معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی با بیان اینکه چرخه اقتصادی در سریالسازیِ شبکه نمایش خانگی از تولید فیلم سینمایی بهصرفهتر است، گفت: اگر نسبت به افزایش صدور مجوز سریال مشکلاتی وجود دارد، نظام تهیهکنندگی باید بتواند آن را حل کند.
به گزارش سینماسینما، ابراهیم داروغهزاده در گفتوگویی، درباره وضعیت این روزهای تولید سریال در شبکه نمایش خانگی و واکنش اخیر یک صنف تهیهکنندگی سینما نسبت به افزایش صدور مجوزها در این بخش، گفت: در حال حاضر چهار سریال در این شبکه در دست ساخت است و تعداد تولیدات در سریالهای شبکه نمایش خانگی بالا نیست، اما این حوزه چرخه اقتصادی دارد و بازگشت سرمایه آن از سینما هم بیشتر است.
او درباره نگرانی و هشدار جمعی از تهیهکنندگان سینما نسبت به افزایش صدور مجوزهای سریال در شبکه نمایش خانگی و غیرمسئولانه دانستن چنین اقدامی بیان کرد: ما در حال حاضر حداکثر هفتهای دو محصول (سریال) برای پخش در شبکه نمایش خانگی داریم یعنی برنامهریزی طوری بوده که بیشتر از هفتهای دو تا نداشته باشیم. البته ظرفیت بازار مخاطب بسیار بیشتر از آن است و اگر هر روز هم یک قسمت سریال داشته باشیم ظرفیت آن موجود است منتها ظرفیت تولید وجود ندارد.
وی تاکید کرد: نکته مهم این است که باید ظرفیت تولید را توسعه دهیم، همین الان هم سهم بزرگی از بازار مصرف در حوزه فیلم و سریال در اختیار تولیدکنندگان داخلی نیست در حالی که میزان مصرف خیلی بالاست و این فیلمها و سریالهای خارجی هستند که پاسخگوی تقاضای مردم شدهاند، در نتیجه ما باید به فکر توسعه تولید آثار باشیم ولی این کار باید حرفهای اتفاق بیفتد تا ضمن توجه به موضوع امنیت شغلی، مشکلی را هم به وجود نیاورَد.
معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی همچنین با اشاره به اینکه تا پایان سال قیمت محصولات شبکه نمایش خانگی افزایش نخواهد یافت، درباره روند صدور مجوز برای ساخت سریال هم گفت: یکی از شروط صدور مجوز برای تهیهکننده در این حوزه این است که حتما یا از تهیهکنندگان سینما باشد یا سابقه تولید سریال در شبکه نمایش خانگی را داشته باشد یا حداقل دارای سابقه ساخت سریال موفق در تلویزیون باشد. این دستورالعملی است که حدود دو، سه ماه است در اداره کل شبکه نمایش خانگی اجرا میشود و تهیهکنندهای که یکی از این ویژگیها را داشته باشد میتواند با معرفی یک کارگردان حرفهای، سریال خود را بسازد.
داروغهزاده ادامه داد: بعد از اینکه صلاحیت حرفهای تهیهکننده مشخص شد، فیلمنامه بررسی میشود تا موافقت اصولی داده شود و بعد هم باید عوامل حرفهای از سوی تهیهکننده معرفی شوند تا مجوز ساخت صادر شود.
وی با اشاره به سریالهایی که توسط فریدون جیرانی و مهران مدیری در حال ساخت است و مجوزی هم که برای سیروس مقدم صادر شده است، درباره مشکلاتی که برای برخی سینماگرانی که قصد ساخت فیلم دارند به وجود آمده چرا که بسیاری از بازیگران حرفهای سینما در این شبکه فعال شدهاند و دستمزدهای بالای آنها نیز چالشهایی را ایجاد کرده است، گفت: در شبکه نمایش خانگی همان اهالی سینما مشغول کار هستند. ما در این بخش باید هم نیاز بازار را در تولید فیلم و سریال تامین کنیم و هم فراموش نکنیم تعداد زیادی از عوامل پشت دوربین هستند که به شغل نیاز دارند. ما فقط بازیگر نداریم. ۱۰ برابر آنها عوامل پشت دوریین هستند که فارغ التحصیل شده و مهارت دارند و نیازمند شغل هستند. بخشی از آنها باید در سینما، بخشی در شبکه نمایش خانگی و بخشی هم در تلویزیون مشغول به کار شوند.
او خاطرنشان کرد: کسانی که به عنوان تهیهکننده کار میکنند، همان تهیهکنندگان حرفهای سینما هستند و خیلی از فعالان سینما به فراخور، به این حوزه میآیند و ما نمیتوانیم به کسی بگوییم شما سریال نسازید مثلا به این دلیل که تعداد بازیگران کم است و دستمزدشان بالا میرود. این مستلزم رفتار حرفهای خود تهیهکنندگان است که نیازمندیهای حوزه خود را کشف کنند و مثلا از تئاتر، بازیگر جدید معرفی کنند. درواقع تعدادی بازیگر محدود هستند که هم تهیهکنندگان سینما، هم شبکه نمایش خانگی و هم تلویزیون میخواهند از همان تعداد محدود که امتحان پس دادهاند به هر قیمتی استفاده کنند. ما نمیتوانیم بخاطر این محدودیت جلوی تولید را بگیریم و بازار را خالی کنیم. اصلا امکانپذیر نیست و قانون این اجازه را نمیدهد.
داروغهزاده در پاسخ به اینکه آیا درخواستی برای ساخت فیلم ویدیویی ارائه میشود؟ گفت: تولید تله فیلم صرفه اقتصادی ندارد ولی سریال چرخه اقتصادی دارد و حتی بازگشت سرمایه در سریالسازیِ شبکه نمایش خانگی از سینما هم بیشتر است، چون صاحبان سریال هفتگی پول خود را از مردم میگیرند و تاخیرهایی که در اکران سینما هست در این شبکه وجود ندارد. اگر نظام تهیه کنندگی ساماندهی شود میتواند موضوع دستمزدها را پیگیری و حل وفصل کند.
مدتی قبل انجمن شرکتها و تهیهکنندگان مستقل سینمای ایران نسبت به صدور مجوز ساخت ۹ سریال نمایش خانگی واکنش نشان داد و چنین رفتاری را، اقدامی غیرمسئولانه خواند چرا که نه بازار کشش این تعداد سریال را دارد و نه شرایط تولید و ازجمله نیروی انسانی جلوی دوربین و پشت دوربین و تجهیزات سینمایی چنین اجازهای را فراهم میکند.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- اطلاعیه شورای ورزش سازمان صداوسیما در پی حواشی اخیر
- در پاسخ به توهین مدیر پلتفرم نماوا تعلل نکنید؛ نامه سرگشاده یک انجمن سینمایی به شورای صیانت خانه سینما
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- صحبتهای یک مجری درباره ممنوعیت کار در تلویزیون و دعوت دوباره
- با ابلاغ رئیسجمهور؛ اعضای کمیته تدوین سیاستهای شبکه نمایش خانگی منصوب شدند
- واکنش داروغهزاده به رد صلاحیت طباطبایینژاد
- درخواست انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما از پلتفرمها
- پیشنهاد انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما؛ نه ساترا، نه ارشاد
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
- خروج از موقعیت ذینفع، پیش نیاز نظارت صداوسیما بر شبکه نمایش خانگی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم