
کیهان نوشت :در حالی که شبکههای خارجی و هواداران داخلی فیلم «فروشنده»، امید زیادی به جایزه گلدن گلوب این فیلم بسته بودند و از مدتها قبل برای آن روزشماری کرده و هر خرده کاندیدایی و جایزک این فیلم در برخی محافل غربی را به کوس و کرنا میزدند، سرانجام در روز واقعه، «فروشنده» میدان را به فیلم «او» ساخته پل ورهوفن هلندی باخت.
به گزارش خبرنگار کیهان، فیلمی که در جشنواره کن نیز علیرغم جایزه فیلم «فروشنده»، اما صدر لیست بسیاری از منتقدین را اشغال کرد. فیلمی که همان موضوع «تجاوز» را دستمایه قرار داده بود که «فروشنده» نیز محور قصهاش را بر آن بنا کرد. موضوعی که بسیاری از فیلمهای جشنوارهای و اسکاری یکی دو سال اخیر گویا براساس بخشنامه نانوشتهای، بدان پرداختهاند. اما تنها تفاوتی که در این میان، فیلم «او» با فیلم «فروشنده» داشت، این بود که شخصیت اصلی آن در مقابل تعرض و تجاوز به خانه و ناموس خود، بیتفاوت نبود و درصدد انتقام برآمد. شاید داوران گلدن گلوب هم از اینکه شخصیتهای فیلم «فروشنده» در برابر تعرض و تجاوز به جان و مال و ناموس خود، منفعل بوده و درصدد بخشش متجاوز برآمدند، دچار یأس فلسفی شده و دلزده گشتند!
اگرچه ساختار سینمایی فیلم «فروشنده» نیز نسبت به فیلم «او» و البته سه فیلم دیگری که نامزد دریافت گلدن گلوب بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان بودند، بسیار ضعیفتر به نظر میرسید. مطلبی که منتقدان و کارشناسان متعددی در داخل و خارج و حتی در میان نشریات معتبر اروپایی و آمریکایی بدان اشاره داشتند. شاید رسیدن این فیلم تا همین حد نامزدی جوایز گلدن گلوب نیز ناشی از سرمایهگذاری قطریها و دلارهای نفتی وهابیون متنفذ در سیستم سیاسی هنری آمریکا بود که فیلم «الههها» (دیگر رقیب «فروشنده») را نیز از همین طریق به نامزدی گلدن گلوب رسانده بودند! ضمن اینکه تهیهکننده اصلی فیلم «او» نیز عرب پولدار دیگری به نام «سعید بن سعید» و کمپانی او یعنی SBS بود!!
لازم به ذکر است که اهم جوایز گلدن گلوب امسال (فیلم موزیکال و کارگردانی و فیلمنامه و موسیقی و بازیگری و ترانه) به فیلم «لالالند» از فیلمساز یهودیتبار و اسرائیلی هالیوود یعنی «دیمین چزل» رسید و ایزابل هوپرت (هنرپیشه یهودی دیگر) جایزه بهترین هنرپیشه زن را گرفت. فیلم همجنسگرایانه مهتاب نیز گلدن گلوب بهترین فیلم درام را دریافت کرد. دو جایزه بهترین موسیقی و بهترین ترانه به آهنگساز یهودی، «جاستین هورویتز» برای فیلم «لالا لند» که یادآور موزیکالهای کلاسیک هالیوود و رویاپردازیهای غلوآمیز آنهاست، جوایز متعدد آهنگساز معروف صهیونیست به نام «ایروینگ برلین» را تداعی کرد که برای ۶۰ سال افسانهها و اسطورههای یهودی و صهیونی را در قالب ترانهها و قصههای آهنگین در معروفترین موزیکالهای تاریخ سینما گنجاند تا تبلیغ بیواسطه صهیونیسم و اهداف ضد بشری آن در قالب فیلم و موسیقی در اذهان مخاطبان باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- کلاس پیشرفتهی اصغر فرهادی در دبی
- طرح یک دادخواست جدید؛ زخم «قهرمان» دوباره برای فرهادی باز شد
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
- تایید خبر سینماسینما؛ نام فیلم، بودجه و اسامی بازیگران فیلم اصغر فرهادی اعلام شد
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش






شما فکر مینکنید چند نفر کیهان میخونن ؟
چه لزومی داره هر چی کیهان نوشت شما اینجا بذارین ؟! مخاطبی که خودشون ندارن شما دارین اینجا براشون جور میکنین !!!