رفع توقیف پنج فیلم سینمای ایران که نتیجه یک حرکت تیمی است تنها بخشی از مطالبه اهالی سینماست و پرونده این بخش سینما با وجود برخی آثار سینمایی، همچنان باز است؛ فیلمهایی که با وجود داشتن پروانه ساخت مقابل دوربین رفتند و در نهایت نتوانستند از سد شورای صدور پروانه نمایش عبور کنند. «خیابانهای آرام» به کارگردانی کمال تبریزی یکی از فیلمهای جامانده از اکران است. حالا هفت سالی از ساخت این فیلم میگذرد و با وجود نمایش در جشنواره فیلم فجر، تا اینجا نتوانسته مدیران فرهنگی را برای اکران متقاعد کند. «گزارش یک جشن» ابراهیم حاتمیکیا هم وضعیت مشابهی چون فیلم تبریزی دارد. این دو فیلم که به فاصله یک سال بعد از رخدادهای سیاسی ۸۸، در جشنواره فجر روی پرده رفتند، دستخوش برداشتهای سیاسی شدند و هنوز ناخواسته چوب اتفاقات آن روزها را میخورند. «صدسال به این سالها» به کارگردانی سامان مقدم هم ۱۰ سالی است اجازه اکران پیدا نکرده. این فیلم که سال ۸۷ در جشن خانه سینما خوش درخشید، روایتگر زندگی زنی در سه دهه تاریخی است. «خرس» خسرو معصومی هم از جمله فیلمهایی است که اوضاع چندان روشنی ندارد. این فیلم سال ۹۰ در جشنواره فیلم فجر روی پرده رفت اما در ادامه به خاطر چارچوبهای مذهبی و اعتقادی نتوانست نظر مثبت شورای پروانه نمایش را جلب کند. علاوه بر این فیلمها وقتی «رستاخیز» احمدرضا درویش، یکی از بزرگترین پروژههای مذهبی سینمای ایران پنج سال در بلاتکلیفی به سر میبرد، انتظار روشن شدن وضعیت فیلمهای «یک خانواده محترم» مسعود بخشی، «ارادتمند نازنین، بهاره تینا» و «وقت داریم حالا» عبدالرضا کاهانی، «کاناپه» کیانوش عیاری و «مهمونی کامی» علی احمدزاده، انتظار بیجایی است. فیلمهایی که فارغ از کیفیت محتوا و ساختار، با صرف هزینه و انرژی فراوان ساخته شدهاند و خارج شدن از برزخ اکران، کمترین حق صاحبان آنهاست. با این همه بیانصافی است اگر همت دولت یازدهم و به تبع آن دولت دوازدهم را در سر و سامان دادن به وضعیت سینما و رفع توقیف فیلمهای باقیمانده از دولت نهم و دهم نادیده بگیریم. با وجود سنگاندازیها، سازمان سینمایی از هیچ تلاشی برای اکران فیلمهای مسالهدار دریغ نکرد و یکی از دلایل ایجاد گروه هنروتجربه فرصت اکران این فیلمها بود. اما حالا که امکان اکران «خانه پدری» با ردهبندی گروه سنی فیلمهای خشن در هنر و تجربه فراهم شده، هیچ غیرممکنی در رفع توقیف فیلمها وجود ندارد و در این شرایط سینماگران همچنان میتوانند به دنبال تحقق خواستههای منطقی و قانونیشان باشند.
منبع: اعتماد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- شورجه از انتخاب حاتمی کیا خوشحال شد /میر علایی : عده ای از روی بی اطلاعی و حب و بغض شایعه سازی می کنند
- نشست نقد و بررسی مستندی از کیانوش عیاری
- «خانه پدری» چگونه مجوز گرفت؟
- پانتهآ پناهیها در فیلم حاتمیکیا بازی میکند
- ابراهیم حاتمیکیا چهره هنر انقلاب اسلامی شد/ ما نیش زبانها شنیدیم و گریهها کردیم
- کاهانی:«آزاد مثل هوا» فیلم رضا عطاران است
- واکنش کیانوش عیاری به جایزه جعفر پناهی :قطعا این جایزه برای سینمای ایران مهم است
- کنایه تند کارگردان «ارادتمند نازنین بهاره تینا» به مسئولان
- کیانوش عیاری: توقیف فیلم در هر دورهای شکستی برای مسوولان است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری