاست های روز باج بگیرد هنر نیست. ماندنی نیست.
۲_ آیا همکارانی که مورد علاقه آقایان هستند ازین قانون مستثنی هستند؟ فیلمهای آقایان فرهادی و مجیدی بارها در اسرائیل اکران سراسری شده اند و البته این از نگاه من اتفاق خوبیست؛ که مردم جهان از راه سینما به هم نزدیک میشوند ولی آیا این درجه از استثنا گذاشتن بین خودی و ناخودی را جوابگو هستید؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- «کیک محبوب من»؛ روایت سهل و ممتنع تنهایی
- با ۳ جایزه برای سینماگران ایرانی؛ برندگان جشنواره شیکاگو معرفی شدند
- ساخته مقدم و صناعیها در راه ۳ جشنواره؛ «کیک محبوب من» دو جایزه بینالمللی گرفت
- گفت و گو با لیلی فرهادپور/ من در سینما یک مشاهدهگر هستم
- درباره «کیک محبوب من»؛ در رو وا نمیکنم، نه در رو وا نمیکنم
- آغاز اکران عمومی «کیک محبوب من» در انگلستان و سوئد/ رونمایی از پوستر سوئدی فیلم
- جایزه ویژه جشنواره بلغارستان به «کیک محبوب من» رسید
- ملبورن، ادینبورو، کلگری و نیوزیلند؛ «کیک محبوب من» در چهار جشنواره بینالمللی
- رونمایی از نخستین تیزر بینالمللی فیلم «کیک محبوب من»
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- سینماسینما/ لحظه اعلام نام «کیک محبوب من» به عنوان بهترین فیلم از نگاه داوران فیپرشی
- سینماسینما/ جایزه فیپرشی برای «کیک محبوب من»/ پیام کارگردانان فیلم
- «کیک محبوب من» جایزه فیپرشی را گرفت
- گزارش ورایتی از عرضه جهانی و حق پخش «کیک محبوب من»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران