هشتمین جلسه کارگاه«خلق ایده، ساخت فیلمنامه» با حضور علی اکبر قاضی نظام عصر روز گذشته در موزه سینما برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، علی اکبر قاضی نظام در ابتدا به نقل از سید فیلد گفت: در هالیوود موفقیتهای یک شبه وجود ندارد. ضربالمثل معروفی است که میگوید: «موفقیت یک شبه، پانزده سال طول میکشد!» این حرف درست است باور کنید. موفقیت حرفهای را پشتکار محکم رقم میزند.
وی ادامه داد: هر شغلی را که انتخاب کنید احتیاج به تمرین دارد و شما که به کلاس نگارش فیلمنامه آمدید باید مدام در حال نگارش فیلمنامه و خواندن کتابهای داستان و دیدن فیلم و خواندن نقدهای مربوط به آن باشید و مجددا آن فیلم را ببینید تا بیشتر فیلم را درک کنید. سعی کنید جمله نگو نشان بده را در سینما آویزه گوش کنید و بدانید که یک تصویر معادل هزاران کلمه است و تا جایی که میتوانیم با تصویر حرف خود را منتقل کنیم و از نگارش دیالوگ پرهیز کنیم.
در کارگاه قاضی نظام، تمرین فیلمنامههایی که به دانشجویان داده بود و مطالعه کرده بود را تحویل دانشجویان داد و در مورد تک تک آنها با دانشجویان صحبت کرد و نقطه نظرات خود را اعلام کرد تا دانشجویان کارهای ارائه شده را مجددا باز نویسی کنند و تحویل دهند.
در ادامه نویسندههای جوان که آثارشان خوب بود مورد تشویق حاضرین قرار گرفتند و قرار شد بقیه دانشجویان کنفرانسهای خود را در زمینه داستان، نمایشنامه، فیلمنامه تا دو هفته دیگر در جلسه حضوری ارائه دهند. قاضی نظام در پایان بنا به در خواست دانشجویان در هفتههای گذشته، فیلم سینمایی نیاز را به نمایش گذاشت و در مورد پردههای داستان نیاز توضیح داد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- طراحی در سینما در هفته طراحی تهران
- اولین نشان سپاس موزه سینما به بیژن محتشم اهدا شد
- موزه سینما میزبان «محمود کلاری» میشود
- اعلام زمان برگزاری اولین رویداد استارتاپی فیلمنامه نویسی
- فراخوان رویداد استارتآپی فیلمنامه نویسی منتشر شد
- شبهای مستند با «جام حسنلو» در موزه سینما آغاز میشود
- ضدقهرمان محصول ناامیدی نویسنده از انسانها است
- نمایش فیلمی مرمت شده از «داریوش مهرجویی» در موزه سینما/ نمایش تصاویر پشت صحنه
- نگاهی تحلیلی به سینمای رسول ملاقلیپور در موزه سینما
- از سجاده آتش تا کارو با احمد مرادپور در موزه سینما
- در آستانه روز ملی سینما؛ نمایشگاه ۳۰ نما از سینماهای قدیمی در موزه سینما
- در آستانه روز ملی سینما؛ برگزاری سه رویداد ویژه توسط موزه سینما برگزار میشود
- در نکوداشت زنده یاد «خسرو سینایی» مطرح شد: سینایی در سینما شرافتمندانه زیست/ سینایی بنیانگذار مستند پرتره بود
- دیدار با علی نصیریان در موزه سینما
- نکوداشت زنده یاد خسرو سینایی در موزه سینما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





