سال ۹۶ وارد ششمین ماه سال شده است و آمار و ارقام روی کاغذ از فروش قابل قبول سینمای ایران در پنج ماه نخست سال حکایت دارد اما این میزان رشد تنها به میزان فروش فیلمها مربوط میشود و میانگین تعداد مخاطب نسبت به سال گذشته کاهش نامحسوسی داشته است.
به گزارش سینماسینما، آمار فروش از رکوردشکنی در سینما خبر میدهد و حدود یک ماه مانده به نیمه سال دو فیلم دنبالهدار «گشت ارشاد» و «نهنگ عنبر» رکورد پرفروشهای تاریخ سینما را شکستهاند، اما سینمای ایران در اکران ۹۶ نتوانسته است به اندازه زمان مشابه سال ۹۵، موفق ظاهر شود.
طبق جدول آمار فروش، فیلمهای اکران شده در پنج ماه نخست سال تا اینجا چیزی حدود ۹۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به چرخه اقتصادی سینمای ایران افزوده است. این مبلغ در مقایسه با سال گذشته به ظاهر سه میلیارد تومان افزایش یافته است اما بخشی از این افزایش قیمت، مرهون بالا رفتن قیمت بلیت در سینماهای کشور است.
مجید مسچی مدیرعامل مؤسسه سینما شهر از افزایش سه و نیم درصدی فروش فیلمها در پنج ماه اول سال خبر میدهد؛ فروشی که با کاهش شش و نیم درصدی مخاطب همراه بوده است. او در این باره میگوید: «در پنج ماه نخست سال ۹۵ فروش سینماها ۸۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بود که این آمار در پنج ماه نخست سال ۹۶ به ۹۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان رسید و بر این اساس فروش سه و نیم درصد افزایش داشته است.»
مسچی تعداد مخاطبان پنج ماه نخست سال ۹۶ را ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر عنوان میکند در حالی که در مدت زمان مشابه در سال ۹۵، ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به سالنهای سینما آمدهاند. او در توضیحات تکمیلی درباره آمار ارائه شده میافزاید: «این آمار بر اساس تاریخ فروش فیلمها از ابتدای نوروز یعنی اول فروردین محاسبه شده است و اگر فروش فیلمها را بر مبنای اکران نوروزی حساب کنیم آمار فروش بیش از این خواهد شد چرا که فروش برخی فیلمها از نیمه اسفند ۹۵ آغاز شده اما در آمار ارائه شده فروش اسفندماه محاسبه نشده است.»
حذف تبلیغات ماهوارهای، افزایش قیمت بلیت و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری عواملی است که به گفته مدیرعامل مؤسسه سینما شهر بر آمار مخاطبان سینما تأثیر گذاشته است. مسچی درباره تأثیر فضای انتخابات بر میزان فروش سینماها میگوید: «در اردیبهشت ماه، فروش فیلمها به مدت سه هفته تحت تأثیر فضای انتخابات ریاست جمهوری بخصوص در روزهای برگزاری مناظرات بود. در شرایطی که در چهار ماه از سال ۹۶ افزایش فروش داشتیم اما سینماها در اردیبهشت ماه کاهش فروش را تجربه کردند.»
اگر چه عوامل مختلفی همچون کیفیت فیلمها، شرایط اجتماعی و اقتصادی در استقبال مخاطبان از سینما تأثیر دارد اما کارشناسان سینما مهمترین عامل تأثیرگذار در کاهش مخاطب در سال ۹۵ را حذف تیزرهای تبلیغاتی فیلمهای سینمایی از شبکههای ماهوارهای میدانند. امسال با تمام حسننیتی که تلویزیون برای پخش تیزرهای فیلمهای سینمایی از خود نشان داد اما همانطور که پیشبینی میشد حذف شبکههای ماهوارهای از تبلیغات فیلمهای سینمایی و نداشتن بیننده تلویزیون، تأثیرش را بر فضای تبلیغاتی فیلمها گذاشت و سینمای ایران که در سه سال گذشته نشان داد میتواند جایی برای سینما در سبد فرهنگی خانوار باز کند با کاهش مخاطب رو به رو شد.
طبق آمار، بعد از سال ۹۲ که سینمای ایران مخاطب ۸ میلیون نفری را در سراسر کشور تجربه کرد با استقرار دولت یازدهم، سینما در سال ۹۳ با افزایش چهار میلیون نفری همراه بود و تعداد مخاطبان سینما به ۱۲ میلیون نفر افزایش پیدا کرد. در سال ۹۴ نیز رشد قابل توجه آمار مخاطبان تکرار شد و سینما توانست مخاطب خود را به ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر افزایش دهد اما در سال ۹۵ اتفاق غیرمنتظرهای رخ داد و میزان مخاطب نزدیک به ۲۳ میلیون ثبت شد.
نکته قابل توجه در مقایسه آمار ضرورت تناسب معیارهای سنجش از جمله محدوده زمانی است. اگر چه هنوز تا پایان سال و رسیدن به آمار دقیق و درست برای سنجش سالانه حدود هفت ماه باقی مانده است اما همانطور که پیش از این اعلام شد تعداد مخاطبان پنج ماه نخست سال ۹۶ در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل با حدود شش و نیم درصد کاهش مواجه شده است. ایجاد فضای تبلیغاتی مناسب برای فیلمها و همچنین چینش مناسب ترکیب اکران میتواند تا پایان سال این کاهش مخاطب را از رسیدن به مرز آمار نگرانکننده بازدارد. غلامرضا موسوی تهیهکننده سینما نیز در مقایسه آمار مخاطب ۵ ماه نخست امسال نسبت به وضعیت مشابه سال گذشته بر جای خالی فضای تبلیغاتی شکل گرفته برای سینمای ایران تأکید میکند و در پاسخ به این سؤال که با توجه به ترکیب فیلمهای در نوبت اکران و در حال ساخت آیا میتوان امید داشت شاخصهای فروش و تعداد مخاطب سینمای ایران در سال ۹۶ همانند سه سال گذشته سیرصعودی داشته باشد، میگوید: «برنامهریزیهایی در حال انجام است که ۶ ماهه دوم به لحاظ اکران، ۶ ماهه موفقی برای سینما باشد اما بدون برنامهریزی و بر اساس فیلمهای موجود بعید میدانم شاهد چنین اتفاقی باشیم. شاید نتوانیم تجربه موفق سال ۹۵ را تکرار کنیم اما شورای صنفی نمایش تلاش میکند با اضافه کردن فیلمهای در حال تولید به چرخه نمایش، آمار مخاطبان سینما در شش ماهه دوم سال روند صعودی بگیرد.»
منبع: روزنامه ایران
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
- سینمای ایران به هوای تازه نیاز دارد
- استقبال تماشاگران و منتقدین از یلدا در جشنواره ساندنس
- نکتههای گمشده سینمای ایران/ اهمیت دکور در سینمای دهه ۳۰ + ویدئو
- آزمون بزرگ «خانه پدری»
- سحر قریشی در جذب مخاطبان ناکام ماند/ گزارش فروش هفتگی سینمای ایران
- از رکوردزنی «متری شیش و نیم» تا فروش ۱۲۱ میلیاردی/ نگاهی به اتفاقات ۱۰۰ روز نخست سینمای ایران
- «زهرمار» اوج گرفت، «شبی که ماه کامل شد» صدرنشین ماند/ گزارش فروش هفتگی سینما
- گزارش سازمان سینمایی از وضعیت سالنهای سینمای کشور
- حجازیفر: پول سینما را در تئاتر خرج میکنم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته





