معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی با بیان اینکه چرخه اقتصادی در سریالسازیِ شبکه نمایش خانگی از تولید فیلم سینمایی بهصرفهتر است، گفت: اگر نسبت به افزایش صدور مجوز سریال مشکلاتی وجود دارد، نظام تهیهکنندگی باید بتواند آن را حل کند.
به گزارش سینماسینما، ابراهیم داروغهزاده در گفتوگویی، درباره وضعیت این روزهای تولید سریال در شبکه نمایش خانگی و واکنش اخیر یک صنف تهیهکنندگی سینما نسبت به افزایش صدور مجوزها در این بخش، گفت: در حال حاضر چهار سریال در این شبکه در دست ساخت است و تعداد تولیدات در سریالهای شبکه نمایش خانگی بالا نیست، اما این حوزه چرخه اقتصادی دارد و بازگشت سرمایه آن از سینما هم بیشتر است.
او درباره نگرانی و هشدار جمعی از تهیهکنندگان سینما نسبت به افزایش صدور مجوزهای سریال در شبکه نمایش خانگی و غیرمسئولانه دانستن چنین اقدامی بیان کرد: ما در حال حاضر حداکثر هفتهای دو محصول (سریال) برای پخش در شبکه نمایش خانگی داریم یعنی برنامهریزی طوری بوده که بیشتر از هفتهای دو تا نداشته باشیم. البته ظرفیت بازار مخاطب بسیار بیشتر از آن است و اگر هر روز هم یک قسمت سریال داشته باشیم ظرفیت آن موجود است منتها ظرفیت تولید وجود ندارد.
وی تاکید کرد: نکته مهم این است که باید ظرفیت تولید را توسعه دهیم، همین الان هم سهم بزرگی از بازار مصرف در حوزه فیلم و سریال در اختیار تولیدکنندگان داخلی نیست در حالی که میزان مصرف خیلی بالاست و این فیلمها و سریالهای خارجی هستند که پاسخگوی تقاضای مردم شدهاند، در نتیجه ما باید به فکر توسعه تولید آثار باشیم ولی این کار باید حرفهای اتفاق بیفتد تا ضمن توجه به موضوع امنیت شغلی، مشکلی را هم به وجود نیاورَد.
معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی همچنین با اشاره به اینکه تا پایان سال قیمت محصولات شبکه نمایش خانگی افزایش نخواهد یافت، درباره روند صدور مجوز برای ساخت سریال هم گفت: یکی از شروط صدور مجوز برای تهیهکننده در این حوزه این است که حتما یا از تهیهکنندگان سینما باشد یا سابقه تولید سریال در شبکه نمایش خانگی را داشته باشد یا حداقل دارای سابقه ساخت سریال موفق در تلویزیون باشد. این دستورالعملی است که حدود دو، سه ماه است در اداره کل شبکه نمایش خانگی اجرا میشود و تهیهکنندهای که یکی از این ویژگیها را داشته باشد میتواند با معرفی یک کارگردان حرفهای، سریال خود را بسازد.
داروغهزاده ادامه داد: بعد از اینکه صلاحیت حرفهای تهیهکننده مشخص شد، فیلمنامه بررسی میشود تا موافقت اصولی داده شود و بعد هم باید عوامل حرفهای از سوی تهیهکننده معرفی شوند تا مجوز ساخت صادر شود.
وی با اشاره به سریالهایی که توسط فریدون جیرانی و مهران مدیری در حال ساخت است و مجوزی هم که برای سیروس مقدم صادر شده است، درباره مشکلاتی که برای برخی سینماگرانی که قصد ساخت فیلم دارند به وجود آمده چرا که بسیاری از بازیگران حرفهای سینما در این شبکه فعال شدهاند و دستمزدهای بالای آنها نیز چالشهایی را ایجاد کرده است، گفت: در شبکه نمایش خانگی همان اهالی سینما مشغول کار هستند. ما در این بخش باید هم نیاز بازار را در تولید فیلم و سریال تامین کنیم و هم فراموش نکنیم تعداد زیادی از عوامل پشت دوربین هستند که به شغل نیاز دارند. ما فقط بازیگر نداریم. ۱۰ برابر آنها عوامل پشت دوریین هستند که فارغ التحصیل شده و مهارت دارند و نیازمند شغل هستند. بخشی از آنها باید در سینما، بخشی در شبکه نمایش خانگی و بخشی هم در تلویزیون مشغول به کار شوند.
او خاطرنشان کرد: کسانی که به عنوان تهیهکننده کار میکنند، همان تهیهکنندگان حرفهای سینما هستند و خیلی از فعالان سینما به فراخور، به این حوزه میآیند و ما نمیتوانیم به کسی بگوییم شما سریال نسازید مثلا به این دلیل که تعداد بازیگران کم است و دستمزدشان بالا میرود. این مستلزم رفتار حرفهای خود تهیهکنندگان است که نیازمندیهای حوزه خود را کشف کنند و مثلا از تئاتر، بازیگر جدید معرفی کنند. درواقع تعدادی بازیگر محدود هستند که هم تهیهکنندگان سینما، هم شبکه نمایش خانگی و هم تلویزیون میخواهند از همان تعداد محدود که امتحان پس دادهاند به هر قیمتی استفاده کنند. ما نمیتوانیم بخاطر این محدودیت جلوی تولید را بگیریم و بازار را خالی کنیم. اصلا امکانپذیر نیست و قانون این اجازه را نمیدهد.
داروغهزاده در پاسخ به اینکه آیا درخواستی برای ساخت فیلم ویدیویی ارائه میشود؟ گفت: تولید تله فیلم صرفه اقتصادی ندارد ولی سریال چرخه اقتصادی دارد و حتی بازگشت سرمایه در سریالسازیِ شبکه نمایش خانگی از سینما هم بیشتر است، چون صاحبان سریال هفتگی پول خود را از مردم میگیرند و تاخیرهایی که در اکران سینما هست در این شبکه وجود ندارد. اگر نظام تهیه کنندگی ساماندهی شود میتواند موضوع دستمزدها را پیگیری و حل وفصل کند.
مدتی قبل انجمن شرکتها و تهیهکنندگان مستقل سینمای ایران نسبت به صدور مجوز ساخت ۹ سریال نمایش خانگی واکنش نشان داد و چنین رفتاری را، اقدامی غیرمسئولانه خواند چرا که نه بازار کشش این تعداد سریال را دارد و نه شرایط تولید و ازجمله نیروی انسانی جلوی دوربین و پشت دوربین و تجهیزات سینمایی چنین اجازهای را فراهم میکند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- اطلاعیه شورای ورزش سازمان صداوسیما در پی حواشی اخیر
- در پاسخ به توهین مدیر پلتفرم نماوا تعلل نکنید؛ نامه سرگشاده یک انجمن سینمایی به شورای صیانت خانه سینما
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- صحبتهای یک مجری درباره ممنوعیت کار در تلویزیون و دعوت دوباره
- با ابلاغ رئیسجمهور؛ اعضای کمیته تدوین سیاستهای شبکه نمایش خانگی منصوب شدند
- واکنش داروغهزاده به رد صلاحیت طباطبایینژاد
- درخواست انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما از پلتفرمها
- پیشنهاد انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما؛ نه ساترا، نه ارشاد
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
- خروج از موقعیت ذینفع، پیش نیاز نظارت صداوسیما بر شبکه نمایش خانگی
- چالشهای امروز ساترا و تاثیر آن بر آینده نمایش خانگی
- پیامدهای ناگزیر/ درباره واگذاری نظارت بر شبکه نمایش خانگی به صداوسیما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد