رفع توقیف پنج فیلم سینمای ایران که نتیجه یک حرکت تیمی است تنها بخشی از مطالبه اهالی سینماست و پرونده این بخش سینما با وجود برخی آثار سینمایی، همچنان باز است؛ فیلمهایی که با وجود داشتن پروانه ساخت مقابل دوربین رفتند و در نهایت نتوانستند از سد شورای صدور پروانه نمایش عبور کنند. «خیابانهای آرام» به کارگردانی کمال تبریزی یکی از فیلمهای جامانده از اکران است. حالا هفت سالی از ساخت این فیلم میگذرد و با وجود نمایش در جشنواره فیلم فجر، تا اینجا نتوانسته مدیران فرهنگی را برای اکران متقاعد کند. «گزارش یک جشن» ابراهیم حاتمیکیا هم وضعیت مشابهی چون فیلم تبریزی دارد. این دو فیلم که به فاصله یک سال بعد از رخدادهای سیاسی ۸۸، در جشنواره فجر روی پرده رفتند، دستخوش برداشتهای سیاسی شدند و هنوز ناخواسته چوب اتفاقات آن روزها را میخورند. «صدسال به این سالها» به کارگردانی سامان مقدم هم ۱۰ سالی است اجازه اکران پیدا نکرده. این فیلم که سال ۸۷ در جشن خانه سینما خوش درخشید، روایتگر زندگی زنی در سه دهه تاریخی است. «خرس» خسرو معصومی هم از جمله فیلمهایی است که اوضاع چندان روشنی ندارد. این فیلم سال ۹۰ در جشنواره فیلم فجر روی پرده رفت اما در ادامه به خاطر چارچوبهای مذهبی و اعتقادی نتوانست نظر مثبت شورای پروانه نمایش را جلب کند. علاوه بر این فیلمها وقتی «رستاخیز» احمدرضا درویش، یکی از بزرگترین پروژههای مذهبی سینمای ایران پنج سال در بلاتکلیفی به سر میبرد، انتظار روشن شدن وضعیت فیلمهای «یک خانواده محترم» مسعود بخشی، «ارادتمند نازنین، بهاره تینا» و «وقت داریم حالا» عبدالرضا کاهانی، «کاناپه» کیانوش عیاری و «مهمونی کامی» علی احمدزاده، انتظار بیجایی است. فیلمهایی که فارغ از کیفیت محتوا و ساختار، با صرف هزینه و انرژی فراوان ساخته شدهاند و خارج شدن از برزخ اکران، کمترین حق صاحبان آنهاست. با این همه بیانصافی است اگر همت دولت یازدهم و به تبع آن دولت دوازدهم را در سر و سامان دادن به وضعیت سینما و رفع توقیف فیلمهای باقیمانده از دولت نهم و دهم نادیده بگیریم. با وجود سنگاندازیها، سازمان سینمایی از هیچ تلاشی برای اکران فیلمهای مسالهدار دریغ نکرد و یکی از دلایل ایجاد گروه هنروتجربه فرصت اکران این فیلمها بود. اما حالا که امکان اکران «خانه پدری» با ردهبندی گروه سنی فیلمهای خشن در هنر و تجربه فراهم شده، هیچ غیرممکنی در رفع توقیف فیلمها وجود ندارد و در این شرایط سینماگران همچنان میتوانند به دنبال تحقق خواستههای منطقی و قانونیشان باشند.
منبع: اعتماد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- شورجه از انتخاب حاتمی کیا خوشحال شد /میر علایی : عده ای از روی بی اطلاعی و حب و بغض شایعه سازی می کنند
- نشست نقد و بررسی مستندی از کیانوش عیاری
- «خانه پدری» چگونه مجوز گرفت؟
- پانتهآ پناهیها در فیلم حاتمیکیا بازی میکند
- ابراهیم حاتمیکیا چهره هنر انقلاب اسلامی شد/ ما نیش زبانها شنیدیم و گریهها کردیم
- کاهانی:«آزاد مثل هوا» فیلم رضا عطاران است
- واکنش کیانوش عیاری به جایزه جعفر پناهی :قطعا این جایزه برای سینمای ایران مهم است
- کنایه تند کارگردان «ارادتمند نازنین بهاره تینا» به مسئولان
- کیانوش عیاری: توقیف فیلم در هر دورهای شکستی برای مسوولان است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





