روزنامه جوان در مطلبی نوشت: نزدیکی برخی چهرههای سینمایی با برادر معاون اول رئیسجمهور و حمایت مالی بانک گردشگری از پروژههای سینمایی این افراد، موضوعی است که این روزها و در جریان رسانهای شدن خبر بازداشت وی خودنمایی میکند.
نام بانک گردشگری در سالهای اخیر به عنوان حامی مالی در کنار برخی پروژههای سینمایی به چشم میخورد؛ فرشته طائرپور، تهیه کننده سینما، عضو هیئت مدیره خانه سینما و از حامیان اصلی اسحاق جهانگیری در جریان تبلیغات انتخاباتی محسوب میشود. او تهیهکننده دومین مستند تبلیغاتی اسحاق جهانگیری است و حتی مقابل دوربین آن مستند انتخاباتی هم دیده شد. طائرپور خواهرزن محمد بهشتی، از مدیران سینمایی با نفوذ دهه ۶۰ نیز هست. بهشتی در حال حاضر رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان صنایع دستی و گردشگری است. سید محمد بهشتی در واقع مرد شماره دو سازمان سینمایی در دهه ۶۰ بود. کسی که با استقرار محمد خاتمی، اختیار سازمان سینمایی وقت را بر عهده گرفت و در همان ابتدا بسیاری از هنرپیشهها و بازیگران سینما را ممنوعالکار کرد. بهشتی نیز جزو افرادی است که به همراه طائرپور جلوی دوربین مستند تبلیغاتی اسحاق جهانگیری حضور داشت. مستند کاندیدای پوششی دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، بیشتر شبیه یک میزگرد تلویزیونی بود. کارگردان آن مستند، یاران و رفقای قدیمی اسحاق جهانگیری را دور یک میز نشانده بود تا آنان با همراهی مطلق او عملکرد دولت حسن روحانی را ستایش کنند.
از بانک گردشگری به عنوان حامی مالی فیلم «خاله قورباغه» به تهیهکنندگی فرشته طائرپور یاد میشود. بانک گردشگری پیش از این، از تولید فیلم «شهرموشها» به تهیهکنندگی علی سرتیپی نیز حمایت مالی کرده بود. مهدی جهانگیری همان کسی بود که در سال ۸۷ پس از ماجرای مشهور حمل قرآن با موسیقی و دف، تحت فشار علما و اقشار متدین ناچار به استعفا شد. بازداشت مهدی جهانگیری، رئیس گروه مالی گردشگری که دهها شرکت و بانک زیر نظر آن است، بازتاب زیادی در رسانهها داشت. بابک زنجانی نیز چندسال پیش و پیش از بازداشت توسط قوه قضائیه به عنوان یکی از مولتی میلیاردرهای اقتصادی کشور علاقه زیادی به ارتباط با سینماگران نشان داده بود. خیلیها معتقدند ثروت چندهزار میلیارد تومانی مهدی جهانگیری که در نوع خود در رقابت با ثروت ۲۵هزار میلیاردی بابک زنجانی قرار میگیرد، در طول سالهایی به دست آمده که وی پس از استعفا از معاونت سازمان میراث فرهنگی در زمان رحیم مشایی، شرکتهای اقماری را تأسیس و در همان دولت پروژههای بزرگ را نصیب خود کرد.
منبع: روزنامه جوان
برچسبها: سینمای ایران, کارگردان سینمای ایران
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
- سینمای ایران به هوای تازه نیاز دارد
- استقبال تماشاگران و منتقدین از یلدا در جشنواره ساندنس
- نکتههای گمشده سینمای ایران/ اهمیت دکور در سینمای دهه ۳۰ + ویدئو
- آزمون بزرگ «خانه پدری»
- پوران درخشنده داور بخش رقابتی اصلی چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم سلیمانیه شد
- گزارش سازمان سینمایی از وضعیت سالنهای سینمای کشور
- حجازیفر: پول سینما را در تئاتر خرج میکنم
- ساختار «خانه سینما» پیر شده است/ صنف نباید نیازمند پول دولت باشد
- چرا ما دیگر به کمدیهای وطنی نمیخندیم؟
- «کوچه ژاپنیها» و «عنکبوت» مجوز ساخت گرفتند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟