کیانوش عیاری درباره درخواست کانون کارگردانان از برگزارکنندگان جشن خانه سینما برای داوری فیلمهای دارای مجوز ساخت، گفت: با وجود برخی مباحث درباره مضرات احتمالی این کار، نظر من هم بر این است که نباید فیلمهایی که امکان اکران پیدا نکردهاند، محرومیت بیشتری ببینند.
به گزارش سینماسینما، کارگردان فیلمهای «خانه پدری» و «کاناپه» که آثارش به دلایل متعدد اکران نشده است و برای یکی از آنها هم امیدی به دریافت مجوز ندارد، درباره نظرات متفاوتی که نسبت به درخواست کانون کارگردانان مطرح شده است، بیان کرد: در برخی اظهارنظرها آمده است، داوری شدن فیلمهایی که اکران عمومی نشده یا به دلایل مختلف با سانسور مواجه شدهاند، میتواند در نظر داوران تاثیرگذار باشد. من هم با این نظر موافقم که خواهناخواه ممکن است فیلمهای توقیفی اندکی مورد توجه بیشتر واقع شوند و این یک خصلت انسانی است که به این گونه پیش میرود.
عیاری در عین حال گفت: اما از طرفی دیگر این مسئله هم دلیل نمیشود که بهخاطر چنین احتمالی فیلمهایی که از نمایش محروم هستند، به محرومیت بیشتری دچار بشوند، بنابراین بسیار موافقم که آنها هم مورد داوری قرار بگیرند.
او با اشاره به اینکه “ممکن است این تصور پیش آید که صرفا برای فیلمهای خودش همچون «خانه پدری» و «کاناپه» اینطور اظهار نظر میکند”، گفت: تاکید دارم که موافقت خودم را به طور کلی عنوان کردهام.
این کارگردان همچنین درباره وضعیت اکران «خانه پدری» گفت: ابدا قصد ندارم با آن شرایط غیرمنصفانهای که برای فیلم «خانه پدری» در نظر گرفتهاند (نمایش محدود در سینماهای هنر و تجربه) آن را اکران کنم.
کانون کارگردانان سینمای ایران در نامهای که هنوز رسمی نشده است اما از سوی دستاندرکاران جشن تایید شده است از دستاندرکاران برگزاری جشن بیستم که به ریاست علی نصیریان است، خواستهاند که در آخرین دوره اجرای جشن براساس آییننامه سالانه، شرایط برای داوری فیلمهایی که پروانه ساخت گرفته ولی اکران نشدهاند نیز فراهم شود.
تورج منصوری دبیر هیات رییسه انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی با تایید این خبر به ایسنا گفت که باید این مساله در هیات رییسه بررسی شود و هنوز چیزی مشخص نیست.
محمدمهدی عسگرپور ـ مدیرعامل پیشین خانه سینما ـ در اینباره معتقد است: اینکه فیلمهای اکران نشده در کنار فیلمهای دیده شده توسط مردم، در جشن خانه سینما داوری شوند، در واقع اجحاف در حق فیلمهای اکران عمومی شده است.
او با اشاره به اینکه «همیشه در خانه سینما این مسئله بوده که فیلمهای اکران شده در سینماها داوری شوند»، بیان کرد: این مورد به جسارت مدیران خانه سینما و اینکه در کنار یا مقابل دولت میخواهند بایستند هم ارتباطی نداشته بلکه یک قاعده تلقی میشده است. البته برخی همکاران ما نکته مهم دیگری را اشاره میکنند و آن هم این است که تنها جایی که آثار بعضی از سینماگران شانس دیده شدن دارد،همین جشن خانه سینماست و باید تایید کنم که بله این نقیصه وجود دارد که البته دلایل متعددی هم میتواند داشته باشد ولی اگر بخواهیم جشن را به محلی برای برطرف کردن نقیصهها تبدیل کنیم آن موقع دیگر جشن قاعده آکادمیک خود را از دست میدهد.
با این حال مهرداد فرید ـ رییس انجمن تهیهکننده و کارگردانان سینما ـ ضمن حمایت از موضع کانون کارگردانان درباره داوری فیلمهای دارای مجوز “ساخت” در جشن خانه سینما گفت: این اتفاق سبب میشود تا فیلمهایی که پشت سد سانسورهای غیرمستقیم سینماداران ماندهاند، توسط اهالی سینما ارزیابی شوند.
شورای مرکزی کانون فیلمنامهنویسان هم در نامه ای خطاب به علی نصیریان ـ رییس جشن بیستم خانه سینما ـ نوشته است: «انتظار داریم با توجه به مقام و موقعیتتان این فرصت را به فیلمها و فیلمنامههای خلق شده بدهید تا حتی اگر شده یک بار برای همکارانمان به نمایش در بیاید و مورد ارزیابی قرار بگیرد. روا نیست فیلمهایی که پروانه ساخت گرفتهاند و بعضا حتی پروانه نمایش هم دارند، توسط اهالی سینما به فراموشی سپرده شوند.»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مجوز ساخت سینمایی برای ۶فیلمنامه صادر شد
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- نشست «بررسی ارتباط میان کتاب و سینما»؛ کیانوش عیاری: نمیدانم اگر سینما نباشد باید چه کار کنم؟
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیانوش عیاری
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما برگزار شد/ کیانوش عیاری: نمیتوانم از سینما دل بکنم/ راز ماندگاری عیاری در تعهد به انسانیت و سینما است
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- علی زرنگار کارگردان «علت مرگ: نامعلوم»: آقای مستغاثی در حدود تخصصتان سخن بگویید
- پاسخ سعید مستغاثی به یادداشت علی زرنگار؛ حکایت پوری فِش فِشو و نگهبانی از دایی جان ناپلئون
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- واکنش پوریا شکیبایی به سوءاستفاده از صدا و تصویر پدرش در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر
- اختتامیه جشنواره بینالمللی تئاتر فجر / گزارش تصویری
- چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر برگزیدگانش را شناخت
- دومین روز جشنواره چهل و سوم فیلم فجر / گزارش تصویری
- تأملی بر فضای شنیداریِ «منطقهی دلخواه»/ خارجِ قاب، کمی آنسوتر
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر؛ از اعتراض به کیفیت اکران فیلمها تا قیمتهای عجیب بلیت در بازار سیاه
- جشنواره فیلم ساندنس در ایستگاه پایانی/ جایزه جشنواره آمریکایی به دو فیلم ایرانی
- اعلام نامزدهای دریافت جایزه در چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- «۱۹۶۸»؛ هیاهو برای هیچ
- اولین دوره جایزه آرونا واسودف و یک نامزدی دیگر برای «کیک محبوب من»
- اولین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت