سینماسینما، امیر اثباتی؛ سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفته که «این هفته در کمیسیون فرهنگی، ضوابطِ رعایت شده دربارۀ فیلم «پیر پسر» بررسی و تطبیق داده خواهد شد. اگر این ضوابط رعایت نشده باشد، شورای اکران باید پاسخگوی تصویب این اثر باشد.»
کاری ندارم که سخنگوی محترم به چه ضوابطی اشاره میکند؛ ضوابطی که در دولتهای مختلف میتواند مثلاً فیلمهای «مارمولک» یا «به رنگ ارغوان» و دهها نمونۀ دیگر را چند سالی معطل کند و بعد، بدون آنکه آب از آب تکان بخورد به نمایش درآید، هرچه باشند «ضوابط» به حساب نمیآیند. حتی اگر قانون هم بود -مثلاً قانون «ممنوعیتِ استفاده از ماهواره»- باید میدیدیم که در عمل چقدر مشروعیت دارد و قابل اجرا و اعتناست. قوانین و مقررات و ضوابط باید موجه و مقبولِ مردم و مخاطبانش باشد. بگذریم.
اما به نظرم باید حتماً از این فرصتِ استثنایی استقبال کرد. لابد هر دو طرف دلایلی برای اعتراض و انتقاد به نمایش فیلم مذکور یا دفاع از نمایش آن دارند که میتواند بسیار شنیدنی و قابل تأمل باشد و تکلیف خیلی چیزها را روشن کند؛ از جمله اصلِ «آزادی بیان و انتشار»، «ضوابط و مقرراتِ مشروع و روشن و تفسیرناپذیر در عرصۀ فرهنگ وهنر»، «حقوق هنرمند»، «سینمای مستقل»، «سینمای اجتماعی» و موارد گوناگونی از این دست. موضوعِ بحث فراتر از یک فیلم معین است.
پیشنهاد میکنم همۀ اعضای کمیسیون فرهنگی مجلسِ نمایندگان (فارغ از اینکه چه درصدی از مردم را نمایندگی میکنند) و اعضای شورای صدور پروانۀ نمایش (صرفنظر از اینکه چقدر جایگاهشان مشروع و قابل دفاع است) و نمایندگانِ مدیریت خانه سینما (از رئیس هیأت مدیره تا رؤسای اصنافِ مستقیماً ذیربط به این موضوع) و البته خودِ کارگردانِ فیلم «پیر پسر» که ظاهراً در معرض اتهاماتی قرار گرفته!!! (بدون وارد شدن به بحث نقد فیلم) در جلسۀ مورد نظر حضور داشته باشند و شفاف و صریح گفتوگو کنند. امیدوارم کسی با اصلِ گفتوگو هم مخالفتی نداشته باشد.
و نکتِۀ بسیار مهمْ اینکه گفتوگوی مورد نظر -مثل مذاکرات مجلس- حتماً و حتماً و حتماً به طور زنده برای علاقمندان پخش و منتشر شود (نگران راهکار فنیِ آن نباشیم). اسرار نظامی و امنیتی که نیست! صرفاً یک فیلم داستانی است که دست بر قضا ظاهراً با وجود طولانی بودنِ زمان نمایش آن، با استقبال مخاطبان هم روبهرو شده. همین.
مطمئنم اگر این اتفاق بیفتد، افکار عمومی امکان قضاوتِ همهجانبهای را پیدا میکنند و معنای واقعیِ بسیاری از مفاهیم و اصولِ مدیریتِ فرهنگی و هنری و مهمتر از همه، «آزادی بیان» در این نظامِ سیاسی/فرهنگی روشن میشود.
به عنوان یکی از اعضای خانه سینما (جامعۀ اصناف سینمای ایران و نمایندۀ بخش غیردولتی/حکومتیِ این عرصه از هنر و فرهنگ ایران) از مدیران این خانه درخواست میکنم تلاش کنند سینمای ایران این «فرصت» را برای دفاع از حقوق اعضایش از دست ندهد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- خانه سینما به رییس قوه قضاییه نامه نوشت؛ درخواست تشکیل کمیته حقیقتیاب در ماجرای بازداشت بازیگران
- در نشست خانه سینما مطرح شد؛ بازداشت هنرمندان، حذف پروانه ساخت و پویش آب
- کاهش ۴ میلیونی مخاطبان سینما در ۸ ماه/ «پیرپسر» پرفروشترین فیلم سال تا نیمه آبان
- حمایت خانه سینما از مطالبه اصناف برای حذف پروانه ساخت
- اکران آنلاین فیلم «پیر پسر» آغاز شد
- بدرقه پیکر ناصر تقوایی با نوای موسیقی جنوب/ سکوت کنیم و صدای صداقت و شرافت را بشنویم
- رقابت کمدیها با یک انیمیشن در سینماها/ هزار و ۱۹۲ میلیارد سهم گیشه فروش فیلم از ابتدای سال ۱۴۰۴
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- موضع تازه خانه سینما درباره حواشی کمیته اسکار؛ بیانیه کمیته توهین آمیز بود، ولی سکوت میکنیم
- بیانیه تند کمیته انتخاب اسکار؛ انتقاد همزمان از دولت و خانه سینما
- ۵ نامزد برای معرفی به اسکار اعلام شد
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- نه! امسال هم، «روز ملی سینما» روزی نیست که باید باشد!
- حمایت بیش از ۱۳۰ سینماگر از خروج خانه سینما از کمیته اسکار
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





