دبیر جشنواره فیلم فجر درباره انصراف برخی فیلم های خارجی و غیبت بازیگران در نشستهای مطبوعاتی فیلم های این دوره از جشنواره اظهار نظر کرد.
به گزارش سینماسینما، مجتبی امینی روز جمعه ۱۴ بهمن ماه در سومین روز جشنواره فیلم فجر به پردیس سینمایی ملت آمد و پاسخگوی برخی سوالات خبرنگاران شد.
او درباره فیلمهای انصرافی خارجی گفت: صاحبان آثار ثبت نام انجام دادهاند و حق پخش و حق رایت گرفته شده و کار را با کیفیت بالا به جشنواره تحویل دادند یعنی همه چیز به صورت حرفهای اتفاق افتاده است؛ لذا اگر الان کسی در یک نقطهای از جهان بگوید چرا، این چرایی از نظر پروتکل های حقوقی و بین المللی و از لحاظ ادبیات حرفهای حضور فیلم های در فستیوال های دنیا تعریف شده نیست. وقتی فیلمی به دبیرخانه جشنواره تحویل داده و فرم پر شده و حق رایت به صورت ارز رایج دنیا گرفته و پرداخت شده، دیگر فیلم در اختیار فستیوال است.
امینی درباره اینکه آیا این فیلمها داوری میشوند یا خیر، گفت: اساسا آنچه مطرح شده در بخش رقابتی نیست بلکه در بخش غیر رقابتی است. بخش رقابتی فقط جلوه گاه شرق و سودای سیمرغ است و بخش غیر رقابتی جشنواره جشنوارههاست که فیلمهای درخشیده در جشنوارههای دیگر در آنجا به نمایش گذاشته می شوند. در واقع فیلمها فقط اکران دارند و داوری نمیشوند.
او درباره اینکه آیا جشنواره واکنشی به این اقدام خواهد داشت یا خیر، گفت: همه چیز ما بر اساس پروتکلهای جهانی رقم خورده و با پخشکنندههای معتبر تفاهمنامه امضا شده است.
دبیر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر همچنین درباره غیبت بازیگران مطرح بیشتر فیلمهای اکران شده در روز اول جشنواره و تعریف جشنواره از چهره مطرح گفت: در دنیا و جشنوارهها مولفان و تهیه کنندگان و کارگردانها تعیین تکلیف میکنند. تهیهکننده کارگردان و نویسنده در کل فستیوالهای دنیا سه ضلع معرفی یک اثر و پدران و مادران معنوی آن محسوب میشوند. طرف حساب در همه جای دنیا کمپانی و تهیهکننده است، در کشور ما هم سالها درباره این موضوع بحث و گفتوگو شده و الان همه دست اندرکاران سینما در ایران به بلوغ رسیدهاند. متولی، هدایت کننده و مقام پدری برای یک اثر، تهیهکننده است. او میتواند بگوید که برای فیلم چه اتفاقی بیفتد، اکران شود یا نشود، در یک جشنواره حضور داشته باشد یا نداشته باشد، همه عوامل در اختیار شخص تهیه کننده هستند و این در جهان سینما است نه فقط در یک کشور خاص. طرف حساب همه فستیوالهای حرفهای جهان و طرف حساب تعیین تکلیف یک فیلم در کنداکتور و صنعت سینما برای پخش و اکران تهیه کننده است.
امینی که به بهانه افتتاح نمایشگاه عکس «چهل به اضافه یک» در گالری پردیس سینمایی ملت حضور داشت و در حاشیه آن با خبرنگاران صحبت میکرد با اشاره به اینکه این نمایشگاه حاصل زحمات خانواده سینما بخشی از تاریخ صنعت سینماست بیان کرد: تاریخ سینمای ایران پاک شدنی نیست.
دبیر جشنواره فیلم فجر درباره برخی حاشیههای پیرامون این رویداد هم گفت: عکس آنچه دارند بر روی آن مانور میدهند، جشنواره مثل هر سال با شکوه به کار خود ادامه میدهد چون سینما و فرهنگ تحریم پذیر نیستند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در نشست خبری مطرح شد: چهار بزرگداشت در افتتاحیه فیلم فجر/ تکلیف سیمرغ مردمی چه میشود؟
- اعلام آثار راهیافته به چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- دبیر جشنواره ۴۲ حکم گرفت؛ امینی دبیر ماند
- آسیبهایی که به جهان رویداد وارد شد/ چرا چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر مثل دورههای قبل نبود
- برگزیدگان چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- اعلام اسامی داوران بخش بینالملل چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر
- رونمایی از اولین تصاویر و تیزر «وابل» همزمان با نخستین اکران
- اعلام برنامه ورکشاپهای جشنواره فجر؛ نام مدرسان محرمانه است؟
- واکنش بدیعی و ضیاییپرور به حرفهای طالبی؛ دیده شدن به هر قیمت/ توهین به نیمی از جمعیت کشور
- دوران شکوه باغ از خاطرمان رفته؛ جشنواره جهانی/بینالملل فجر چه بود و چه شد
- سهم نمایش فیلمهای کوتاه در جشنواره فجر چقدر است؟
- شیوهای نوین و بدیع در تاریخ جشنوارههای دنیا؛ برنامههای بخش بینالملل جشنواره فیلم فجر، روزانه اعلام میشود!
- جشنواره فیلم فجر یا دورهمی؟
- واکنش رئیس سازمان سینمایی به انصرافها از جشنواره فیلم فجر
- کارگردان به ملت رفت اما به نشست خبری نه!/ تهیهکننده «چرا گریه نمیکنی؟»: مگر بازیگران این فیلم من را به سینما آوردند؟
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





