خبری در رسانهها منتشر شد که از حمله موشهای «زنده خوار» و «آدمخوار» به مردم در صورت وقوع زلزله حکایت میکرد.
به گزارش سینماسینما، بهرام عکاشه پدر زلزلهشناسی ایران در گفتوگو با اعتمادآنلاین این اخبار را بیشتر از اینکه یک پیشبینی علمی بداند، فانتزی و تخیلی میداند و میگوید: «برخی دوست دارند که با استفاده از این حرفها خبرهایشان را داغ کنند و برای مردم حرفهای جالب و جذاب بزنند. آنها نمیخواهند حرفهای تکراری بزنند در حالی که باید در این زمینه حرفهای تکراری زد. من سالها پیش اعلام کردم که باید سازمان مدیریت بحران داشته باشیم، باید نظارت بیشتری روی بحث ساختوساز بکنیم، باید آگاهی و آمادگی مردم را بالا ببریم. اینها بحثهایی است که باید بهجای پرداختن به فانتزیها، رویشان تمرکز کرد.»
او ادامه میدهد: «وقتی جسدی زیر یا روی خاک رها باشد نهفقط موشها بلکه جانوران دیگر هم سراغ آن میروند اما تجربه وقوع زلزله در کشورهای دیگر نشان نمیدهد که بحرانی در این خصوص وجود داشته باشد و اساساً این موضوع مسئله اصلی نیست که باید به آن فکر کرد و پرداخت.»
عکاشه در جواب اینکه آیا زمان و شدت زلزله تهران قابل پیشبینی است میگوید: «با توجه به روند پیشرفت علم زلزلهشناسی میتوان گفت کشورهایی مانند آمریکا و ژاپن که در این زمینه پیشرو هستند احتمالاً ۵۰ سال دیگر بتوانند وقوع زلزله را پیشبینی کنند. بنابراین در حال حاضر نمیتوان به هیچکدام از پیشبینیها اعتماد کرد.»
او باوجود تأکید بر غیرقابل پیشبینی بودن زلزله، بر روی لزوم افزایش آمادگیها در برابر این اتفاق اصرار میکند و میگوید: «درست است که زلزله غیرقابل پیشبینی است اما باید توجه داشت که شهری مانند تهران که گسلهای زیادی آن را احاطه کردهاند هر لحظه در معرض خطر است و باید آمادگیها را در این مورد بالا برد.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت





