مصوبهای در وزارت ارشاد میگوید هر تهیهکننده در سینما بیش از دو فیلم را نمیتواند بهصورت همزمان تهیه و تولید کند. محمدرضا فرجی، «مدیرکل دفتر سینمای حرفهای» وزارت ارشاد تصویب این طرح را رسانهای کرده است. او میگوید این آییننامه مصوب داخلی این وزارتخانه و همچنین سازمان سینمایی است و به دلیل اینکه شورای پروانه ساخت بیش از پیش تهیهکننده را متوجه کیفیت فیلم کند این قانون را بنا نهاده است.
ظاهرا این طرح فعالیت تهیهکنندگان را محدود میکند چراکه تهیهکننده باید در کنار پروژهای که تولید میکند حضور داشته باشد اما از سوی دیگر این روند بر کیفیت اثری که تولید میشود تأثیر خواهد داشت. این قانون، صدور پروانه ساخت را نیز دچار تغییراتی میکند که از آن جمله این است که شورای پروانه ساخت به تهیهکننده حرفهای به صورت همزمان پروانه ساخت بیش از دو فیلم را نمیدهد و بعد از اتمام ساخت کارهایی که در دست دارد، پروانه ساخت فیلم بعدی آن صادر خواهد شد.
فرجی در بخش دیگری از صحبتهایش با اشاره به اینکه این آییننامه از نیمه دوم سال جاری قطعا اجرائی است، میگوید: البته شورای پروانه ساخت از این بهبعد در هنگام صدور پروانه ساخت به مواردی دقت خواهد داشت مثل اینکه آیا آثار پیشین کارگردان و تهیهکنندهای که درخواست پروانه ساخت کرده است موفق به دریافت پروانه نمایش شده است یا خیر. این یکی از نکاتی است که قطعا در هنگام صدور پروانه ساخت به آن توجه خواهد شد. این نکته را نیز پیشبینی کردهایم که تهیهکنندهای که پروانه ساخت بگیرد و اقدام به ساخت نکند قطعا برای کار سوم وی پروانه ساخت صادر نخواهد شد. باید ابتدا تکلیف دو فیلم قبلی که برایشان پروانه ساخت دریافت کرده است مشخص شود. حتی اگر انصراف هم بدهد، تا یکسال به تهیهکننده موردنظر پروانه ساخت داده نخواهد شد. البته این در شرایطی است که این اتفاق برای هر دو فیلمی که پروانه ساخت دریافت کرده است بیفتد.
قانونی علیه تهیهکنندگان
جواد نوروزبیگی، یکی از تهیهکنندگان پرکار سینما، در گفتوگو با «شرق» ظاهرا با این تصمیم موافق نیست و میگوید: شاید بهتر است که سوابق تهیهکننده نیز در تصویب این طرح لحاظ شود. مگر چند فیلم سینمایی در سال ساخته میشود که چنین قانونی تصویب میشود؟ تهیهکنندگانی نیز در این سینما کار میکنند که در سال چندین کار موفق را تهیهکنندگی کردهاند. او در بخش دیگری از صحبتهایش ادامه میدهد: تهیهکنندگی یک فیلم به تعداد کارها نیست بلکه به علم و آگاهی است.
ساخت یک فیلم هم کار مشکلی است
منوچهر محمدی، از تهیهکنندگان سینما، اما نظری متفاوت با نوروزبیگی دارد.
او به «شرق» میگوید: تا پیش از این نیز چنین قانونی وجود داشته است و فکر میکنم تصمیم معقولی است. با توجه به دشواریهای تولید و پشتیبانی که باید در تولید یک فیلم لحاظ شود، ساخت دو فیلم بهطور همزمان توسط تهیهکننده حقیقی کار مشکلی است. درصورتیکه برای تهیهکنندگان حقوقی مشکلی ایجاد نمیکند و میتوانند بیش از دو فیلم در سال تولید کنند. او در بخش دیگری از صحبتهایش میافزاید: به گمان من ساخت حتی یک فیلم در شرایط فعلی سینما به خودیخود سخت است و به سلامت بهپایانرساندن حتی یک فیلم دشوار است. اما از نظر من این تصمیم معقول به نظر میرسد.
فرصتی برای ارزیابی درست تهیهکنندگان
امیرحسین علمالهدی، کارشناس سینما، با اشاره به اینکه اساسا همیشه دو طیف از تهیهکنندگان حقیقی که شخص هستند و تهیهکنندگان حقوقی که شرکتهای تولید فیلم هستند در این عرصه فعالیت میکنند، به «شرق» میگوید: معتقدم که تهیهکنندگان حقوقی میتوانند با معرفی تهیهکنندگان حقیقی بیش از چهار یا پنج فیلم در سال تولید کنند. تهیهکنندگان حقیقی نیز چارهای جز این ندارند که فیلمی را به سروسامان برسانند و تولید فیلم بعدی را آغاز کنند.
علمالهدی ادامه میدهد: تصور میکنم بهتر است که وزارت ارشاد تهیهکننده حقوقی را به رسمیت بشناسد و تهیهکنندگان حقیقی زیرمجموعه تهیهکنندگان حقوقی فعالیت کنند. بههرحال بعد از سالها نیاز است تا به جمعبندی و ارزیابی از تهیهکنندگان سینما برسیم. دستهبندی تهیهکنندگان برحسب الف، ب و ج و سوابق تولیدات مختلف آنها میتواند این ارزیابی را مشخصتر کند و نمیتوان همه را با یک چوب راند. او میافزاید: من با صدور پروانه ساخت به نام اشخاص حقیقی موافق نیستم و بهتر است پروانه ساختها به نام شرکتهای حقوقی صادر شود و این شرکتها براساس ارزیابی اقدام به تولید تعدادی فیلم کنند و تهیهکنندگی هرکدام را به یک تهیهکننده حقیقی بسپارند و امیدوارم شرایط بهگونهای پیش برود که شاهد کیفیت هرچهبهتر تولیدات سینمایی باشیم.ظاهرا مصوبه وزارت ارشاد در جهت سروساماندادن به آثار سینمایی اینبار تهیهکنندگان سینما را هدف قرار داده و کیفیت ساختههای سینمایی را نشانه رفته؛ کیفیتی که چندسالی است تبدیل به بحران سینمای ایران شده. باید دید مدیران فرهنگی با چه تدبیری از پس این بحران برخواهند آمد.
فرجی در بخش دیگری از صحبتهایش با اشاره به اینکه این آییننامه از نیمه دوم سال جاری قطعا اجرائی است، میگوید: البته شورای پروانه ساخت از این بهبعد در هنگام صدور پروانه ساخت به مواردی دقت خواهد داشت مثل اینکه آیا آثار پیشین کارگردان و تهیهکنندهای که درخواست پروانه ساخت کرده است موفق به دریافت پروانه نمایش شده است یا خیر. این یکی از نکاتی است که قطعا در هنگام صدور پروانه ساخت به آن توجه خواهد شد. این نکته را نیز پیشبینی کردهایم که تهیهکنندهای که پروانه ساخت بگیرد و اقدام به ساخت نکند قطعا برای کار سوم وی پروانه ساخت صادر نخواهد شد. باید ابتدا تکلیف دو فیلم قبلی که برایشان پروانه ساخت دریافت کرده است مشخص شود. حتی اگر انصراف هم بدهد، تا یکسال به تهیهکننده موردنظر پروانه ساخت داده نخواهد شد. البته این در شرایطی است که این اتفاق برای هر دو فیلمی که پروانه ساخت دریافت کرده است بیفتد.
قانونی علیه تهیهکنندگان
جواد نوروزبیگی، یکی از تهیهکنندگان پرکار سینما، در گفتوگو با «شرق» ظاهرا با این تصمیم موافق نیست و میگوید: شاید بهتر است که سوابق تهیهکننده نیز در تصویب این طرح لحاظ شود. مگر چند فیلم سینمایی در سال ساخته میشود که چنین قانونی تصویب میشود؟ تهیهکنندگانی نیز در این سینما کار میکنند که در سال چندین کار موفق را تهیهکنندگی کردهاند. او در بخش دیگری از صحبتهایش ادامه میدهد: تهیهکنندگی یک فیلم به تعداد کارها نیست بلکه به علم و آگاهی است.
ساخت یک فیلم هم کار مشکلی است
منوچهر محمدی، از تهیهکنندگان سینما، اما نظری متفاوت با نوروزبیگی دارد.
او به «شرق» میگوید: تا پیش از این نیز چنین قانونی وجود داشته است و فکر میکنم تصمیم معقولی است. با توجه به دشواریهای تولید و پشتیبانی که باید در تولید یک فیلم لحاظ شود، ساخت دو فیلم بهطور همزمان توسط تهیهکننده حقیقی کار مشکلی است. درصورتیکه برای تهیهکنندگان حقوقی مشکلی ایجاد نمیکند و میتوانند بیش از دو فیلم در سال تولید کنند. او در بخش دیگری از صحبتهایش میافزاید: به گمان من ساخت حتی یک فیلم در شرایط فعلی سینما به خودیخود سخت است و به سلامت بهپایانرساندن حتی یک فیلم دشوار است. اما از نظر من این تصمیم معقول به نظر میرسد.
فرصتی برای ارزیابی درست تهیهکنندگان
امیرحسین علمالهدی، کارشناس سینما، با اشاره به اینکه اساسا همیشه دو طیف از تهیهکنندگان حقیقی که شخص هستند و تهیهکنندگان حقوقی که شرکتهای تولید فیلم هستند در این عرصه فعالیت میکنند، به «شرق» میگوید: معتقدم که تهیهکنندگان حقوقی میتوانند با معرفی تهیهکنندگان حقیقی بیش از چهار یا پنج فیلم در سال تولید کنند. تهیهکنندگان حقیقی نیز چارهای جز این ندارند که فیلمی را به سروسامان برسانند و تولید فیلم بعدی را آغاز کنند.
علمالهدی ادامه میدهد: تصور میکنم بهتر است که وزارت ارشاد تهیهکننده حقوقی را به رسمیت بشناسد و تهیهکنندگان حقیقی زیرمجموعه تهیهکنندگان حقوقی فعالیت کنند. بههرحال بعد از سالها نیاز است تا به جمعبندی و ارزیابی از تهیهکنندگان سینما برسیم. دستهبندی تهیهکنندگان برحسب الف، ب و ج و سوابق تولیدات مختلف آنها میتواند این ارزیابی را مشخصتر کند و نمیتوان همه را با یک چوب راند. او میافزاید: من با صدور پروانه ساخت به نام اشخاص حقیقی موافق نیستم و بهتر است پروانه ساختها به نام شرکتهای حقوقی صادر شود و این شرکتها براساس ارزیابی اقدام به تولید تعدادی فیلم کنند و تهیهکنندگی هرکدام را به یک تهیهکننده حقیقی بسپارند و امیدوارم شرایط بهگونهای پیش برود که شاهد کیفیت هرچهبهتر تولیدات سینمایی باشیم.ظاهرا مصوبه وزارت ارشاد در جهت سروساماندادن به آثار سینمایی اینبار تهیهکنندگان سینما را هدف قرار داده و کیفیت ساختههای سینمایی را نشانه رفته؛ کیفیتی که چندسالی است تبدیل به بحران سینمای ایران شده. باید دید مدیران فرهنگی با چه تدبیری از پس این بحران برخواهند آمد.
منبع: روزنامه شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما مطرح کرد؛ درخواست شفافسازی مالی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی
- دولت به دنبال مستمسک قانونی برای برخورد با اهالی فرهنگ و هنر
- تعطیلی همه فعالیتهای فرهنگی هنری به مدت ۷ روز
- خروج از موقعیت ذینفع، پیش نیاز نظارت صداوسیما بر شبکه نمایش خانگی
- نگاهی به حاشیههای اخیر کنسرتها؛ حمایت ارشاد، لغو و بعضا بینظمی
- مهدیپور و آذرپندار، نمایندگان ارشاد در شوراهای مجوز ساترا/ طرح ۶ سریال و یک فیلمنامه بررسی شد
- درخواست تهیهکننده پس از قاچاق فیلم؛ اجازه پخش «برادران لیلا» را در سینماها و پلتفرمها بدهید
- ابهامات تازه برای یک فیلم/ آیا بودجه ۱۵۰ میلیاردی «برادران لیلا» صحت دارد؟
- «خانه سینما» سرگردان میان دو وزارتخانه!/ پنج هزار عضوی که متضرر شدند
- سینمای پرافتخار ایران و مدیران موقتی
- وزارت ارشاد متن بیلبورد تبلیغاتی «شبکه مخفی زنان» را تغییر داد
- وزیر فرهنگ و ارشاد در حاشیه جلسه هیات دولت: نگاه تهدیدمحور به شبکه نمایش خانگی را نمیپسندیم
- آیا وزارت ارشاد همچنان پای مواضع خود میماند؟
- رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی: قانون، وزارت ارشاد را مسئول تنظیمگری در حوزه محتوای سمعی و بصری میداند
- تهیهکننده فیلم مطرح کرد؛ امکان توقیف «برادران لیلا» وجود دارد؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
آخرین ها
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد