محمدمهدی اسماعیلی در گفتگویی تلویزیونی رویکردهای کلان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را تشریح کرد.
به گزارش سینماسینما، برنامه «جهانآرا» ساعت ۲۲ روز شنبه ۲۹ مردادماه به مناسبت هفته دولت میزبان محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.
مجری برنامه از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پرسید: «وضعیت امروز وزارتخانه و یکسالی که گذشت را مرور کنیم. وزارت ارشاد در دورهای که تحویل گرفتید، چطور بود؟»
اسماعیلی اظهار کرد: «روالی که وضعیت فرهنگ و هنر در دولت قبل پیدا کرده بود، به نحوی بود که فضای عمومی کار یک انفعالی را ایجاد کرده بود. دلیلش هم این بود که نگاهی که به هنجارهای این حوزه داشتند با نگاهی که در دولت وجود داشت، متفاوت بود. ما یک گسلی داشتیم که خروجی آن باعث انفعال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده بود.»
او ادامه داد: «سیاست رسمی در مورد کتاب، روزنامه، مطبوعات و بحثهای دیگر مشخص بود اما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمیتوانست اجرایی شود. همین بحث در مورد مجوزهای آثاری هنری وجود داشت. مثلا در حوزه فیلمهای سینمایی مجوز اکرانش داده شده بود؛ در حالی که ما سیاست متفاوتی داشتیم. در دولت جدید نگاه ما یک نگاه پدرانه است. ما کاملا به این مسأله معتقدیم و در کارمان هم اصلا گرایشهای سیاسی را اولویت قرار نمیدهیم اما نمیتوانیم در برابر قوانین ایستادگی کنیم.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: «برای مثال برخی فیلمها اخیرا نتوانستهاند مجوز اکران بگیرند چون ما نمیتوانیم کاری را که اشتباهات فاحش دارد، به آن تخفیفات قانونی اختصاص دهیم. به هر حال در یک سال اخیر تلاش ما این بوده که فضای کار را به اعتلای فرهنگ اسلامی برسانیم. در یک سال گذشته وقتی نگاه میکنیم به هر حال این هدف کلان تا حد زیادی در مسیر خودش پیش رفته است. امروز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کارهای تنظیمگری خودش را انجام میدهد. ما بر خلاف گذشته با فضای سازمانی مهمی روبهرو هستیم.»
یکی از مسائلی که در این برنامه مورد بحث و بررسی قرار گرفت، بحث انتصاب مدیران جوان و بیسابقه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. محمدمهدی اسماعیلی در همین راستا با اشاره به سختگیریهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: «ما خیلی سختگیر بودیم و یک نیرو هم نداریم که سابقه نداشته باشد. یک کمیته ارزیابی داشتیم. هر کسی را که منصوب کردیم، در یک فرآیند سنجشی قرار دادیم. یک مورد از انتصاباتی که در وزارتخانه انجام میشود، یک فرد غیر مرتبط منصوب نشده و من امضا نکردم. من اصلا معتقد نیستم که باید پستهای دولتی را مورد آزمون و خطا قرار دهیم.»
او در پاسخ به مسائل مرتبط با کاغذ بیان کرد: «در حوزه کاغذ راهبرد اصلیمان خودکفایی در کاغذ است. این را با صدای بلند میگوییم و یقه خودمان را به دست مطالبهگر میدهیم. من که مسئول کار هستم با برنامه کاری جلو میرویم و پشت کار هستیم و انشاءالله تا سال ۱۴۰۲ به بحث استقرار میرسیم.»
مجری برنامه در ادامه پرسید: «رویکردهای کلان وزارت ارشاد چیست؟ منتقدین معتقدند وزارت ارشاد در برابر روشنگری منفعل است. چقدر این نقد را قبول میکنید؟»
اسماعیلی پاسخ داد: «انفعال را چه معنی کنیم؟ من با دوستانی که نافی جریان موجود است، مخالفم. ما کاملا بر اساس قانون عمل میکنیم. اصلا فشار رسانهای تأثیری ندارد و دشواری کار ما این است که با جریانات بلندی سروکار داریم و سیستم ما منفعل است. ما قرار است که از صداهای بلند نترسیم. همان اشکال اولیه که درباره انفعال گفتم، به ما هم تسری پیدا میکند.»
یکی دیگر از مواردی که مورد بحث قرار گرفت درباره افرادی است که به جشنوارههای خارجی میروند و فیلمهایی بازی میکنند که مخالف موازین اسلامی است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همین راستا مطرح کرد: «من معتقدم که بخش عمدهای از اهالی فرهنگ و هنر ما شخصیتها و افراد بسیار نجیب و خوبی هستند و من به تکتک آنها افتخار میکنم اما در مقابل عدهای که میخواهند با هجمه رسانهای مجموعه را محدود کنند، حتما میایستیم.»
مجری برنامه در ادامه پرسید: «یک نگرانی بسیار عمده و جدی وضعیت شبکههای نمایش خانگی است. انگار طرف هر چی دلش میخواهد، پخش میکند چون نه قرار است در سینما پخش شود و نه در صداوسیما برود. نظرتان درباره این مسأله چیست؟»
اسماعیلی پاسخ داد: «یکی از انفعالاتی در دولت قبل بوده و باعث شده این موضوع دچار یک رفت و برگشت شود. من شبکه نمایش خانگی را فرصت میدانم. همین الان مخاطبان عمومی داریم که باید به آن به چشم یک فرصت نگاه کرد. تعداد مخاطبان شبکههای ماهوارهای به شدت کاهش پیدا کرده است.»
او ادامه داد: «قبول دارم امروز نقد عدهای از دوستانمان که در حوزه نظارتی دارند، وارد است. امروز باید از فرصت درست استفاده کنیم. یک اشکلاتی به تدریج شکل گرفته که از اعمال سلیقه نشأت میگیرند. آییننامه در حال ابلاغ است و تلویزیون هم باید تبعیت کند. در تلویریون در سینما و در شبکه نمایش خانگی باید نگاه واحدی باشد و تسامح از قانون باید جمعآوری شود.»
محمدمهدی اسماعیلی همچنین درباره مسأله سلبریتیها و مالیاتهایی که باید پرداخت کنند، گفت: «نظام باید عادلانه باشد و مالیات حق عمومی هر کسی است که باید پرداخت شود.»
او در آخر درباره اختلاف نظر میان ساترا، صداوسیما و وزارت ارشاد و شبکه نمایش خانگی بیان کرد: «ما و صداوسیما معتقد بر نظارت هستیم و به دنبال نهاد اجراییکردن آن هستیم. در دو سه جا هنوز یک اختلاف نظرهایی هست و وقتی تمام شود ما موضعمان را اجرایی خواهیم کرد. بیش از ۹۰ درصد مشکلاتمان حل شده است.»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تغییراتی که باید، انجام میشود؛ پاسخ وزیر ارشاد درباره تغییر دبیر جشنواره فجر و معاون هنری
- وزیر ارشاد: در خصوص هنرمندان ممنوع الکار تجدید نظر کلی خواهد شد
- پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سومین جشن مهر سینمای ایران
- صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- آقای وزیر دولت چهاردهم تقابل با اهالی فرهنگ را به تعامل تبدیل کنید/خطر گعدههای دولت در سایه
- نظر وزیر ارشاد درباره ساخت فیلم بدون مجوز رسولاف
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- وزیر ارشاد: سامانه سازوکار جدیدی برای نظارت بر فیلمهای سینمایی در حال تدوین است
- وزیر ارشاد: شبکه نمایش خانگی جزو سینماست/ نمیتوانیم نسبت به خشونت و تزلزل ارزشهای خانوادگی در نمایش خانگی بیتفاوت باشیم
- ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران برگزیدگانش را شناخت/ خزاعی: تاسیس اندیشکده سینما ضرورت است
- امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی شد
- کلنگ اجرای حریم تئاتر شهر زده شد
- سند جامع دیپلماسی هنری کشور در شورای هنر تدوین میشود
- چرا فراخوان جشنواره تئاتر کودک و نوجوان یزد اعلام نمیشود؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
آخرین ها
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- میزبانی جشنواره تورین از سه فیلم ایرانی
- روایتی عاشقانه از زهره ومنوچهر
- فروش «گلادیاتور» به ۲۲۰ میلیون دلار رسید/ «شرور» در هفته اول اکران صدرنشین گیشه جهانی سینما شد
- «جسدهای جاندار» در گالری ثالث؛ آثار مسعود کیمیایی تماشایی میشود
- «سلام آنا» به جشنواره داکا میرود
- جایزه فرانسویها برای «در سرزمین برادر»
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما