«بر سر دو راهی» سریالی است به کارگردانی بهرنگ توقیفی و نویسندگی حامد عنقا که قرار است نوروز ۹۸ روانه آنتن شبکه دو سیما شود، به همین مناسبت روزی را پشت صحنه این سریال گذراندیم و از کم و کیف آن با خبر شدیم.
به گزارش سینماسینما، ظهر یک روز نه چندان سرد زمستانی، خانهای قدیمی حوالی سه راه امین حضور تهران. خانهای آشنا که این شبها در سریال «گرگ و میش» داستانهای خانواده وحدت در آن روایت میشود. حیاطی بزرگ، حوضی آبی رنگ و گلدانهای شمعدانی دور آن، باغچهای کوچک با درختهای پرتقال، خانهای دو طبقه با چارچوب پنجرههای کرم رنگ و بازیگرانی که فیلمنامه به دست از این سو به آن سوی حیاط میروند. لوکیشن سریالی که قرار است برگ برنده شبکه دو در غیاب «کلاه قرمزی» معروف در تعطیلات نوروز باشد. «بر سر دوراهی» به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیهکنندگی و نویسندگی حامد عنقا.
گروه مشغول آمادهسازی نور اتاق کوچک گوشه حیاط هستند. نور که آماده میشود صدایی از داخل اتاق میگوید: همه حاضر هستید؟ و صدایی بیرون اتاق که میگوید: سکوت لطفا! و بعد: صدا؛ دوربین؛ حرکت!
مهراوه شریفینیا و حمید گودرزی روبهروی هم قرار گرفتهاند و با اشاره کارگردان ضبط این پلان شروع میشود. دقیقهای بعد: کات و جابجایی نور و بازیگر و ضبط پلانی دیگر.
گروهی که به نظر خستگی ندارند و با خوش و بش و به سرعت مشغول فیلمبرداری و ضبط برای رساندن سریال به ایام نوروز هستند. پاسخ مشترک بازیگران و کارگردان به سوال درباره تم سریال، این است: «یک ملودرام عاشقانه و بدون حاشیه»
حمید گودرزی و بازی در یک نقش عاشقانه پرفراز و فرود
حمید گودرزی با گریمی کتکخورده و سر و صورتی زخمی بعد از ضبط سکانس با لبخند از اتاق بیرون میآید. او که به نظر میرسد این بار نقش حامد معروف تمام سریالهای نوشته حامد عنقا را بازی میکند در اتاقی از همان خانه قدیمی به سوالاتمان پاسخ میدهد. اتاقی که در بخشی از آن چند چرخ خیاطی قرار دادهاند و یک رگال پر از لباس عروس در گوشه دیگری از آن قرار دارد و نشان میدهد که احتمالا یکی از کاراکترهای فیلم از خیاطی در همین اتاق کوچک نان در میآورد.
حمید گودرزی که در سالهای نه چندان دور گزینه اول کارگردانهای سینما برای ایفای نقش جوان عاشق پیشه فیلمهایشان بود در پاسخ به این سوال که با این سر و وضعی که میبینیم به نظر میرسد این از همان نقشهای قهرمانطوری است که دوست دارید، میگوید: «بله؛ یک نقش عاشقانه و پر فرازو فرود. توضیحی در مورد نقش نمیدهم، باید آن را ببینید.»
گودرزی که در یکی دو سال گذشته بازگشت پرفروغی به تلویزیون داشته و از اجرا تا بازیگری در شبکههای مختلف حضور داشته، درباره همکاری با بهرنگ توفیقی میگوید: «من تا به حال با بهرنگ همکاری نداشتم و الان این همکاری برایم بسیار عالی است. او یکی از بی دردسرترین کارگردانهایی است که تا به حال با آنها کار کردم. هم کار خود را بلد است و هم سرعت بالایی دارد؛ از سوی دیگر اخلاق خوبی هم دارد و همه این ویژگیها با هم باعث شده که همکاری با او بسیار لذتبخش باشد.»
گودرزی درباره «بر سر دوراهی» نظر جالبی دارد. پیش بینی او موفقیت سریال نوروزی شبکه دوم است و میگوید: «به نظرم مانند سریال قبلی این تیم، این سریال هم میگیرد. به این دلیل که مشکلات جامعه را نشان میدهد، موضوع دلار و بحثهای مربوط به آن بخشی از این سریال را شکل میدهد. بنابراین فکر میکنم چون موضوع روز است، برای مخاطب هم جذابیت دارد.»
چهرهآزاد: هر کاری براری مردم انجام دهیم جذاب است
دوباره به حیاط بر میگردیم. گروه مشغول کشیدن پارچهای سفید برای تنظیم نور جلوی اتاقی است که چند دقیقه پیش در آن فیلمبرداری انجام میشد و حالا قرار است سکانس بعدی را در آن ضبط کنند. مسئول لباس مهراوه شریفینیا را صدا میکند و از او میخواهد برای تعویض لباس به اتاق لباس برود. کنار حوض آبی حیاط منتظر ضبط سکانس بعدی میمانیم که افسانه چهرهآزاد را میبینیم.
او هم یکی دیگر از بازیگران پرشمار این سریال است که امروز و در این لوکیشن حضور دارد. با گریم و لباسی که گویا نشان از ثروتمند بودن کاراکترش دارد در یکی از اتاقهای طبقه دوم خانه قدیمی به سوالاتمان پاسخ میدهد. اتاقی که در آن تخت خوابی قرار دارد و تمام وسایلش قدیمی هستند. چهرهآزاد درباره همکاریاش با حامد عنقا میگوید: « قلم حامد عنقا را دوست دارم و یکی، دو کاری که از ایشان دیدم بهعنوان نویسنده دوست داشتم. یکی از پیشرفتهایی که در سریال وجود دارد خردهداستانهایی است که ایشان در فیلمنامه آوردهاند و کمک میکند که قصه جلو برود. تفکری پشت نوشتههای ایشان است که قابل لمس است.»
او که با لباسی سراسر مشکی روبه رویمان نشسته است با لبخند از همکاری با بهرنگ توفیقی هم میگوید: «کارهای آقای توفیقی را دیدم و در گذشته با ایشان همکاریهایی داشتم ولی در سریالهای جدیدشان امکان این همکاری برایم پیش نیامد. اصولا روند کار ایشان را دوست دارم و به نظرم از کارگردانهایی هستند که وقتی یک سریال را شروع میکنند، میدانند که چه چیزی از آن میخواهند. نسبت به فضاها، موقعیتها و دکوپاژشان احساس خوبی دارم.»
چهرهآزاد هم مانند حمید گودرزی پیشبینیاش استقبال مخاطبان از این سریال است. او در پاسخ به سوالمان درباره اینکه آیا از اینکه در سریالی ویژه نوروز حضور دارد خوشحال است، میگوید: «برای مردم هر کاری انجام دهیم خوب است، چه نوروز باشد و چه غیرنوروز. ولی موقعیت خانوادهها در نوروز کمی متفاوت است. بیشتر در کنار هم هستند و دیدن سریال یا فیلم میتواند تبادل نظرهای زیادی برایشان داشته باشد و از این جهت خیلی زمان خوبی است. من در جایی دیگر هم گفتم، چه از لحاظ خانوادگی و چه اجتماعی اگر نویسندگان، تولیدکنندگان و تهیهکنندهها بتوانند متنهای درستی داشته باشند که تفکری پشت آن باشد، مطمئنا در نوروز میتواند جایگاه خوبی بین مردم پیدا کند. مردم هم به خاطر اینکه منتظر دیدن یک سریال یا فیلم هستند، به لحاظ فرهنگسازی تاثیرگذار است. من بازیگر هم رسالتم غیر از این نیست و خیلی خوشحال میشوم که شرایطی در فیلم یا سریال شکل بگیرد تا بتوانیم در این تاثیرگذاری سهیم باشیم.»
بهرنگ توفیقی: کمدی نیست اما تلخ هم نیست!
از پلههای خانه قدیمی پایین میآییم تا دوباره به حیاط برگردیم. جایی که قرار است بعد از ضبط یک سکانس و پیش از تایم ناهار گروه، با بهرنگ توفیقی درباره کار جدیدش حرف بزنیم. او «بر سر دوراهی» را اینگونه توصیف میکند: «خیلی پروژه عجیب و غریبی نیست، یک قصه تلویزیونی است که نزدیک به یک ماه است در حال فیلمبرداری آن برای نوروز هستیم. اما اینکه سریال در سکوت ساخته شده دلیل خاصی نداشت، چون مدیریت کلی پروژه را آقای عنقا به عهده میگیرند، خیالم راحت است که سرانجام کار خوب از آب در میآید.»
«بر سر دوراهی» اما سومین همکاری حامد عنقا و بهرنگ توفیقی است. زوجی که مدتی است بیشتر با هم کار میکنند و توفیقی در کارگردانی از نظرات عنقا و حامد عنقا در امور مربوط به تهیهکنندگی از مشورت توفیقی استفاده میکند. حامد عنقا اما امروز در لوکیشن حضور ندارد و ساعتی پیش از حضور ما برای تدوین سریال بیرون رفته است.
کارگردان سریال اما درباره این همکاری میگوید: «من اساسا شروع سریالسازی را برای خودم با سریال «انقلاب زیبا» میبینم به لحاظ شکل روایت قصه و فرم کارگردانی احساس میکنم که از «انقلاب زیبا» کار سریالسازی را بهطور جدی شروع کردم که تجربه اولم با آقای عنقا بهعنوان نویسنده بود و این تجربه سوم من با ایشان است که مطمئنا تجربه خوبی هم خواهد بود.»
میپرسیم: «قرار است مثل سریال «پدر» یک سریال جنجالی دیگر ببینیم؟» با خنده میگوید: «من برای این سریالسازی را دوست دارم که شاخصه اصلیاش مخاطب گستردهای است که تلویزیون دارد و فکر میکنم ذات هنر تشنه دیده شدن است. برای خودم خیلی جذاب است که مخاطب گسترده داشته باشم تا بخواهم یک کاری را بسازم که دیده نشود. در درجه اول دلم میخواهد که کار دیده شود بنابراین یکسری فاکتورها را باید رعایت کرد و ببینیم که مردم به چه نوع قصهای تمایل دارند و در آن زمینه کار را پیش ببریم و سعی میکنیم در کارها این اتفاق بیفتد و خوشبختانه معمولا کارهایمان دیده میشود.»
صحبت هایمان با کارگردان «بر سر دوراهی» سریال ویژه نوروز شبکه دو را با این پرسش تمام میکنیم؛ نوروز است و مردم حال خوش میخواهند اما از لوکیشن و لباس و گریم بازیگرهایتان به نظر نمیرسد فضای سریالتان خیلی شاد باشد. آیا قرار است با سریالی غمگین در ایام نوروز روبه رو باشیم؟ بهرنگ توفیقی در پاسخ می گوید: «فضای کارمان کمدی نیست اما به اندازه کارهای قبلی تلخ نیست، فکر میکنم بیشتر بار عاطفی و عاشقانه قصه بیشتر است تا تلخی آن.»
و اما پایان!
باد شدیدی پارچه سفیدی که جلوی اتاق محل فیلمبرداری کشیدهاند را تکان میدهد. از طرف دیگر صدای گربهای میآید که میخواهد از روی دیوار حیاط به روی سقف اتاق بپرد. چند خانه آن طرفتر هم کارگران مشغول کار و تبدیل خانه قدیمی به یک برج هستند. اتفاقات و صداهایی که هر کدام میتوانند مخل کار گروهی باشند که به شدت مشغول کار هستند تا سریال را به عید برسانند.
سریالی که فیلمبرداریاش یک ماهی است که شروع شده و احتمالا در روزهای عید هم ادامه داشته باشد. نگاه دیگری به حیاط خانه قدیمی میاندازیم و از در سبزرنگ آن بیرون میزنیم و در کوچه پس کوچههای امین حضور به دنبال آخرین نشانههای تهران قدیم میگردیم. نشانههایی که لوکیشن سریال «بر سر دوراهی» یکی از آنها است. خانهای قدیمی که بودن در آن حس خوبی بهمان داده است.
منبع: خبرآنلاین

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- شبنم مقدمی اولین بازیگر زن «شغال» شد
- شهاب حسینی، امیر آقایی و لادن مستوفی در «گناه فرشته»
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای دو فیلمنامه
- حامد عنقا: توفیق «مهمونی» طهماسب حسرت دارد نه نگرانی
- بهرنگ توفیقی «بیهمگان» را به نیمه رساند
- سادهانگاری؛ فصل مشترک مجموعههای تلویزیونی
- علیرضا نجفزاده: سریال بوتیمار برای نوروز ۱۴۰۰ ساخته میشود
- آقازادهها و حافظه جمعی/ نگاهی به سریال «آقازاده»
- این چه نوع اطلاع رسانی است؟
- یکی به نعل، یکی به میخ/ نگاهی به سریال «آقازاده»
- «خانه عزیز» سریال نوروزی شبکه دو شد
- ادامه تصویربرداری سریال «افرا»/ فریبا متخصص به جمع بازیگران این سریال پیوست
- هیاهوی بسیار برای هیچ/ نگاهی به سریال «آقازاده»
- آغاز تولید فصل سوم «نون. خ»/ اکبر عبدی بازیگر جدید این سریال
- برآیند جامعهای غارتشده/ نگاهی به سریال «آقازاده»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- کاراکترهایی مثل «مهندس لقمان» و «مهندس حشمتزاده» در فیلم منصور به مهندس ترکان و مهندس نعمتزاده اشاره دارند
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
آخرین ها
- تولد یک سینماگر درخشان ازبکستانی
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- پوستر رسمی جشنواره کن منتشر شد
- با حکم رئیس سازمان صداوسیما؛ رمضاننژاد رئیس جدید ساترا شد
- سینماحقیقت در نمایش خانگی
- چشم سینماهای آمریکا به گیشه تابستانی/ هالیوود نگران افزایش قیمت بلیت سینماها شد
- فستیوال «کوچه» برگزار می شود
- حسین سلیمانی داور جشنواره ایتالیایی شد
- «یخ بستگی»؛ نمایشی که شنبهها سانس فوقالعاده دارد
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما
- موفقیت بینالمللی نمایش «مستطیل» در امارات
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- اولین نمایش جهانی «چشم در برابر چشم» در جشنواره ترایبکا
- با حضور داور ژاپنی جشنواره کن؛ هیات داوران جشنواره فیلم و عکس «پنج» معرفی شدند
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- سوگ، فقدان و زوال با طنز؛ آیا «کفنها» آخرین فیلمِ دیوید کراننبرگ میشود؟
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
- پس از گذشت حدود ۲ ماه؛ فروش اکران نوروزی سینماها به ۲۷۰ میلیارد رسید
- فروش بیش از دو میلیاردی نمایشها در فروردینماه ۱۴۰۴
- پایان تصویربرداری یک روایت کمدی از حضور در آسایشگاه اعصاب و روان
- ۱۲۰ سالگی سینمای چین در جشنواره پکن
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
- ریاست هیئت داوران دوربین طلایی کن برعهده فیلمساز ایتالیایی
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران